Jump to content

Hjälp med motorval!


Anders

Recommended Posts

Hej på er igen!!

Jag håller på och bygger en 7 och har stora funderingar på vad jag ska ha för motor, jag står och väljer mellan Opel 16v , och Saab 2,0 ltt , båda motorerna har ca 150hk så det borde inte bli några större problem att besikta .

Det är ju helt olika motorer/karaktär det vet jag, men nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av båda motorena???.

Jag undrar även vilka årm, eller typer som är att föredra, jag har följt div, disskusioner om modeller /typer av insprut mm, men jag känner att jag behöver mer info, så snälla hjälp mej på traven innan jag blir gråhårig.

Hälsn, Anders i Märsta

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra motorer bägge två, Opelmotorn är relativt lätt trimmad och är driftsäker, mycket mer än så vet jag inte om opelmotorn.

Om du ska ha Saab motor så se till att den är en 94- eller nyare (kortmotorn)

då passar nämligen Opel Omegas 5 vxl växellåda(dock ej raka 6:an) rakt av , samma bultmönster.

Om lådan är nyare än 93- så har den hydrauliskt urtrampningslager annars så är det vire som gäller.

När det gäller Saab ltt så kan det bli problem med styrstången då turbon tar upp en del plats på den sidan, men det går ju att lösa.

Lupus här på forumet kör med Saabmotor och jag har tittat på hans bygge och det är trångt vid turbon, tror att han kommer att ha 5 styrleder på rattstången.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du dessa motorer?

Om inte kan jag starkt rekommendera en alfa-romeo motor istället.'

Dessa är helaluminium, crossflow och riktigt lätta att få fart på.

Jag kan sälja motor m. adapter för volvo 5-växlad låda, eller hela kitet.

Komplett m förgasare (1,8 =weber el. 2,0=dellorto),startmotor och generator.,

Dessa har trevliga egenskaper redan i de bilar de sitter i och är riktigt fina i lätta sevenchassin.

Rent måttmässigt är den helt kanon och kan monteras väldigt långt bak!

Tillverkar även ramar som är anpassade för dessa!

Ring om det verkar intressant eller om du har några frågor!

Mattias

MJ Hästkraft

073-1816475

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Saab ltt så kan det bli problem med styrstången då turbon tar upp en del plats på den sidan, men det går ju att lösa.

Lupus här på forumet kör med Saabmotor och jag har tittat på hans bygge och det är trångt vid turbon, tror att han kommer att ha 5 styrleder på rattstången.

Hej ,

Fem leder blir det nog inte (hoppas jag) men kanske 4 om jag inte gör några stora framsteg ganska snart :( .

Till viss del är det mitt eget fel att det blir trångt , jag har styrväxeln bakom hjulen och har även lutat motorn lite åt förar sidan (vxl , fäste passa lättare) , detta gör att det blir ganska ordentligt mycket svårare att ta sig upp och förbi turbo + motorn utan att använda mer än tre-fyra knutar.

Men med styrväxeln framför hjulen ser jag inga problem att få plats, så låt inte det stoppa dig.

Link to comment
Share on other sites

>>Anders

Opels GSI-motor är ju erkänt kul och välkänd inom motorsport. Hyffsat lätt att trimma vidare också dock blir det snabbt väldigt dyrt att komma upp i höga effekter.

Saabs 2.0 ltt (150 hk) är löjligt lätt att trimma eftersom den rent motormässigt är samma som 205 hk-varianten - bara annat program o styrboxen och en annan tryckdosa till waste gaten. Kollar man hos Maptun så ger deras steg 1 chip 225 hästar och steg 3 ger 265 hästar. Detta utan att byta något annat är själva WG-dosan. Vill man ha ännu mer effekt går det bra att slänga på en större turbo och större spridare och gladeligen hamna över 300 hk!

Ett av problemen jag hittat hittills är att hitta en passande intercooler med bra design + att man måste bygga om insugningsröret för att det skall få plats under huven.

I båda fallen är du inte låst till växellådan från Opel Omega. Det finns svänghjulskåpor i England för att koppla ihop GM-motor med Fordväxellåda. Senast jag kollade kostade de ca 2600 kr + frakt och jag kommer själv att beställa en sådan under våren. Fördelen med Fordlådan är att den är mindre och det finns väldigt kul drevsatser för den eftersom den är vanlig i race-sammanhang i England.

Slutledning

Har du inte tänkt trimma så tror jag att Opelmotorn har klart trevligare karaktär än Saabmotorn. Har du däremot tänkt skrämma upp motorn tycker jag att valet är självklart! ;)

Link to comment
Share on other sites

hej på er igen!!

Jag tackar Friberg och er andra för era inlägg ang min fråga om motorval.

Det börjar ju klarna vilken motor som är mest intressant,efter Fribergs slutledning finns det ju bara ett val som jag ser det.

Nu har jag läst "allt" som finns att läsa på dom rekomenderde sidorna, och om jag blev klokare eller mer förvirrad det vet jag inte ,om jag väljer en Saab LTT så undrar jag, det skrivs mycke om olika insprut startspärrar olika årm, mm mm mm .

Är det någon som kan rekomendera typ/årsm som är att föredra (eller om det är någon årsm, som man ska undvika)

sen undrar jag vilka stora praktiska problem jag kommer att dyka på (typ höjd, bredd, tråg, el mm mm).

Chassit är i princip ett bokchassi och lådan är en typ9

Link to comment
Share on other sites

hej på er igen!!

Jag tackar Friberg och er andra för era inlägg ang min fråga om motorval.

Det börjar ju klarna vilken motor som är mest intressant,efter Fribergs slutledning finns det ju bara ett val som jag ser det.

Nu har jag läst "allt" som finns att läsa på dom rekomenderde sidorna, och om jag blev klokare eller mer förvirrad det vet jag inte ,om jag väljer en Saab LTT så undrar jag, det skrivs mycke om olika insprut startspärrar  olika årm,  mm mm mm .

Är det någon som kan rekomendera typ/årsm som är att föredra (eller om det är någon årsm, som man ska undvika)

sen undrar jag vilka stora praktiska problem jag kommer att dyka på (typ höjd, bredd, tråg, el mm mm).

Chassit är i princip ett bokchassi och lådan är en typ9

Kul att det finns mera med våra tokiga ideer ;)

I saab alternativet så är det den sk kort motorn som gäller

(om man vill ha GM bultmönstret) kom i "nya" 900:an och i 9000 runt 94 och sitter fortfarande i 9-5.

Skulle dock rekomendera en motor med det sk t5 styrsystemet från 900 eller 9000 , lättare att pilla med då det bara har en tryck sensor på spjället för at styra i stort sett allt med.

Och som Friberg skriver så kan man köpa "tjänsten" att mappa upp motor lite extra på många ställen.

Start spärr har jag inte funderat på än men i värsta fallet så får man ta med body modulen på bilen som larmet sitter i , men på en 9000 tror jag man inte behöver det ??

I vilket fall som helst så har nog någon löst det innan du komme så långt

Det finns lite gammla bilder på min 9-5 aero motor med opel låda nedan. skall dock byggas om till 9000 insug + t5

Link to comment
Share on other sites

Kul att kunna inspirera fler ;)

Alla Saabar från -96 har det sk. VSS (Saabs stöldskydd) vilket innebär att motorns styrbox vägrar starta motorn om inte den godkänns av stäldskyddet. På 9-3 som min motor kommer ifrån är till och med startnyckeln kodad och skall godkännas...

Helst skulle du alltså använda en motor från den nya 900:an eller 9000 årsmodell -94/95, men jag skall bara göra så att jag fixar en annan styrbox med allt det där VSS-tjafset oaktiverat. Utöver det skall det inte vara så svårt att sparka liv i motorn... Tänk bara på att du måste fixa en fyrkantspuls på en ingång till Trionic för att simulera signalen från ABS att bilen rör sig, annars kommer bilen bara att gå på grundladd.

Link to comment
Share on other sites

Kul att kunna inspirera fler ;)

Alla Saabar från -96 har det sk. VSS (Saabs stöldskydd) vilket innebär att motorns styrbox vägrar starta motorn om inte den godkänns av stäldskyddet. På 9-3 som min motor kommer ifrån är till och med startnyckeln kodad och skall godkännas...

Helst skulle du alltså använda en motor från den nya 900:an eller 9000 årsmodell -94/95, men jag skall bara göra så att jag fixar en annan styrbox med allt det där VSS-tjafset oaktiverat. Utöver det skall det inte vara så svårt att sparka liv i motorn... Tänk bara på att du måste fixa en fyrkantspuls på en ingång till Trionic för att simulera signalen från ABS att bilen rör sig, annars kommer bilen bara att gå på grundladd.

Vi har en el pulare här på jobbet som säger att det finns induktiva givare som kan sättas på ett symetrisk tandat hjul ( typ kardan ) och leverara den liksidiga fyrkants pulsen på 0-> (b+) som behövs , har du koll på något något annat sätt att lura lådan ?

Såg en diskussion på STCS om en 555 krets ?

Priset var ca 100-150 spänn för givaren

Link to comment
Share on other sites

Vi har en el pulare här på jobbet som säger att det finns induktiva givare som kan sättas på ett symetrisk tandat hjul  ( typ kardan ) och leverara den liksidiga fyrkants pulsen på 0-> (b+) som behövs , har du koll på något något annat sätt att lura lådan ?

Såg en diskussion på STCS om en 555 krets ?

Priset var ca 100-150 spänn för givaren

Jag kommer nog att tillverka en tandat hjul att sätta på kardanen och använda en induktiv givare precis som du säger - kommer ändå att behöva använda en sån lösning till hastighetsmätaren så det är ju dumt att uppfinna hjulet (he he) två gånger ;) Eventuellt får man använda nån digital krets för att få en perfekt 4-kantspuls - men det får visa sig. Första steget bli i alla fall bara givare + tandhjul...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...