Jump to content

Bromsar vid diffen?


torparn

Recommended Posts

Håller på med en sjua med Opel 16V-motor, Omega-låda samt bromsar och diffklump från Scorpio...

Tyckte det kunde va en bra ide att montera bakbromsarna vid diffen för att

minska den ofjädrade vikten, och är i princip klar med installationen när det slog mig:

Kan SFRO/Bilprovningen ha nåt att anmärka på det med tanke på bromsbortfall vid drivaxelbrott? Visserligen extremt liten risk med så lätt bil men ändå... ;) ??

Edit: kom på att tråden kanske ska va i "byggbes."

Edited by torparn
Link to comment
Share on other sites

Det är som sagt en erkänd konstruktionsprincip sedan länge. Om du får problem så hjälper flera på denna sida gärna till att skriva överklaganden både hit och dit.

rätt man att svara på detta är Gustav, hoppas han läser.

Bilar med centralt placerade bromsar

Alfa Romeo Alfetta

Lotus Elan

Dyna Panhard

Ford GT40

Racingbilar

Link to comment
Share on other sites

Jag fyller på listan med följande:

Alla Citroën såklart :) med motor och drivning fram.

-2CV både trummor och skivor, ca 600kg

-Alla släktingar till 2CV såsom AMI, Dyane, AK400, Mehari osv.

-DS/ID (paddan) ca 1400kg

-SM 1450kg Grand Tourer god för 220km/h!

-GS/GSA

Jag är okså sugen på bromsar vid diffen men jag funderar på vad lagren i diffen tycker om den belastningen som den inte är konstruerad för.

Link to comment
Share on other sites

kylningen (blir inte bromsarna väldigt inkapslade)?

då jag haft ett antal Alfor med mittmonterade bromsar... värmen tror jag inte e ett bekymmer bilarna väger ju inte så mycket...... men på en alfa är byte av broms belägg mindre kul om man inte har en lyft... på en 7:a är det nog lättare ..där kan kan man jo byta utan att ta av hjulen :D

eller lyfta bilen..så bra... :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Håller på med en sjua med Opel 16V-motor, Omega-låda samt bromsar och diffklump från Scorpio...

Tyckte det kunde va en bra ide att montera bakbromsarna vid diffen för att

minska den ofjädrade vikten, och är i princip klar med installationen när det slog mig:

Kan SFRO/Bilprovningen ha nåt att anmärka på det med tanke på bromsbortfall vid drivaxelbrott? Visserligen extremt liten risk med så lätt bil men ändå... ;) ??

Edit: kom på att tråden kanske ska va i "byggbes."

Du har inga bilder att dela med dig av på hur du löst infästning av bromsskivor och -ok?

Vore intressant att se...

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

jag är också inne på den lösningen.

Plyche i Sundsvall vet jag håller på att bygga en sjua med bromsarna vid diffen

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=318&st=0

min tanke är att svarva upp navhålet på lämplig bromskiva och borra en bultcirkel 6x100

för att skruva fast skivorna utanpå knuten i drivknutens skruvar.

Det gör att jag behöver nya längre skruvar.

oket tänker jag sätta på rören under diffen men på vänster sida får jag göra en 40mm distans.

post-294-1136125415.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag är också inne på den lösningen.

Plyche i Sundsvall vet jag håller på att bygga en sjua med bromsarna vid diffen

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=318&st=0

min tanke är att svarva upp navhålet på lämplig bromskiva och borra en bultcirkel 6x100

för att skruva fast skivorna utanpå knuten i drivknutens skruvar.

Det gör att jag behöver nya längre skruvar.

oket tänker jag sätta på rören under diffen men på vänster sida får jag göra en 40mm distans.

Precis så har jag oxå tänkt göra :P

Ska försöka fixa ett par bilder snart...

Vad gäller kylningen tror jag inte det blir nåt problem, som sagt bilen väger ju inte så mycket...dessutom är skivorna ventilerade även bak (Scorpio kombi)!!

Tack för alla snabba svar!!! :)

Link to comment
Share on other sites

sitter ju så orginal på vissa bilar så jag har svårt att tro att SFRO skulle säga nej av den anledningen...

sedan beror det givetvis på utförandet..

Citroen DS/ID

Citroen GS/GSA

Citroen A-modeller (2CV med derivat) Men de ha trummor inne vid diffen.

Citroen DS var föresten första serieproducerade bilen med Skivbromsar, och när det inte fanns andra lösningar att titta på......

Link to comment
Share on other sites

hur påverkas drivknuten om man lägger bromskivan som du har monterat den?

Den hamnar ca 6-7 mm längre ut, lite längre bult bara...

På höger sida kommer jag dock lägga skivan utanför knuten för att få bromsarna på ung. samma ställe, eftersom diffen är osymmetrisk :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet  :P  tänkte väl satsa på 12.9...

Tror nog att det är viktigare att dra åt med rätt moment istället för att springa runt och leta 12.9 bult... Jag vet inte vad det är för modeschang bultar vid diffen men säg att det är M6 8.8 grovgängad ISO-gänga så har den en minsta brottkraft på 16 100 N...

Givet att en sjua är x antal hundra kilo lättare än en sierra så borde det spela mindre roll tycker jag, bara man justerar längden på bultarna.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att det är viktigare att dra åt med rätt moment istället för att springa runt och leta 12.9 bult... Jag vet inte vad det är för modeschang bultar vid diffen men säg att det är M6 8.8 grovgängad ISO-gänga så har den en minsta brottkraft på 16 100 N...

Givet att en sjua är x antal hundra kilo lättare än en sierra så borde det spela mindre roll tycker jag, bara man justerar längden på bultarna.

/Daniel

Håller nog med Friberg att det är säkrast att välja nåt som man vet håller.

Det är M8-bult, troligen 10.9 orginal, behöver knappast springa runt å leta

direkt då det säkert finns hos min lokala maskin-affär :)

Link to comment
Share on other sites

Håller nog med Friberg att det är säkrast att välja nåt som man vet håller.

Det är M8-bult, troligen 10.9 orginal, behöver knappast springa runt å leta

direkt då det säkert finns hos min lokala maskin-affär  :)

OK, tänkte bara om det var nån sån tråkstorlek (typ tum) som en del fabrikanter väljer att använda så kan det vara lite struligt att få tag i rät prylar, men det verkar ju som om Ford använde prylar som är standard iaf...

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...