Jump to content

Annan "kaross" till seven:s, finns det?


Tobbe

Recommended Posts

Frågan är alltså om det finns någon mer aerodynamisk design av karossen till den vanliga super 7an, har något gjort det, bilder?

Typ något liknande denna (med motorn fram):

http://users.du.se/~d99twi/mp/lmp.jpg

(den här har jag dock grejjat lite med i photoshop för att flytta bak kupen.)

Är väldigt sugen att börja på ett sådant projekt, som delmål 2.

Mål 1 är att få en riktigt riktigt överstark seven, den idén ogillades av vissa.

Är detta också en ogillad ide? (all form av exteriör kultstatus försvinner)

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Frågan är alltså om det finns någon mer aerodynamisk design av karossen till den vanliga super 7an, har något gjort det, bilder?

Typ något liknande denna (med motorn fram):

http://users.du.se/~d99twi/mp/lmp.jpg

(den här har jag dock grejjat lite med i photoshop för att flytta bak kupen.)

Jag tycker iden med alternativa karosser till Seven´s är lite småkul faktiskt...

Den fotomoddade på bilden var inte dum! Lite radical över den.... :)

Ps/ Någon som vet vart man kan köpa radical karosser?

Link to comment
Share on other sites

jag har denna bilden som jag sparat.... av bildnamnet så är det någon svensk som gjort bilden.. :)

(minne guldfisk som jag har är det säkert någon här som gjort den.. :icon_oops: )

post-101-1135856053.jpg

Link to comment
Share on other sites

Frågan är alltså om det finns någon mer aerodynamisk design av karossen till den vanliga super 7an, har något gjort det, bilder?

Typ något liknande denna (med motorn fram):

http://users.du.se/~d99twi/mp/lmp.jpg

(den här har jag dock grejjat lite med i photoshop för att flytta bak kupen.)

Är väldigt sugen att börja på ett sådant projekt, som delmål 2.

Mål 1 är att få en riktigt riktigt överstark seven, den idén ogillades av vissa.

Är detta också en ogillad ide? (all form av exteriör kultstatus försvinner)

Satsar du på nytt "Land speed record"? Övermotoriserad seven med aerodynamisk kaross tyder onekligen på det.

Är det inte smartare att satsa på ett sånt asgrymt radicalkit än att bygga vidare sevenramen?

Jag tror att du kommer ändå behöva tillverka diverse utriggare för att hålla karossen på plats, och då försvinner nog vitsen med en seven ram?

Vilka är det som ogillat ditt "mål 1", jag tror att du syftar på att någon har påpekat för dig att det är 15 Kw/100 kg som gäller om den ska besiktigas.

Generellt tror jag det trimmas ganska mycket i stugorna, men dels bör man köra med "låg profil" så inte "storebror" blir upprörd, och dels så behövs det inte så mycket mos för att en sjua ska röra bra på sig.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

jag skulle tycka det vore kul med lite mer strömlinjeformad kaross på sjuan.

Specielt den där AGM länken som Daffe hänvisar till. Det saknas definitivt LeMans inspirerade bilar på sveriges vägar :D

Sen så har Borken rätt i att för mycket kräm i en lätt 7:a blir inte roligare på kurviga banor ;)

Link to comment
Share on other sites

AGM är ju i grunden en moddad MK.

If you could design your ultimate dream car what would it be. A hot hatch? I don't think so. A sports coupe? Possibly.

My vision was to design and build a road going version of a Le Mans prototype, but where do you start? Well we started by finding a tried and tested chassis which just happened to be a MK Indy. The next thing was to find a suitable donor which in our case was a Sierra Cosworth.

After making necessary modifications to the chassis, fitting the engine and transmission and sitting the whole thing on a set of 18" wheels, we were ready to design.

The design had to reflect the feeling you get at 4 O'clock on a hot Saturday afternoon at Le Mans. A tall order but not impossible.

We started by designing a low frontal area typical of LMP's and the rest followed. Well it wasn't quite easy as that. When it came to the inside of the car we designed the interior around the driver making you feel part of the car - just the thing for a long trip.

My vision is now a reality. The icing on the cake will be the drive down to Le Mans in June.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren, jag har sökt massor, men inte hittat i princip nånting.

Klart inspererande bilder =)

Fortsätt gärna lägga in eran info här (om ni inte redan haft en "kaross tråd" förståss)

Är det inte smartare att satsa på ett sånt asgrymt radicalkit än att bygga vidare sevenramen?

OM jag hade haft pengar och saknat lusten att konstruera själv, så visst vore en radical ett väldigt bra alternativ. Bilvalet är redan gjort, har påbörjat bygget, köpt donatorbil, 2 motorer, 2 vxl lådor, lite lite trim, svetsat ram osv... byter inte nu.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren, jag har sökt massor, men inte hittat i princip nånting.

Klart inspererande bilder =)

Fortsätt gärna lägga in eran info här (om ni inte redan haft en "kaross tråd" förståss)

OM jag hade haft pengar och saknat lusten att konstruera själv, så visst vore en radical ett väldigt bra alternativ. Bilvalet är redan gjort, har påbörjat bygget, köpt donatorbil, 2 motorer, 2 vxl lådor, lite lite trim, svetsat ram osv... byter inte nu.

Ok förståeligt! Har AGM lyckats så bra så finns det gott hopp för sevenramen trots allt.

När jag en gång byggt klart min sjua ska jag fan testa att bygga sånna sidepods som dom har i GoCart bara för att stilla min nyfikenhet :)

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...