Jump to content

Recommended Posts

hejsan vet någon om en 7:a med dragkrok här i Sverige... är det tillåtet??

mvh :racesmile:

Kompisen körde in sin till regbesiktningen med monterad dragkrok, men fick rådet att montera bort den, och komma in för ny besiktning ( samma dag ).

Anledningen till detta har jag alldrig fått riktig klarhet i. Jag tror inte att det generellt kan vara otillåtet.

jarl

Link to comment
Share on other sites

Garagepolaren Olle bygger Locost på Volvo-prylar med demonterbart drag. Han hade kontakt med vägverket och fick någon slags dispens som de var tvungna att utfärda för amatörbyggen om jag fattade saken rätt?

Jag kan be Olle lägga upp en bild och berätta exakt vad som sagts!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bygger man draget själv ska inga dispenser behövas. Du är ju tillverkare av bilen och kan själv intyga att sakerna håller (med SFROs godkännande förstås).

Om det däremot är ett modifierat originaldrag kanske VV vill bråka men det är väl tveksamt om de har täckning för det, tycker jag. Intressant att se deras argument. :-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Garagepolaren Olle bygger Locost på Volvo-prylar med demonterbart drag

:D Kul alla bilder och fakta intresanta... även om jag försöker bygga lätt så finns tankarna att kunna hänga på tex min Camplett tältvagn om det är till att vara träff en bit hemifrån.. den är ju oxå lätt :)

om inte bilderna går att lägga upp här får du/ ni gärrna Maila dom till mig.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Garagepolaren Olle bygger Locost på Volvo-prylar med demonterbart drag. Han hade kontakt med vägverket och fick någon slags dispens som de var tvungna att utfärda för amatörbyggen om jag fattade saken rätt?

Jag kan be Olle lägga upp en bild och berätta exakt vad som sagts!

Bengt

Olle har dessvärre glömt sitt lösenord, så han kommer inte in på forumet för att delge er händelserna med Vägverket. Får väl fixa sig en ny inloggning...

En bild på dragkroken har han i alla fall skickat mig. Vassego!

Bengt

post-25-1138054497.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olle har dessvärre glömt sitt lösenord, så han kommer inte in på forumet för att delge er händelserna med Vägverket. Får väl fixa sig en ny inloggning...

Bengt

ge mig hans mailadress så kan jag ändra på hans lösenord för han.. :)

Link to comment
Share on other sites

nice.. kroken liknar den jag har på min Oktavia...

vilken släpvagnsvikt kommer Olle´s 7:a att ha?

vilken totalvikt på bil??

mvh

Jag har för mig att VV tillät 950kg i sin dispens, men vilken vikt som slutligen tillåts bestäms av SBP tror jag.

Olles B230-motoriserade Locost gissar jag kommer att väga någonstans runt 700 kg.

Eftersom Olle har E-kort är det inga problem med en kärra på 950 kg. Totalvikten på ekipaget ska väl inte bli något problem...

Bengt

PS Acke, jag har skickat PM med Olles mail! DS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Kul tråd (tycker jag) som dök upp plötsligt.

Hur många är vi i Sverige med dragkrok på våra Sevenbil / bilar och vilken dragvikt har respektive bil? Fyll på i listan, jag tror jag vet 3 bilar inklusive min men det finns säkert fler.

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven V8 dragvikt på kroken = 950kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...