Jump to content

Torrsump


Hayabusa_Rush

Recommended Posts

Hej.

Är det någon som har en aning om kapaciteten på oljepumpen i Hayabusamotorn.

Jag skall bygga en torrsump men tycker att de färdiga kitten är hutlöst dyra ,12-25 tusen!!

Jag hade tänkt använda orginalpumpen som tryckpump och lägga till en sugpump och tank, är det någon som har kommentarer på detta?

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag vet är att pumpen du skall ha för att tömma sumpen med måste tåla att gå torr och de kostar $$$. Har själv haft lite funderingar på torrsump men kommer nog att bygga en vanlig sump som första lösning...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en bra idé, frågan är om du spar så mycket pengar.

Som exempel, går man in på www.drysump.com och tittar upp en 2-stage scavenge pump kostar den $695, en trestegs, alltså två scavenge och en högtrycksdel, kostar den $795...du spar alltså $100 vilket är helt meningslöst.

Pace har väl liknande prylar och till liknande priser, fast det är då pund och inte dollar, men siffran är nog snarlik :D

Link to comment
Share on other sites

Kanske en korkad fråga, men går det inte att säkra upp så att inte pumpen kan gå torr, t. ex. med en lagom tjock ledning från tanken tillbaka till sumpen? Eller är det redan så? Kan inte så mycket om torrsump, ännu.

Tror det fanns en diskussion i en annan tråd om detta, där en ide´var att använda en styrservopump. Kan det funka??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...