Jump to content

TIG-svets, köpråd?


stigge

Recommended Posts

Nu är jag ingen expert på ämnet men jag köpte en kinasvets Jasic 315 och har svetsat allt jag har velat. Sen är det väl som med allt....om man kör grejerna kontinuerligt 8 timmar/dag så ställer det andra krav än för en hobbysvetsare. En sådan maskin får ju inte stå stilla osv.

Min fd. svåger som Norden-chef på ett stort svetsmaskinföretag i klass med Kemppi höll med om att man får väldigt mycket för pengarna med kinamaskinerna och att de är en riktig konkurrent. Med "gamla" synen så skulle det vara tunga järn-kärnetransformatorer i sådana här grejer medan med kinasvetsar är det mer elektronik (vilket skulle vara förkastligt)...finns det ett riktigt resonemang bakom?! Kanske vi också skulle haft kvar dom gamla tunga mobiltelefonerna på 90-talet...en lätt, tunn telefon på 2013-talet kan väl inte vara bättre....eller? ;)

Tror det handlar mycket om att släppa hörnflaggan; sen finns det såklart olika kvalitéer men ser man till bang-for-the-buck så är kinasvetsar bra

Link to comment
Share on other sites

Oavsett vilken svets man väljer, Kina, Europeisk eller USA så ställ frågan vem som kan reparera den om den går sönder.

Att behöva skicka iväg en svets kan bli dyrt i vårt land om man inte har en verkstad i närheten

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Verktygsboden har service på "sin" maskin som heter PELA. Deras AC/DC 315 Ser i mina ögon ut som en Jasic 315, lite andra reglage o.s.v. men bör vara samma grejer inuti.

Någon som har erfarenheter av PELA svetsar? En flong ny DC Tig på 180A för 7000:- är billigt.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr, trots att jag bor en kvart från deras butik har jag aldrig testat en av deras kina svetsar. Känner ingen som har en sådan heller men jag är nyfiken på vad andra har att säga om dem också.

De säger själva att deras kina svetsar är av bättre kvalitet än de franska Gysmi svetsarna de sålde förr...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har sedan ett år tillbaka en http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc och är rätt nöjd med den.

Jag har svetsat svart med den. Den är lite mer kinkig med inställningarna när det blir alu svetsning men det går att få till. Största felet är att jag köpte stora Linde slangpaketet till å det var verkligen stort. Lilla Linde är det man ska ha.

Jag har tillgång till en http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=161391 med http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=156576 på jobbet.

Den är betydligt lättare att ställa in när man byter material å så men ärligt talat tror jag inte mina svetsar blir så mycket finare med denna maskin. Det är i sådana fall vid alu svetsning man märker störst skillnad.

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Jag har en 200 A 230 V AC/DC WSE200, funkar fint för 3500 kronor. Dock med annat handtag än original.

När det gäller aluminium så förvärmer jag delarna och det går mycket bättre att komma igång. Samt att jag oftast kör med 3,2 mm wolfram. Stor skillnad mot maskinerna på jobbet, men då är dom ofta tio gånger dyrare..

Link to comment
Share on other sites

Min wse 200 la av i somras... Ska man köpa kina-tig är det bäst att köpa något "känt kinamärke" som man vet att det finns delar till. Kanske Jasic ifrån riverweld på ebay. Där finns iallafall kretskort att köpa.

Ett hett tips är att plocka av skalet och blåsa rent kretskort från kortslutande metalldamm ibland...

Hittar ej delar till min svets. :(

Vart köpte du din så billigt Christer?

Link to comment
Share on other sites

Ifrån Kina. Hittade den på Ebay men såg en vattenstämpel med en webadress i bilden och den ledde till tillverkaren, eller om det var en grossist i Kina vet jag inte. Skickade ett mail att jag ville köpa ett provexemplar, och fick pris på den inlusive frakt. Jag fick skicka till några olika, men jag ser ofta webadresser i bilderna.

Gått ner i pris i Tysklad ser jag.

http://www.ebay.com/itm/Alu-Metall-Schweisgerat-WSE-200-Amp-WIG-TIG-AC-DC-Inverter-HFZund-Schweissgerat-/350911963204?pt=Schwei%C3%9F_L%C3%B6ttechnik&hash=item51b3fba044

Link to comment
Share on other sites

En sådan har jag oxå, och jag är nöjd.

(Hade problem med den första jag köpte, ersättaren var fel modell men tillslut blev det rätt och tyskarna betalade alla frakter.)

Link to comment
Share on other sites

Ska beställa en Jasic AC/DC 200p från shop-river på ebay. Har köpt rätt mycket grejer där förut, funkat bra. Skiter i att försöka laga den gamla svetsen. Har varken tid eller kunskap att hålla på med den.

Fördelen med Jasic som jag ser det är att de tillverkar egna grejer och verkar ha god support. Kretskort/reservdelar finns tillgängligt. De verkar även utveckla sina prylar. Modellen 200P har även funktioner som jag vill åt.

http://www.jasictech.com/

http://www.ebay.com/itm/AC-DC-TIG-MMA-PULSE-Welder-2in1-WSE-200P-weld-aluminium-/350289938869?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item518ee849b5

Priset på denna blir ~4400kr +tull/moms. Frakt på en vecka via DHL.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min Jasic ac/dc 200p landade i garaget för några dagar sen. Frakt under en vecka.

Den känns riktigt, riktigt, riktigt bra! :) (Förutom det otroligt klumpiga tig-handtaget som följer med, använder ett mycket mindre och smidigare slangpaket ifrån gamla svetsen)

Totalkostnaden blev 5700kr.

Har sen tidigare den klumpiga Tig-pedalen som verkar se likadan ut på alla kina-tiggar. Den är så hög att det knät som vilar på pedalen tar i svetsbordsskivan, har förvisso ett höj och sänkbart elstativ till svetsbordet men det blir ändå inte bra.

Blir ett vinterprojekt att bygga en ny pedal, har lite roliga idéer på det där. En ny svetsvagn måste också svetsas ihop då den nya svetsen är avsevärt mycket bredare än den gamla.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Visst är det kul med nya leksaker Stefan? ;)/>/>/>

Den här hittade hem till mig igår

post-2753-0-73975300-1384430582_thumb.jpg

post-2753-0-34716300-1384430583_thumb.jpg

Samma problem med svetskärran, byggd kring den gamla men det hör ju till att bygga en ny för att lära sig den nya svetsen :lol:/>

post-2753-0-49668800-1384430581_thumb.jpg

post-2753-0-16113200-1384430582_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Naken sånär som på ett finger..

Är det bra? Har inte känt jättebehov av ett finger men man kanske kan lära sig ett nytt grepp och bli stabilare (jag har en tendens att köra elektroden i smältan). Nytt grepp plus att använda pedal mer tror jag skulle vara ett lyft för mig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fingret är skitbra. Håller värmen borta så man kan stödja där det behövs utan att bränna sig det minsta.

Pedal är bra i vissa lägen, tex vid bänksvets men kan vara svårt då man måste stå upp eller ligga över en motorhuv...

Link to comment
Share on other sites

Pedal kan göra det svårare i början. Jag kan rekomendera att man kör med puls funktion istället med ganska låg frekvens så man kör sakta och lugnt frammåt. Kör man på bänk och man sitter bra kan pedal göra underverk om man framförallt kör i ojämt tjocka material :)

Men skoj är det!

Link to comment
Share on other sites

Vill man inte köpa ett finger från USA finns de i Norge

http://www.unneberg-...none&p=p&ka=607

Det är orginalet, ingen kopia, som han köper från Jody Collier (weldingtipsandtricks.com).

Karl-Fredrik som driver Unneberg bil är en vän till míg men jag har inte provision... ;)/>/>

Edit: Länken fungerade inte helt men rulla längst ner på sidan så hittar ni det

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Efter lite väntan så landade det idag en Benroyal 200A DC i garaget.

Nu bara att skaffa en flaska, reduceringsventil och lite skrot att börja träna på =)

Ska bli riktigt kul!

Med vänlig hälsning

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...