Jump to content

SFRO & SBP bedömningar


Recommended Posts

Det är bra att vi får fler alternativ till sverige. Men av egen erfarenhet.....det blir klart svårare att besikta ett locostbygge om man skall gå efter vad vi fått gå igenom för att få vårt bygge genom "SBP filtret".

Inga byggsatser räknas som amatörbyggt fordon om man inte köper delarna av olika leverantörer. Ram av en...plast av en annan o.s.v. Hur nu det kan göra ett bygge mer amatörmässigt övergår mitt förstånd.

Enligt vår besiktningsman så går tydligen gränsen vid att hjulupphängningen skall vara egen tillverkning, och som tur var så var den ju det :P

Vi har fortfarande inte fått bilen färdigbesiktad för att dom fortfarande väntar på kvitton och andra delar av byggbeskrivningen. Vi skickade in en bunt här om dagen....hoppas att de blir nöjda den här gången.

Än en gång ...ta bilder under byggets gång...spara kvitton på ALLT

gör ni skisser och ritningar, skicka med dom i byggbeskrivningen.

Det börjar mer och mer se ut som att vi får en relation som liknar brottmålsdomstolar, :mad: Vi måste bevisa vår "oskuld" och bilprovningen har påtagit sig rollen av brottsutredare som aktivt bedriver utredningsarbete...begär in kopior av beställningar hos leverantörerna. Här tycker jag gränsen går till att det har gått för långt :515: Hoppas den här traditionen är lokal och inte sprider sig vidare över "Locost sverige".

Eddy

Bara så ni vet - Robin Hood seven riplikor går nu att köpa hit till Sverige. Det har varit omöjligt förut, men nya ägarna har öppnat för export. Rejäla byggsatser som är mycket prisvärda. Gå in på www.robinhoodsportscars.co.uk.  Vi är två gubbs från Sätila som byggt var sin. En med Pinto 2,0 EFI och en med Zetec 1,8.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett elände :(

Undrar hur går det för oss som bygger av "lösvirke", jag har nog inte ett endaste kvitto sparat.

Jag får nog fixa ett kvitto från lokala skroten där det står specat "500 kg järnskrot" :)

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta Eddie, men jag är ju för grön på denna sidan. Fattar inte hur man svarar dig ! Försöker igen:

Lite förvånad över att du har besvär med SBP. Våra Robin Hoods gick igenom alla besiktningar helt utan problem. Byggda helt från mer eller mindre kompletta byggsatser förutom donatorerna. Besiktigade i Tagene- Göteborg och hos Peder Landegren i Laholm. Även bullerprov i Tagene. Men vi hade naturligtvis så komplett beskrivning av bilarna som möjligt inklusive materialspecifikation.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Eddie ! Nu fattar jag.....

Ursäkta igen, men jag blir lite upprörd och skraj över vad du skriver. Menar du att dom stoppat dina besiktningar för att du måste visa kvitton m.m. Vi har inte visat något sådant på våra Robin Hoods ! Tvärtom- fick jag intrycket av att dom släppte igenom våra bilar så lätt för att dom var proffsigt byggda = inte så stor risk för felkonstruktioner som ex. bump-steer, fel caster ( båda vanliga ) om satserna kommer från samma ställe, alltså en kit-car fabrik med lång erfarenhet och minimal risk för barnsjukdomar. Faktiskt fick vi beröm för bilarnas egenskaper och betyget " mycket goda" på besiktningsprotokollet från SFRO.

Jag vill gärna poängtera för byggare som håller på - var supernoga med allt, läs bygghandboken betr. vägverkets regler hur en bil skall vara konstruerad o.s.v. så ni får ett "rent" papper från SFRO-besiktningen, det ger garanterat resultat när ni kommer med bilen till SBP:s reg.besiktning.

jarl.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarl:-)

Först vill jag hälsa dig välkommen till forumet. Jag hoppas att du inte har uppfattat mitt inlägg som om jag har något mot Robin Hoods kit. Detta är inte något personligt påhopp. Utan jag vill bara göra klart att det kan vara problem, som vi är ett tydligt exempel på, att få ett kitt genom besiktningen, även om det inte är komplett. Vi har oxå fått klart för oss att det råder lokala traditioner på SBP.

Jo det har tagit flera veckor nu och inga papper har kommit. Däremot fick vi ett telefonsamtal som upplyste oss om att bilen inte var godkänd. :mad: Vi måste komplettera med mer information. (Kvitton och bilder, ritningar you name it.

Det är inte den första sjuan vi byggt och vi trodde att vi hade klart för oss hur det skulle vara vid besiktningen. Därför bifogade vi exakt likadan dokumentation vid det här tillfället. Men p.g.a. förekommande anledning (läs bristfälliga SFRO besiktningar, besiktningsmannens kommentar) så var de tvungna att gå till botten med vad som kallades amatörbyggda fordon. Man ansåg att ett kit inte kan bertaktas som amatörbyggt.

Jag kan bara gratulera er till era besiktade bilar, det kanske är ide att besöka "Er" station när det blir dags för att besikta vårt nya bygge.

Tills vi ses ute på vägarna... Eddy :D

Link to comment
Share on other sites

Eddie !

Just vad jag anade, SFRO-protokollen är superviktiga. Med helt rena protokoll, rätt och fullständigt ifyllda, och helst en allmän positiv kommentar från SFRO-inspektören är en bra grund för SBP:s bedömning. Tydligen har det också betydelse var man besiktigar. Än en gång, kombinationen SFRO i Laholm och reg.bes. i Tagene-Göteborg var en bra kombination för våra två bilar.

Nej, varför skulle jag tro att du har något emot ett eller annat fabrikat. Tvärtom är det ju kul att inte alla bilar är lika.

Jarl

Link to comment
Share on other sites

Det är speciella regler för kompletta kit´s vilka går att besiktiga via SFRO och SBP men under andra former.

Problemet är den "gråzon" som börjar uppstå mellan Amatörbyggda fordon och Kitcars.

Nu är inte jag påläst om var exakt gränserna går men enligt SBP´s Personal så skall

man antingen bygga chassit själv eller hjulupphängningen för att det skall bli klassat

som amatörbygge!

Den 24:e November skulle tydligen SFRO och SBP haft ett möte om detta "problem".

Som sagt tidigare... Detta bör inte ställa till med några problem för oss, utan bara lite

extra arbete!

§ Detaljerade byggbeskrivningar massor med bilder från/under byggtiden.

§ Kopior på alla sparade kvitton.

§ Se till att ni bygger antingen hjulupphängning eller chassi själv.

§ sprid ut inköpen hos så många leverantörer som möjligt :(

Jag hoppas att vi av SFRO och SBP, som en av sveriges största bilbyggarförening får klara raka besked av vad som gäller!

Som det nu är så är det snart omöjligt att veta hur och vad en SBP station

kräver av oss för att släppa igenom bilarna! :(

Att ha en god relation med sin SBP man är inte lätt innan besiktningen det heller...

Det skulle underlätta om man redan innan man besiktar vet vad och vilka regler som gäller...

SBP ! Tryck 1 för .... Tryck 2 för ... Avsluta med # ;)

Jag trodde att det var SFRO och deras besiktningar som lägger en grund för SBP´s

besiktning. Varför skall SBP behöva göra om mycket av vad SFRO redan gjort? :blink:

Vi kommer nog att fortsätta reg-besikta våra byggen på samma station... Nu vet jag vad dom vill ha! och vad som gäller....

( om dom inte ändrar sig igen förstås) ;)

Link to comment
Share on other sites

Tommy

Ja. Jag börjar förstå att det är oreda i SBP:s och SFRO:s bedömningar angående kitcars och amatörbyggen och att det är som du säger, en gråzon som växer till sig. Vi besiktigade vår senaste i april i år utan dessa problem, men inget är ju beständigt. Intressant med det här mötet den 24:e mellan SFRO och SBP och vad som kommer ut av det. Jag kollar upp detta från SFRO-håll.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Eddy, det är med växande irritation jag läser om Era problem med besiktningen.

Det ideala är tydligen att ha ett kvitto på en donatorbil samt ett kvitto på rör av tre dimensioner samt nylonstång från Tibnor?

Kvitton är ett privaträttsligt förhållande och jag kan inte se hur SBP skulle ha med det att göra? Det är ju bilen som ska bedömas. Vad är felet med ett kit? Grejen är väl att bygget är för eget begränsat bruk och att bilar inte ska serieproduceras?

Jag tror ni stött på en liten Adolf på er station, vilka regler stödjer han sig på?

Kontentan av vad ni upplevt är att Westfield, Caterham med flera kan dra något gammalt över sig i Sverige?

Kom ihåg att SBP inte är någon myndighet utan ett företag som bl.a. ägs av MRF (det är därför de särbehandlar egen import negativt) Myndigheten är Vägverket!

Link to comment
Share on other sites

Riek och Eddie ( m.fl. )

Ja nu har jag kollat upp med "min" gubbe på SFRO. Inget är förändrat sedan vi besiktigade våra kitcars, snarare håller regelverket på att mjukas upp. Mötet SFRO hade med SBP handlade om att man ev. skall tillåta en lågserieproduktion i Sverige av kitcars. ( Men min "gubbe" var dock inte på mötet )

Alltså - som tidigare: Rena papper från SFRO betyder inga problem vid SBP. Okompletta papper från SFRO-slutbesiktning = det är kört hos SBP.

Beträff. Kitcars är det o.k. så länge som man inte köper ett rullande chassi och klär på plåten ( plasten ) på 4 timmar. Det har förekommit att man försökt besiktiga amatörbyggen där "byggaren" inte ens vetat däcksdimensionen. Då är det med all rätt inte att beteckna som amatörbyggt fordon. Alltså finns den s.k. gråzonen om man kan misstänka att bilen köpts mer eller mindre färdigbyggd.

"Min" SFRO-gubbe visste också om fall där man köpt kits från England, kommit till SBP och visat upp ett intyg på att bilen klarat SVA-provet i England och trott att man kunde kringgå SFRO - sådana är inte bestämmelserna här. Man måste alltså följa spelets regler.

Våra bilar ( kits ) tog 600 tim. att bygga, alltså inte färdigbyggda precis.

Och - Riek - det är rätt, SBP kan inte kräva kvitton - det är inte det det handlar om.

Alltså - ni som läser detta. Bli inte avskräckta och sluta bygga - det är fortfarande o.k. med kitcars men som tidigare - håll koll på alla regler, och prata med SFRO:s besiktningsgubbar innan ni börjar och därefter under byggets gång. Naturligtvis går det också att prata med SBP:s gubbar om råd. Då undviker ni problem eftersom dom då moraliskt är delaktiga i bygget. Och- skaffa SFRO:s bygghandbok, det räcker inte med Ron Champions bok när ni står hos SBP.

( Tel.nr. till SFRO:s besiktningsgubbar och hur ni skaffar SFRO:s bygghandbok finner ni på SFRO:s hemsida )

Jarl

Link to comment
Share on other sites

:D Det är med glädje jag läst ditt senaste inlägg, att det i alla fall finns lite förnuft kvar. Men faktum är att vi har att göra med vanliga människor som kan ha en dålig dag. Som jag brukar säga har fått en smäll på fingrarna av gumman på natten ....och så kommer det en inte ont anande locostbyggare med nerverna på utsidan och får klä skott för besiktningsmannens dåliga humör.

Som exempel kan jag nämna att det var en bokstav på ett intyg som hamnat fel som den pers. som läst korrekturet inte sett. Följden blev att hela budskapet blev misstänkliggjort. "Det kan ju betyda att siffrorna oxå kan vara fel" blev hans kommentar. :mad:

Nej raka regler som inte ger utrymme för personliga tolkningar, dåligt humör och bakfylla är vad vi behöver.

Tack i alla fall för din "undersökande journalistik" det känns lite lättare nu , men synd att man inte hann med att få åka lite i sommaren som gick. Men det kommer en ny sommar...då j***ar :eclipsee_steering: :w00t2:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Hmm, om man nu inte lyckas att komma igenom SFRO besiktningarna med rena papper direkt utan måste korrigera, är det = garanterat misslyckande hos SBP också?

I så fall gynnar det ju inte självbyggare utan snarare kitbyggare, och det kan väl inte vara helt i linje med organisationens policy :blink:

Observera att jag är inte alls emot kitbyggen, utan jag kommer nog ta den vägen vid nästa bygge.

Fast jag har väl fattat fel som vanligt :P

MvH Borken

Link to comment
Share on other sites

:blink: "så länge som man inte köper ett rullande chassi och klär på plåten" :blink:

Detta har jag aldrig hört förut ... Betyder det då att:

Personer i fortsättningen skall kunna köpa alla delar löst från tex England eller Sverige

(av en återförsäljare) och sedan sätta ihop detta med hjälp av en donatorbil?

Dvs är det godkännt av SBP och SFRO att montera ihop en bil utan att själv tex, svetsat några detaljer till bilen, eller att man delat upp komponenter mellan olika tillverkare?

Jag blir snart tokig på detta! :doh:

Link to comment
Share on other sites

Angående Tagene så har jag lite funderingar dels att de värkar vara mycket vana vid denna typ av besiktning och har gjort det under lång tid. Min besiktning måste däremot närmast bedömmas som oförsvarligt slarvig ( tog under 10 min) Fick dock ombesiktning på chasinumret och det var godkänt av SFRO det var enligt SFRO fel av besiktningsmannen på SBP. För övrigt så kunde han sin sak mycket bra och hade koll på e nummer, placeringar etc utan att slå i böcker.

Bosses tog 3 h i Borås och då gick man igenom bilen på ett föredömligt sätt.

Lev väl

Michael W

Ps vad väger era RH nyfiken på svar ds

Link to comment
Share on other sites

Tommy och Eddy, är det inte möjligt för er att lasta bilen och besiktiga på en annan station? Jag gjorde min bes i Tagene(ligger utanför Göteborg) också och det var inga problem trots att det är mera synligt att min är ett kit(typ glasfiberkaross). Det kanske kan vara värt den extra resan för att få problemet ur världen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det är som följer. (Rätta mig om jag har fel.) Har man börjat en besiktning på en station så måste den avslutas på samma station om det inte är på uppdrag , t.x.e. ombesiktning av något enklare fel så kan man åka till den lokala för att visa upp att det är åtgärdat.

Avbryet man en pågående besiktning för att fortsätta på en annan station så begär den nya stationen in papperna från den tidigare påbörjade besiktningen.

Så jag kan tänka mig att det är svårt för den nya besiktningsmannen att inte bli påverkad av de tidigare besluten, man tar förmodligen kontakt med dom för att sätta sig in i ärendet.

Man kan ju överklaga ett beslut antar jag, men hur det går till i detalj har jag inte satt mig in i.

Nej jag tror inte det blir aktuellt att åka till någon annan station för oss, det kommer nog förr eller senare att fixa till sig. :)

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju överklaga ett beslut antar jag, men hur det går till i detalj har jag inte satt mig in i.

Eddy

Du ska få med ett papper från stationen där du fyller i din överklagan om du tycker att något har gått fel till.

Jag ska inte gå in djupare i min egen besiktning i Kalmar mer än jag gjort tidigare, men min besiktningsman knycklade pappret och slängde det och gav mej bara protokollet. En annan besiktningsman som stog bredvid påpekade att jag skulle ha pappret med mej men fick till svar att :

- Folk brukar inte överklaga godkända beslut.

Så hur pappret ser ut vet jag inte, för jag fick det aldrig...

Link to comment
Share on other sites

Michael:

Dom är tunga ! När jag besiktigade min fanns regeln 10kg / KW motoreffekt = Min EFI-pinto i slöversion gav 85 KW = bilen måste väga 850 kg för att bli SBP-godkänd. Har därför 2 mm. stålplåt i golvet, extra stort batteri, m.m. tungt.

Vid vägningen vägde bilen 190 kg per hjul ( alltså exakt lika på alla hjul = väl-konstruerat av Robin Hood ). Nu i vinter skall jag byta golvet till aluminium m.m. m.m. kul jobb så den blir lättare. Kanske 750 kg. totalt utan förare.

Ja, Tagene verkar ha ett team killar som nästan enbart sysslar med amatörbyggen och ombyggda fordon under säsong, teamet utför även bullerprov, som ju också är ett nålsöga för sevenbyggare. Justa killar allihop som kan sin sak.

Tommy:

Rullande chassi är nästan färdigbyggd bil som du kan köpa från flera kit-tillverkare i England. Ett sådant färdigt chassi kan knappast räknas som amatörbyggt. ( Se Robin Hoods hemsida och modellen Super Spec., den är komplett med Rover K-motor och egentligen ett körbart chassi, alltså behöver du ingen donator. ) Däremot är typ 2 B helt i smådelar som du själv måste skruva ihop, forma en del plåtar, m.m. handarbete, alltså många timmar och krävs en del kunskap. Då är det genast ett amatörbyggt fordon, allt köpt på samma ställe förutom donatorn.

Och visst är det så att du behöver inte vara svetskunnig för att bygga ett amatörbyggt fordon. Du kan be någon annan svetsa åt dig eller köpa en färdigsvetsad ram där allt garanterat är rätt från början. Det är OK från SBP och SFRO.

Borken:

Ursprungliga tanken för amatörbyggda fordon är naturligtvis att man gör allt själv a la Ron Campions bok. Alla har dock inte den talangen "att få till det" som man säger, och det är lätt gjort att något blir fel i ramens / styrningens / fjädringsrörelsens geometri. Jag lyfter på hatten och högaktar storligen dom som lyckas bygga en helt egen seven från scratch, och få den att uppföra sig bra på vägen.

En enklare och lite fuskigare variant är ju då att köpa en kitcar i sats - men man kan i stort sett vara säker på att slutresultatet blir bra eftersom den är gjord i många ex. och har i regel inga barnsjukdomar. Fjädring och stötdämpare är anpassade till bilen, styrningens geometri är utprovad och perfekt, motorplacering är gjord för att få rätt viktbalans o.s.v. Och - SFRO / SBP ser att allt är proffsigt konstruerat och vid provkörning faller bilens egenskaper dom i smaken.

Eddy:

Ja, jag tror det är krångligt att byta station. Din station har ju redan många papper från dig, och jag tror att du har helt rätt när du tror att den nya stationen blir misstänksam om du flyttar. Tråkigt att du missat sommaren, men jag tror att det är bara för dig att beta av punkt för punkt beträffande kompletteringar. Felet är nog mycket att killarna på din station skulle upptäckt vad som saknades eller var fel i dina papper direkt när du var på stationen så du kunnat åka hem och kommit tillbaka med allt kompletterat och rätt. Lycka till !

jarl

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarl

Var det någon av era bilar som genomförde bullerprov i vårar på stora holm när jag gjorde det med min blåa MK. Det var en högerstyrd RH där då.

Jag såg att du finns i Sätila vi får höras av till sommaren för en gemensam tur eller dylikt. Jag och Bosse bor ca 5 mil från dig.

Lev väl

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Tommy:

Rullande chassi är nästan färdigbyggd bil som du kan köpa från flera kit-tillverkare i England. Ett sådant färdigt chassi kan knappast räknas som amatörbyggt. ( Se Robin Hoods hemsida och modellen Super Spec., den är komplett med Rover K-motor och egentligen ett körbart chassi, alltså behöver du ingen donator. )  Däremot är typ 2 B helt i smådelar som du själv måste skruva ihop, forma en del plåtar, m.m. handarbete, alltså många timmar och krävs en del kunskap.  Då är det genast ett amatörbyggt fordon, allt köpt på samma ställe förutom donatorn.

Och visst är det så att du behöver inte vara svetskunnig för att bygga ett amatörbyggt fordon.  Du kan be någon annan svetsa åt dig eller köpa en färdigsvetsad ram där allt garanterat är rätt från början. Det är OK från SBP och SFRO.

Jag satt i ett långt samtal med en SFRO man i går .

Vi disk, detta med Gråzon mellan kit och Amatörbyggt!

Enligt hur SFRO ser på det så skall man vid ett amatörbyggt fordon byggt ca: 50% av bilen själv, Även tummregeln med att bygga chassi själv och köpa hjulupphängningen eller tvärt om är godkännt!

Man fick inte köpa allt från ett och samma ställe !

Det jag saknar svar på är om man kan köpa alla delar utom drivlina fram och bakvagn, Detta skall gå om man köper delarna från olika leverantörer (Enligt SFRO).

men jag tycker vi avlutar denna disk, om detta nu och sedan fortsätter vi i en tråden för SFRO bes, senare... jag känner att jag måste få lite mer "kött på benen" ang detta först innan jag säger för mycket!

Men en sak är känns dumt! :( Varför skall man ev inte få köpa allt från samma leverantör så länge som man inte köper ett "nyckelfärdigt" kit med motor, axlar och drivlina? Det spelar väl ingen roll om bärarmar kommer tex, från Westfield och chassi från MK... det är ju ändå inte egen tillverkning! :blink:

Jag kommer att skriva lite mer på forumet när jag vet mer!

Link to comment
Share on other sites

Tommy:

Ja, tydligen har "din" och "min" SFRO-inspektör inte samma uppfattning om kompletta byggsatser. Min ser gärna att allt kommer från samma ställe så det säkert harmonierar och inte blir en bastard. Men det kan vara riktigt att man måste göra minst 50% själv - tidsmässigt. Man skall inte kunna skruva ihop den på några få timmar.

Michael och Matz:

Visst det måste vara en av våra Hoodar som bullerprovades tillsammans med din på Stora Holm. Jag minns er blå MK, jag tror du hade stoppat i en Kent-kam, eller var det en Piper ? Våra är f.n. två av tre registrerade Hoodar i Sverige enl. bilregistret, och den tredje finns utanför Malmö, registrerad -97. Så finns det ett rullande chassi typ Super Spec med Rover-motor, ursprunglign intagen till Göteborg, men såldes snabbt till Storvik. Ej ännu på vägen vad jag vet.

Visst - till våren samlar vi ihop ett gäng seven-replikor och visar upp oss !

jarl

o.k. det är nog dags att klippa denna tråd. Startades som ett tips på RH:s hemsida men utvecklades till ett forum för besiktningsfrågor.....

jarl

Link to comment
Share on other sites

I SFRP´s bygghandb.... jag menar... ;)

I SFRO´s bygghandbok så står det lite om hur de bedömmer ett Kit vs Amatörbyggt fordon.

Det står att man kan komma undan med en billig peng om man bygger själv men det står också att det blir dyrare om man köper en byggsats... :blink:

Sitat:

”Byggaren själv står som tillverkare, skulle allt för mycket vara klart innan kan därför inte köparen av byggsatsen anses vara bilens tillverkare och bilen blir följaktligen inte klassad som amatörbygge”.

Vill man däremot ha en byggsats och lite finish, snygga fälgar,trimmad motor etc så räkna med priser från 100.000 kr

Alla locost-byggen besiktgas som Amatörbyggen, såvida de inte byggs enbart för bankörning.

Slut sitat.

Hur tolkar man detta? : ”skulle allt för mycket vara klart”!

Allt för mycket betyder ju att man kan köpa mycket men inte allt för mycket, eller? :blink: :D

Om man köper en donator, plockar fram och bakvagn, låda, kardan, motor.

Dra egen el och bränsle och bromsledningar, köpa mindre kylare, korta styrväxel

Bygga en instrumentpanel, Bygga ett pedalställ och modifiera rattstång etc.

Bygger man om och anpassar detta till ett köpt chassi med bärarmar.... Ja inte kan man då tycka att man gjort för lite för att det inte skulle vara ett amatörbygge?

Detta är min personliga åsikt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kan ju bidra med Bilprovningens åsikt i frågan, i deras tekniska handbok står "VV anser att även byggsatser i vissa fall kan klassas som amatörbygge. Kravet är att byggsatsen inte är helt komplett, samt att en del egna konstruktioner är nödvändiga för att färdigställa bygget. "

Mer exakt än så är inte Bilprovningen och Vägverket. Men det torde vara tämligen klart att helt kompletta kit som innehåller även motor, låda, diffiklump, bromsar, hjul osv. inte ska rymmas inom den definitionen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Då bör man kunna sammanfatta så här: Har man en donatorbil, köper ett kit utan drivlina (delarna som Tommy nämner) skruvar ihop det till en färdig bil så är det ett amatörbyggt fordon och man kan tryggt ta den till SBP, få den typad och godkänd, eller.....?

Men vad jag inte för mitt liv inte kan förstå är, hur kan grabbarna på SBP helt godtyckligt "omyndigförklara" SFROs besiktningsmän...., börja utför detektivarbete som går ut på att misstänkliggöra SFRO och byggaren. Är det inte deras uppgift att göra en teknisk besiktning och typning av fordonet :blink: Men det har visat sig att det är inte så ... det handlar mer om att jaga SFROs besiktningsmän, de uppträder som storviltsjägare som är ute efter trofeér som de med stolthet visar upp för kommande bilbyggare. "Se här vad jag lyckats komma på...man kan inte lita på SFRO så vi måste dubbelchecka allt" Det var vad som hände oss, man viftade med en pärm med papper som bevis på att de lyckats stoppa ett bygge :mad: Jag anser att ett sådant uppträdande är tjänstefel!

Nog för min del om detta (tror jag) ;)

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Egentligen borde vi samla alla relevanta VV dokument på ett enda ställe, så att man kan ha med sig "ammunition" till SBP.

En formulering som

VV anser att även byggsatser i vissa fall kan klassas som amatörbygge. Kravet är att byggsatsen inte är helt komplett, samt att en del egna konstruktioner är nödvändiga för att färdigställa bygget. "
borde väl övertyga den mest skeptiske bilprovaren om man samtidigt kan visa att det kommer från en författning.

Hur var det med dom blanka SFRO papperna, jag har ingen aning om hur dokumentationen från SFRO ser ut, står t ex nedslagen från SFRO 1 med på de papprena som man ska ta med till SBP?

Om så är fallet så står det väl också att man har åtgärdat dessa brister på slutbesiktningspapperet?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Acke.... SFRP ???  :biglaugh2:

så går det när man skriver för fort... :icon_oops:

och att samla document som kan vara bra att ha med sig låter som en kanonidé... :)

det är ju bara att lägga dom i biblioteksdelen på hemsidan så kommer alla medlemmar åt dom.. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Texten jag klippte in kommer inte från en författning, utan från Bilprovningens egna Tekniska Handbok. Man kan alltså be sin besiktningsman kolla upp saken direkt i datorn om han är osäker på vad som är amatörbyggt eller inte. Där har han för övrigt hela VVFS 2003:22 också, så är ni inte överens om en sak, be att han kollar direkt.

När det gäller SFROs roll kontra ASB så finns det flera saker som gör det lite komplext. Formellt sett är det VV som avgör om bilen är ombyggd, amatörbyggd eller något annat, och ASB arbetar på uppdrag av VV och har så att säga delegation på att göra bedömningen. Är kunden inte nöjd, kan man överklaga till VV som då avgör fallet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kan ju bidra med Bilprovningens åsikt i frågan, i deras tekniska handbok står "VV anser att även byggsatser i vissa fall kan klassas som amatörbygge. Kravet är att byggsatsen inte är helt komplett, samt att en del egna konstruktioner är nödvändiga för att färdigställa bygget. "

Mer exakt än så är inte Bilprovningen och Vägverket. Men det torde vara tämligen klart att helt kompletta kit som innehåller även motor, låda, diffiklump, bromsar, hjul osv. inte ska rymmas inom den definitionen.

/Gustaf

Detta var skönt att höra! Då är det som vi flesta tror att det skall vara! :D

VVFS 2003:22 §41:

Fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk eller fordon som ändrats av enskild person för eget bruk i större omfattning än vad som avses med ombyggt fordon enligt definition ovan.

Med amatörbyggt fordon avses inte fordon som från tillverkaren levereras helt eller delvis i byggsats och som därefter monteras ihop av enskild person för eget bruk.

Helt eller delvis i byggsats betyder att allt finns och att du får sätta i hop allt eller att en viss del redan är monterat när du köper byggsatsen...

Helt eller delvis i btggsats! .... Då är det helt solklart att alla inköpta "kits" med egen donator/donatorer är ett Amatörbyggt fordon, genom att hela drivlinan med axlar,bromsar,rör och kablar etc kommer från en eller fler donatorbilar! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om vi som förening skall bråka med SBP om det inträffade. Vad jag har hört så är det en enskild besiktningsman som försöker leka gud ett brev till vv vore kanske bra för framtiden. Varför detta tjafs jo alla som har haft problem i kontakten med SBP tycks ha samma problem nämligen maktmissbruk från besiktningsmännens sida. Komm gärna med synpunkter.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Nej, Tekniska Handboken är inte direkt offentlig (man kan köpa sig rätt att läsa i den dock).

Observera att citatet från VVFS ovan delvis motsäger Tekniska Handboken, där står ju "Med amatörbyggt fordon avses inte fordon som från tillverkaren levereras helt eller delvis i byggsats och som därefter monteras ihop av enskild person för eget bruk.",

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nej, Tekniska Handboken är inte direkt offentlig (man kan köpa sig rätt att läsa i den dock).

:blink:

Är materialet skyddat av upphovsrätt? Köper man delar ur handboken från SBP?

Eller rör det sig om "skälig kopieringskostnad"?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är ett abonnemang via nätet. Handboken är ju till för att besiktningsmännen ska kunna kolla vad som gäller vid regbesiktning. Man kan säga att det är Bilprovningens tolkning av VVFS, och "process-stöd" för tjänsterna. Så det är egentligen ganska logiskt att de inte släpper ut den hur som helst.

Däremot brukar man kunna få utdrag ur den från stationerna ibland.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jo det är väl sant och logiskt att dom gärna vill hålla det lite hemligt, det kanske klassas som arbetsdokument.

Fast samtidigt tycker jag också att den gott kunde delges allmänheten, vi som bygger hade haft god hjälp av att veta hur SBP bedömer olika frågor.

Ska höra med min station om det finns möjlighet att få kika lite i handboken.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då kan vi luta oss tillbaka och med ett lugn betrakta SFRO och VV´s svar på följande fråga!

Fråga 1:

Jag har köpt karossdetaljer i Alu och plast, chassi och bärarmar från en och samma leverantör

för att jag känner mig lite osäker som svetsare. Kommer därefter att komplettera resten av bygget med delar inköpta från

skroten, och lokala bildelsleverantörer. Med drivlina samt axlar,bromsar och elsystem från en inköpt donatorbil.

Klassas detta som kit eller ett Amatörbyggt fordon?

Svar: Det klassas helt klart som ett Amatörbyggt fordon!

Fråga 2:

Är vi skyldiga att redovisa våra byggen med inköpskvitton vid SBP?

Svar: Nej!

Är det så att någon station inte håller sig till detta uppmanar SFRO och VV

att vi först skall ringa SFRO och ev sedan överklaga vid VV. :515:

Sedan är det så att efter den 14 december så vill SFRO och VV att även

kitcars skall kunna besiktas som amatörbyggt fordon. :notworthy:

Vi får hålla tummarna! :)

Link to comment
Share on other sites

Nej, Tekniska Handboken är inte direkt offentlig (man kan köpa sig rätt att läsa i den dock).

Observera att citatet från VVFS ovan delvis motsäger Tekniska Handboken, där står ju "Med amatörbyggt fordon avses inte fordon som från tillverkaren levereras helt eller delvis i byggsats och som därefter monteras ihop av enskild person för eget bruk.",

/Gustaf

Det är ju lite en språklig tolkningsfråga.

Det går dels att tolka som du gjort, att bilen levererats som delvis byggsats (ram med bärarmar)

och att den sedan monterats ihop, tillsammans med en massa delar som "montör/byggare" skaffat från annat håll.

Alternativ tyolkning kan vara att bilen levererats som delvis byggsats, egentligen alla delar som behövs för en körbar bil, men vissa "moduler", exempelvis motor och växellåda är redan ihopmonterade, därför är det ju bara delvis en byggsats, och inte helt en byggsats som det skulle vara om alla delar levererats isärtagna.

Det är inte altid så lätt att få klarhet utifrån en till synes klar text.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det är bra att vi får fler alternativ till sverige. Men av egen erfarenhet.....det blir klart svårare att besikta ett locostbygge om man skall gå efter vad vi fått gå igenom för att få vårt  bygge genom "SBP filtret".

Inga byggsatser räknas som amatörbyggt fordon om man inte köper delarna av olika leverantörer. Ram av en...plast av en annan o.s.v. Hur nu det kan göra ett bygge mer amatörmässigt övergår mitt förstånd.

Enligt vår besiktningsman så går tydligen gränsen vid att hjulupphängningen skall vara egen tillverkning, och som tur var så var den ju det :P

Vi har fortfarande inte fått bilen färdigbesiktad för att dom fortfarande väntar på kvitton och andra delar av byggbeskrivningen. Vi skickade in en bunt här om dagen....hoppas att de blir nöjda den här gången.

Än en gång ...ta bilder under byggets gång...spara kvitton på ALLT

gör ni skisser  och ritningar, skicka med dom i byggbeskrivningen.

Det börjar mer och mer se ut som att vi får en relation som liknar brottmålsdomstolar,  :mad: Vi måste bevisa vår "oskuld" och bilprovningen har påtagit sig rollen av brottsutredare som aktivt bedriver utredningsarbete...begär in kopior av beställningar hos leverantörerna. Här tycker jag gränsen går till att det har gått för långt :515: Hoppas den här traditionen är lokal och inte sprider sig vidare över "Locost sverige".

Eddy

:blink: Tjena Eddy!

Mina papper inkl kvittosamlingen ligger hos sv Bilprovn för "analys" i väntan på besiktningstid. Idag snöar det kraftigt här och jag bara väntar på kallesen från bilprovningen men ringer dom så ska jag naturligtvis ut i djupsnön på bara sommardäck o utan plåtar för ingen dag ska gå förlorad. Jag fick vänta från slutbesiktning den 13/11 till 28/12, 6 veckor.

Det började med att besiktningsmannen blev fundersam över mina uniballs i framvagnen, detta pga olyckan tidigare i höstas med en ev. felmonterad uniball.

Jag visade upp data på mina uniballs inom ett par dagar och sände sedan först ett "examensarbete" som BeLo gjort. och senare en riktig FEM-simulering på just min bil men det tog ändå 6 veckor!!! och min årsm -05 blir tydligen -06.

Problem med kvitton hoppas jag att jag inte får men visst är det ju så att man bytt till sig grejor från både när och fjärran och då byter man ju inte alltid kvitton.

Ha en bra helg och Gott Nytt År alla bilbyggare!

kumlan

Link to comment
Share on other sites

Hej Kumlan.

Ja visst är det jobbigt att få vänta så länge som 6 veckor. Men den som väntar på nå´t gott o.s.v.

När det gäller kvitton så har det kommit fram lite nya uppgifter i den frågan.

Vi ska inte behöva visa nåra kvitton alls enligt det senaste, som du kanske läst i ett inlägg från Tommy. Det är uppgifter från SFRO och VV. Men det skadar väl inte kan jag tänka.

Skulle inte SBP godkänna för att man inte kan redovisa kvittovägen så kan man överklaga deras beslut.

Men du har tydligen satt dom i arbete med en bunt :biglaugh2:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lite info från vv ang, Spara på kvitton!

Av Vägverkets föreskrifter (VVFS 1997:1) om ursprungskontroll av fordon m.m., anger att;

En redogörelse skall lämnas över hur tillverkningen har skett samt vilka fordonsdelar som fordonet är tillverkat av.

Vägverket och de organisationer inom fordonshobbyn vi har löpande diskussioner med, anser att

det är bra att bilprovningen har denna tillämpning av VVFS 1997:1.

Ett syfte är naturligtvis att försvåra avyttrandet att stulna och "slaktade" hobbyfordon, något som även er klubb bör vara intresserade av -även om ni för närvarande inte har drabbats av detta såvitt undertecknad känner till.

Link to comment
Share on other sites

För att mota Olle (SBP) i grind så är det väl enklast att man sammanställer en liten pärm med kvitton, foton, SFRO papper mm som man har under armen på väg till SBP.

Det hade jag vid min första registrering 2004, även om dom då var helt ointresserade av alla kvitton mm.

Likadan pärm blir det på nya bygget.

Jag tror att det är enklare än att hålla på och överklaga å krångla.

Link to comment
Share on other sites

Vi sparade kvitton och gjorde en byggbeskrivning...

Det är inget jobb om man tänker på allt arbete som man lagt ner i garaget.

Det är inget krav, men oj vad problem det skulle ställt till med om vi inte haft detta vid SBP.

Vi lämnade även en kopia vid 2:a SFRO och det var uppskattat!

Så jag tycker att vi skall uppmuntra alla att spara kvotton och fotografera sina byggen från dag 1 !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...