Jump to content

Robin Hood nu tillgängliga här.


Jarl

Recommended Posts

Bara så ni vet - Robin Hood seven riplikor går nu att köpa hit till Sverige. Det har varit omöjligt förut, men nya ägarna har öppnat för export. Rejäla byggsatser som är mycket prisvärda. Gå in på www.robinhoodsportscars.co.uk. Vi är två gubbs från Sätila som byggt var sin. En med Pinto 2,0 EFI och en med Zetec 1,8.

Link to comment
Share on other sites

Borken !

Det är 2B-kits vi har. Den har gjorts i över 3000 ex. och har alltså garanterat inga barnsjukdomar. Satsen kostar 3000 pund, men då ingår kuggstång, 4-1-avgassystem, kylare, el kylfläkt, all belysning, coilover-dämpare fram och bak, vindruta och var därtill hör, ratt, 5 st. aluminiumfälgar, yokohama däck 205 x 15, mattor, bränsletank, bromsrör, bränslerör och naturligtvis färdigsvetsed ram, skärmar , nos o.s.v. OCH: mycket viktigt: 12 timmars instruktionsfil på vhs eller dvd ! Praktiskt taget varje handgrepp för att få bilen färdig. Som tillägg kan du köpa suflett för 415 pund.

Donator - jag köpte en besiktigad Sierra för 6000 kr., körde den ett par veckor så jag visste att den var ok i transmission. Motorn fuskrenoverade jag med nya ringar och lager + ny kamaxel.

Alltsomallt kostade bilen mig ca. 80.000, men då ingick även motorrenov. och donator.

Lightweight ? Nja, jag skulle inte våga. Den har ju ingen ram. Är nitad samman i boxar. Du får nita själv. Visserligen färdigborrade hål så allt blir nog rätt - men jag undrar hur bilen är efter ett par tusen mil ? Börjar nitarna röra sig i aluminiumen ? Börjar den spricka av chassiets rörelser ?? Nej, jag skulle inte våga.

En 2 B håller i alla situationer. Rejäl ram av 38mm stålrör. Naturligtvis tyngre än en DAX eller Westfield, men underbar på vägen och går även fint på bana. Jag har kört min på Donington Park i somras.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarl

Var det någon av era bilar som genomförde bullerprov i vårar på stora holm när jag gjorde det med min blåa MK. Det var en högerstyrd RH där då.

Jag såg att du finns i Sätila vi får höras av till sommaren för en gemensam tur eller dylikt. Jag och Bosse bor ca 5 mil från dig.

Lev väl

Michael W

Skulle kunna bli ett stort gäng till sommaren, finns ju många bilar i och runt Göteborg. Har även pratat med ett gäng Westfield ägare oxå som är sugna på att träffas för snacka lite och dra en runda!

Link to comment
Share on other sites

Bara så ni vet - Robin Hood seven riplikor går nu att köpa hit till Sverige. Det har varit omöjligt förut, men nya ägarna har öppnat för export. Rejäla byggsatser som är mycket prisvärda. Gå in på www.robinhoodsportscars.co.uk.  Vi är två gubbs från Sätila som byggt var sin. En med Pinto 2,0 EFI och en med Zetec 1,8.

3000£ + vat måste vara ett bra pris för så mkt prylar! :) Vad kostade frakten till Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Michael:

Mmm - jag vet inte vad SFRO säger om en plåtlåda som chassi. Men inget i reglerna säger ju att det skulle vara förbjudet. Och flygplan är ju byggda på detta sättet - men å andra sidan kör dom väl inte så ofta över fartgupp och andra väghinder. Säkrast - som vanlig- är att fråga SFRO innan du köper.

jarl.

Om RH-priserna. Javisst, Gamla ägaren till RH Richard Stewart gjorde mycket för att människor med tunna plånböcker skulle kunna bygga sina entusiastbilar - hoppas bara att de nya ägarna fortsätter i samma anda. Det trevliga med Richards filosofi var ju oickså att han kombinerade lågt pris med kavlitet, och att kiten skulle vara så kompletta som möjligt. RH är ju också unika på att skicka med en 12 tim ! video eller dvd med bygginstruktioner från start till färdig bil.

jarl

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det här med "plåtlåda" har varit upp till diskussion tidigare på detta forum vill jag minnas. Vad jag minns så blev slutsatsen att det kunde bli problem att få igenom en dylig konstruktion hos SFRO pga att besiktingsmännen oftast inte har någon erfarenhet av dessa konstruktioner, vilket medför att de måste kräva in diverse underlag för att bedömma konstruktionen. Det kan nog bli mycket såsom material och dess egenskaper, hållf, FEM-analyser m.m osv

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Bra info Jarl.

Har varit i kontakt med två tillverkare i England. En var inte hugad att bygga med ratten på vänster sida. Den andre kunde tänka sig att men ville ha extra för jobbet. Har du någon uppfattning om RH i detta fallet. Fick brochyren därifrån i veckan. Verkar vara hyffsad ordning i företaget.

mvh janne

Link to comment
Share on other sites

Janne:

Ja, som jag skrev för ett tag sedan - jag skulle inte våga köpa utan att först dubbelkollat på alla sätt. Jag vet att RH.s grundare var fantast på sådana här chassin, men hade också besvär med att övertyga SVA-gubbarna i England. Därför byggde han en prototyp med Jaguar V12-motor för att bevisa att hans låd-chassin klarar stora påfrestningar. ( Den protoypen är nu till salu - se RH:s hemsida )

Men - jag är mest rädd för att bilen blir "skramlig" efter ett tag när nitarna börjar arbeta sig lösa i plåtlådorna, usch jag får gåshud !!.

Nej - en ordentlig rör-ram eller fyrkantsprofil är nog säkrare på sikt. Och det är säkert så att SFRO-inspektörerna är säkert mycket osäkra på hur dom skall bedömma eftersom dom inte har några erfarenheter. Jag tror inte det hjälper att man kan visa papper på att Lightweighten klarar SVA-proven i England.

Tommy: Frakt hit av en RH-kit. Nu är det så att RH är öppna för export av sina kits, men dom har ingen exportavdelning som tar hand om fraktproceduren - vi tog oss en veckas semester och hämtade våra kits på fabriken i Sherwoodskogen ( Mansfield Woodhouse ). Hyrde en liten Mercedeslastbil och toga båda kitsen på den. Enligt mina noteringar kostade det oss 7.100 kr., men jag kommer inte ihåg vad jag räknade in i den summan.

Link to comment
Share on other sites

Gamen:

Jo, jag vet att det är ordning och reda på företaget, visserligen dåliga lokaler med våra mått mätt, men jobbarna där har lång erfarenhet av bilbygge och är justa och tar ansvar för vad dom gör.

Vänsterstyrt - jo, det är bara Lightweight ( plåtlådan ) modellen som du kan få vänsterstyrd. Övriga modellerna som 2B ( den vi har ) och Super Spec finns bara som högerstyrda. Allt går ju att modifiera, det beror bara på hur mycket extrajobb man vill dra på sig. Vi byggde våra högerstyrda - skall inte en seven-replika vara högerstyrd ???? Naturligtvis en smaksak, men jag lovar, det är absolut inga problem att köra högerstyrt.

Jarl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intressant. Kollade själv på ett 2B-plus kit men fick kalla fötter när de inte ville konvertera till vänsterstyrning.

Hur var det att bygga kittet? Har hört från vissa att det är lite si och så med passformen på delarna. Eftersom de byggt så många borde det fungera utan problem men vissa kvalitetsproblem verkar kitten ha enligt vad jag har hört.

Vad är er erfarenhet? Själv saknar jag verkligen en fungerande byggmanual till min Tiger.

Link to comment
Share on other sites

Ingenjören:

Jag har ingen större byggerfarenhet av andra kits, så jag kan inte jämföra. Jag och kompisen har mer eller mindre tillsammans byggt varsin Hood. Du har rätt i att RH har stor erfarenhet eftersom dom är gamla i gemet och har tillverkat över 3000 stycken 2B-kits. Om du hört att det är dålig passform kan jag bara säga från vår erfarenhet att det inte var några problem att få ihop byggena, och enligt fabriken är våra de enda 2B som finns i sverige f.n. ( så vem har sagt att dom har dålig passform ? ) Fick också beröm i besiktningarna för att allt var i proffsklass. Men - 2B finns alltså inte som vänsterstyrd - men skall inte en seven-replika vara högerstyrd ?? Naturligtvis en smaksak men för oss var det viktigt att ratten satt som den en gång gjorde på originalet. Jag lovar det är inga problem att köra högerstyrt, har kört min 1.600 mil nu. Vi valde Hoods för att så otroligt mycket ingick i satsen och att priset dessutom var lägst = väldigt mycket för pengarna. Har du möjlighet - kom och titta på våra och ev. provkör om underlaget tillåter. Inga problem med bygginstruktioner på en Hood - du får 4 videofilmer eller DVD på sammanlagt 12 timmar steg för steg-instruktioner. Alltså är det svårt att klanta till det om man följer instruktionerna.

Jarl

Link to comment
Share on other sites

Ang. lådramen man kan väl limma den och nita den?  det borde bli 100

Visst - du tänker rätt. Naturligtvis går det att få ordning på en "plåtlåderam", det är bara det att det är inte många som har erfarenhet av att bygga 7:or på det sättet. Robin Hood har dock haft sådana modeller förut också, så det är inget nytt för dom. Tidigare ägaren Richard Stewart byggde en prototyp med Jagga V12-motor för att bevisa styrkan i en "lådram" ( Monococ ) och visst övertygade han många om att det blir bra.

Men- som jag sagt förut - hör med en SFRO-besiktningsman innan du köper, så dom är förberedda på konstruktionen.

jarl-sätila

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har kollat RB:s hemsida, och jag måste säga att jag är imponerad av 2B. Rejäl dimension på rören, massor av rostfritt, alligatorhuv, mycket innehållsrikt kit, bra pris mm.

Nackdelar är väl att man måste hämta själv och ta med kartonger, filtar, rep osv, plus att bilen bara finns RHD.

Jarl och kompis som byggt bilen, hur ser det ut under huven, är det möjligt att flytta rattstången till andra sidan utan alltför mycket jobb? Det brukar ju vara trångt i en Seven.

Att köra RHD lär man sig snabbt förstås, i England har jag blivit van efter ett par dagar, men helst vill jag ha LHD och är beredd att jobba en del för det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat RB:s hemsida, och jag måste säga att jag är imponerad av 2B. Rejäl dimension på rören, massor av rostfritt, alligatorhuv, mycket innehållsrikt kit, bra pris mm.

Nackdelar är väl att man måste hämta själv och ta med kartonger, filtar, rep osv, plus att bilen bara finns RHD.

Jarl och kompis som byggt bilen, hur ser det ut under huven, är det möjligt att flytta rattstången till andra sidan utan alltför mycket jobb? Det brukar ju vara trångt i en Seven.

Att köra RHD lär man sig snabbt förstås, i England har jag blivit van efter ett par dagar, men helst vill jag ha LHD och är beredd att jobba en del för det.

Jo du har rätt - man får mycket för pengarna med ett RH 2B-kit. T.o.m. hjul och däck ! Och precis som du säger finns det nog inget kit som är stabilare, därmed också mindre flex och det bör innebära mindre risk för sprickor på sikt.

Men - som du säger, måste man hämta kitet själv, eller ordna någon transportfirma som hämtar upp satsen i Mansfield Woodhouse. Bäst är att hämta själv, för då kan du själv pricka av så allt kommer med.

Du får med allt på ett lämpligt bilsläp. Vi hyrde en liten Merca-lastbil och tog båda kiten på samma resa.

Vänsterstyrt ? Nja, allt går ju. Men i satsen följer en högerstyrd kuggstång med, och fäste för pedalstället sitter till höger - men visst - allt går ju att bygga om. Bör naturligtvis inte vara omöjligt. Skall du ha en Pinto-motor är ju den dessutom rätt ren på vänstersidan.

Alligatorhuven har både för och nackdelar. Vi byggde om våra till s.k. flippfront, alltså tippar hela huven framåt.

Ta dig gärna en helg och kom ner och studera våra. Är det väder för det kan det kanske också finnas möjlighet till provkörning.

jarl.

Link to comment
Share on other sites

Ta dig gärna en helg och kom ner och studera våra. Är det väder för det kan det kanske också finnas möjlighet till provkörning.

jarl.

Tack för inbjudan! Sätila, är det samhället inte så långt från Göteborg?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...