Jump to content

oversettning


Rune Næss

Recommended Posts

Hei

I forbindelse med en justering i teknisk regelverk for Svensk Locost Racing så må jeg ha hjelp med oversetting til Svensk. Her er teksten som jeg delvis har justert til Svensk, men for øyeblikket så er det en blanding SVORSK.

Kan noen av dere oversette dette for meg nå på strak arm.

Rune

5.1A Dispensasjon Bakaxel

För sesongen 2006 ges det en dispensasjon som tilläter bruk av uavhengig bakhjulsupphängningen och De-Diong axel. Det ges 3% vikttillägg för bruk av denne dispensasjonen. För at ha mest muligt like konkurranseforhold så skal det være 0 mm spissing og maks 1 grad Camber. Denne dispensasjonen gjelder kun biler med Svensk vognlicense og disse kan delta i Svensk Mesterskap og Scandinavian Master.

Spør gjerne hvis det er noe dere ikke forstår betydningen av. Jeg blir her og overvåker i håp om at dette kan ordnes raskt.

Link to comment
Share on other sites

då ska jag försöka mig på ett försök ;)

5.1A Dispans för Bakaxel

För säsongen 2006 ges det en dispans som tillåter bruk av individuell (?) bakhjulsupphängning och De-Dion axel. Det ges 3% vikttilägg för användningen av denna dispans. För att få bästa möjliga konkurrens så skall det vara 0 mm spissing (?) och max 1 grad camber. Denna dispans gäller enbart bilar med svensk vagnlicens och dessa kan delta i Svenska Mästerskap och Scandinavian Masters.

Denna översättningen har säkert något litet fel någonstans, men den är en bra bit på väg :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag la ut denna texten på ledningsforumet då jag ville veta säkert att det var ordet "skränka" som avsågs med det norska "spissning"... Dock hittade jag svaret själv i Locostdelen på rejsa.nu så denna översättning borde vare korrekt.. :)

5.1A Dispens Bakaxel

För säsongen 2006 ges en dispens som tillåter användande av delad bakre hjulupphängning samt De-Diong axel. Det ges 3 % vikttillägg vid bruk av denna dispens.

För att ha så lika konkurrensmöjligheter som möjligt så skall det vara 0 mm skränkning och max 1 grads camber.

Denna dispens gäller endast bilar med Svensk vagnslicens och dessa kan delta i Svenska mästerskapet och Scandinavian Master

Link to comment
Share on other sites

Jag la ut denna texten på ledningsforumet då jag ville veta säkert att det var ordet "skränka" som avsågs med det norska "spissning"...  Dock hittade jag svaret själv i Locostdelen på rejsa.nu så denna översättning borde vare korrekt..  :)

5.1A Dispens Bakaxel

För säsongen 2006 ges en dispens som tillåter användande av delad bakre hjulupphängning samt De-Diong axel. Det ges 3 % vikttillägg vid bruk av denna dispens.

För att ha så lika konkurrensmöjligheter som möjligt så skall det vara 0 mm skränkning och max 1 grads camber.

Denna dispens gäller endast bilar med Svensk vagnslicens och dessa kan delta i Svenska mästerskapet och Scandinavian Master

En undran bara: När man "skränker" en bakaxel brukar man väl mena en stel axel?

just för att kunna få lite Camber.

Därför är jag lite undrande vad "spissing" betyder.

Rune kanska kan förklara lite mer utförligt vad som menas med detta ord?

Mvh Caper :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... de har du rätt i... :icon_oops:

är det Caster som söks ??

hittade denna texten när jag sökte på "spissning" på nätet..

Slik som jeg har forstått det så er det absolut spissning som har mest å si for dekkslitasje.

Spissning sier jo hvordan dekkene står i forhold til bilen. Åltså, peker de utover eller innover i forhold til rett frem for å si det vanskelig enkelt. Dermed, står de mye feil så vil man hele tiden skyve dekkene litt sidelengs når man kjører rett frem og det sier seg jo selv at dette sliter vilt.

dehära me camber,caster, ackerman, bumpster m.m är lite överkusrs för mig.. :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...