Jump to content

pedalställ


Marcus a

Recommended Posts

Hallå!

Hur får man till ett bra fungernade pedalställ.

Vad är det för delar som kan vara bra att ha? bromcylinder m.m.? 

Har ju bromsystem från en sierra men den är ju så jäkla stor:)

Tacksam för många bra svar:)

Mvh Marcus

hej, jag kör med pedalställ från en volvo 745a.. bromsservon e gigantisk men den får plats ändå..

lotuss38.jpg

Blev nyfiken på ditt pedalställ!

Fick du kapa pedalstället på vänser sida / flytta kopplingen åt höger ?

Eller monterade du det som det var? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jag kapa kanske 15mm på själva kopplingspedalen så att den flyttades in lite närmare dom andra.. sedan svetsade ja en liten plåtbit som ja skruva fast den vänstra pedalställsdelen i.. och bocka til en stödplåt framtill mot den andra delen utav pedalstället..

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kört någon värsting/racingbil (värsta är nog nya 9-3 Aero och DEN kunde iofs bromsa!), men jag tror också att det är viktigt med så lite flex som möjligt i systemet för att få bästa kontroll. Alltså stabila ok och framförallt spunna slangar. Sen kan slitsade skivor göra så att bromsarna tar mer direkt och inte efter typ några tiondelar, har jag läst de som tycker.

Det jag menar är bara att servo eller inte betyder inte allt för känslan i bromsarna.

Link to comment
Share on other sites

bromsvåg är en anordning som balanserar pedalkraften till två mindre bromscylindrar, en till frambroms och en till bakbroms. Det gör att du kan fintrimma bromssystemet.

Är det någon som byggt en egen bromsvåg och som ev kan bidra med ritning eller bilder?

Link to comment
Share on other sites

Enkelt kan man väl säga att hur man gör en bromsvåg...

Ett rör sätts genom pedalen där broms...bla bla bla.. sätter in en bild på konstruktionen..

hoppas ni förstår

det är en kulled i mitten och bromscylindrarna är anslutna i ytterändarna av pinnen. Bromspedal i mitten

Link to comment
Share on other sites

Det här med bromsvåg, kan någon förklara lite mer hur det fungerar?

Vad är det som flyttar sig när man skruvar t.ex.? Det borde vara kulan inne i röret... hur blir det med en uniball?

Mer info om detta, det är ju intressant, kanske lite onödigt för en annan iof..?

När jag tittar på dom bilderna som finns här och på rejsa så tycker jag det ser lite... rangligt ut eller vad man ska säga.

Sen angående det här med servo, jag har ju aldrig kört bil utan servo, vad jag vet iaf... Men blir det som när man stänger av bilen, och försöker bromsa när all servoverkan försvunnit? eller kan det vara så att servot gör att det blir lite tyngre när det inte är med och hjälper till?

Det kan ju vara lite kul att få en uppfattning om detta innan man har byggt bilen...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har haft en liten Autobianchi ca 700 kg och ingen servo! Inte är det så tungtrampat som servo utan motorn igång. Men visst lite tyngre än med servo inte så att det störde.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det här med bromsvåg, kan någon förklara lite mer hur det fungerar?

Vad är det som flyttar sig när man skruvar t.ex.? Det borde vara kulan inne i röret... hur blir det med en uniball?

Mer info om detta, det är ju intressant, kanske lite onödigt för en annan iof..?

När jag tittar på dom bilderna som finns här och på rejsa så tycker jag det ser lite... rangligt ut eller vad man ska säga.

A. Det man flyttar är precis kullagret därinne, sitter ofta en mutter på var sida (enklast). Uniball är inte riktigt rätt utan ett kullager som klarar vridning bör det vara. Du behöver två bromscylindrar, en för bakbroms och en för frambroms.

B. Att det blir rangligt vet jag inte om jag håller med om mendet ställer högre krav på pedalinfästningen och lagret.

Hoppas jag klargjort lite..

Link to comment
Share on other sites

Hej Svante!

Det är en sfärisk bussning, dvs samma som sitter i änden av en uniball som sitter i pedalen, inte "ett kullager som klarar vridning".

Såg du inte det i söndags?!?

B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...