Jump to content

AWD?


Poolare

Recommended Posts

:racesmile:

Fick just en stark längtan efter att utmana min kalender.

Vad skulle då kunna vara mera utmanande än ett Locostprojekt?

Då jag inte kört någon S7 eller annan lågbyggd racer så vet jag inte om körupplevelsen skulle förlora på att ordna drift alla fyra. Jag kan hur som helst inte låta bli att grunna på möjliga donatorer bland alla de 4-hjulsdrivna bilar som börjar bli allt mer tillgängliga.

- En 320/23/25/28/30/33iX vore väl inte fel? Ljudet är ju givet med en sexa.

- Eller varför inte sänka tyngdpunkten något med en Subarudonation? Dom finns ju både i fyror och sexor.

- Är det någon som kommer loss på dessa rader?

Emotser reaktioner, för alla oss som ständigt måste ha något att syssla göra.

Erik i Enskede

:prop:

Link to comment
Share on other sites

plocka bort allt som är tungt... dvs bygg lätt annars finns risken att man tappar själva grund tanken med ett seven bygge... då kan man bygga ``en flygande tegelsten i stället´´: cobra

det ä i alla fall min syn på saken.. om jag förstått rätt, oxå colins.

mvh :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du bara skulle tjäna på 4*4 vid vinterkörning och vid hastigheter under ca 50 km/tim. En superseven är så pass lätt att den inte (Jämför MC) behöver så mycket grepp för att sticka iväg utan massor av hjulspinn. 4*4 skulle förmodligen bara göra den (fram)tung och slö. Om du inte tänker bygga en rallydräpare förstås :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett 3-4 "privata" sådana projekt på nätet under de senaste åren men vet bara en version som är i drift och det är den fabriksbyggda tigers dubbel-mc-motoriserade bilar.

De andra har aldrig kommit i trafik beroende på vad jag kan förstå en hel massa problem....

Naturligtvis går det att lösa alla problem, det blir ju bara en utmaning vilket är intressant.

Men jag betvivlar nyttan av drivning på alla 4.

Hade det varit någon riktig vits med det så hade det nog redan funnits ett gäng

i trafik med för den delen.

Mitt förslag är att du börjar med ett garagebesök hos någon byggare (brukar aldrig vara problem att ordna hos klubbmedlemmar) och studera till att börja med det utrymme som finns i chassit för att få plats med transmissioner mm.

jag kan meddela att det är inte allt för mycket plats där fram i motorrummet som det är..........

men visst.... inget är omöjligt för en sevenbyggare... det är bara underverken som tar lite mer tid i anspråk.....annars inga problem...

Link to comment
Share on other sites

:racesmile:

Fick just en stark längtan efter att utmana min kalender.

Vad skulle då kunna vara mera utmanande än ett Locostprojekt?

Då jag inte kört någon S7 eller annan lågbyggd racer så vet jag inte om körupplevelsen skulle förlora på att ordna drift alla fyra. Jag kan hur som helst inte låta bli att grunna på möjliga donatorer bland alla de 4-hjulsdrivna bilar som börjar bli allt mer tillgängliga.

- En 320/23/25/28/30/33iX vore väl inte fel? Ljudet är ju givet med en sexa.

- Eller varför inte sänka tyngdpunkten något med en Subarudonation? Dom finns ju både i fyror och sexor.

- Är det någon som kommer loss på dessa rader?

Emotser reaktioner, för alla oss som ständigt måste ha något att syssla göra.

Erik i Enskede

:prop:

Det låter ju onäkligen intressant med en Subaro som donator. Platt motor med bra ös och drift på alla fyra. För länge sedan fanns det ju formel 1:or med FWD tills homologeringen satte stopp för den utvecklingen. Jag undrar bara hur du får plats med allt i ett 7-chassi. Men - lycka till, det är en frisk tanke. Allt okonventionellt är intressant och stimulerar hjärncellerna.

jarl-sätila

Link to comment
Share on other sites

jag har haft lite bilder på en norsk sjua som byggdes med en cossiemotor....

drivningen till framhjulen gick ut på höger sida av växellådan å sedan fram till framhjulen så de får nog plats, men blir ont om utrymme för passagerare...

ja skall se om jag kan hitta bilderna...

Link to comment
Share on other sites

jag har haft lite bilder på en norsk sjua som byggdes med en cossiemotor....

drivningen till framhjulen gick ut på höger sida av växellådan å sedan fram till framhjulen så de får nog plats, men blir ont om utrymme för passagerare...

ja skall se om jag kan hitta bilderna...

Skulle vara kul att se en fwd-7:a på vägarna. Dom fick ju plats med 4WD på formel 1 på 70-talet, så visst går det om man anpassar en ram.

jarl-sätila

Link to comment
Share on other sites

Var själv inne på att bygga 4wd föär ett par år sedan men kom fram till att det inte skulle ge så mycket...

Visst finns det fördelar med drivning på alla fyra men i en Lotus så är nog mera "optimalt" att köra med drivning i bak tror jag.

Men visst så skulle det vara jäkla balt med 4wd :)

Link to comment
Share on other sites

Boxermotorer tenderar att vara breda, och en sjuaram är ganska smal, så det kan krävas vissa modifieringar.

En subarudrivlina har motorn framför framaxeln.

Fyrhjulsdrift blir tyngre.

På asfalt är generellt bakhjulsdrivna bilar snabbare än fyrhjulsdrivna, om inte extrema afekter används, men då är det svårkört, mycket svårkört.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...