Jump to content

Recommended Posts

Vad finns det för regler när det gäller chassinummer, och hur ska ett chassinummer vara utformat ???

går det bra med ex..personnummer.

Ska plåten som nummret sitter på vara dit svetsad och var är lämpligt att sätta den isåfall...mvh bossen,

Bygger bookchassi med Volvo 5 ( v70 motor )

Link to comment
Share on other sites

Frågan har varit upp på gammla forumet.

http://error.netilium.org/~mikael/locost/l...ID=58&SID=43536

"Enligt reglerna skall numret vara stansat direkt i ramen, så för att vara på den säkra sidan bör man kanske följa det."

"Min 8 mm storlek på bokstäverna fick jag veta på byggbesiktningen

Sen gick det bra att slå in nummert i en plåt som man sedan svetsade dit enligt honom. Han t.o.m föredrog det då det är lättare att få tydligare siffror mot ett städ än det veka fyrkantsröret i ramen.

"

Link to comment
Share on other sites

Får man alltså själv välja ett chassinummer, får man inte ett tilldelat sig efter första sfro besiktningen? Är det bara att välja ut något, som man sedan stansar in någonstans, och sedan uppger när man besiktar första gången?

Link to comment
Share on other sites

Ur VVFS 2003:22

Kap 4.

5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning. Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut. Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut. Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.

6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna. Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell. Höjden på bokstäver och siffror i sekundär identifierings-märkning skall vara minst 4 mm.

7 § Inom en tioårsperiod får två eller flera fordon av sam-ma fabrikat eller märke inte ha samma identifieringsmärk-ning.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bara ett förtydligande - du får välja chassinummer själv. Minst 8, max 24 tecken har jag för mig att man brukar rekommendera.

Jag tror knappast att någon invänder mot en plåt svetsad i ramen, men jag brukar också rekommendera att man stansar in numret på lite fler, gärna dolda ställen. Om man skulle råka ut för en skum individ som stjäl bilen kan det vara bra att kunna identifiera ramen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

är det fortfarande så här. ang. chassinummer.

1. att man väljet det själv?

2. 8mm höga siffror får man blanda in bokstäver?

3. får man svetsa dit en plåt där det är stansat.

4, ska det vara klart till SFRO 2?

tacksam för svar

m.v.h. Thomas

Link to comment
Share on other sites

är det fortfarande så här. ang. chassinummer.

1. att man väljet det själv?

2. 8mm höga siffror får man blanda in bokstäver?

3. får man svetsa dit en plåt där det är stansat.

4, ska det vara klart till SFRO 2?

tacksam för svar

m.v.h. Thomas

1. JA

2. JA/JA

3. NEJ, direkt i ramen

4. JA

Link to comment
Share on other sites

Inte om du tänker besikta på tagene Det enda som var godkänt var om det var instansat i ramrör. Jag vet att det är SFRO som godkäner det igentligen men jag fick ombesiktning

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Inte om du tänker besikta på tagene Det enda som var godkänt var om det var instansat i ramrör. Jag vet att det är SFRO som godkäner det igentligen men jag fick ombesiktning

Lev väl

Michael W

Uppenbarligen e de sk. "bokstavstrogna" (dvs. de övertolkar) där på Tagene.

Ungefär som Talibaner o liknande... :mad:

Ramen utgörs ju av alla delar som uppfyller en funktion som är bärande eller kraftupptagande..

"Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram" innebär enligt en ingejörs tolkning alla delar som inte kan tas bort utan att ramens egenskaper förändras.

Men de på Bilprovningen är väl kanske inte alltid så bevandrade vare sig i juridik eller mekanik. *S*

Link to comment
Share on other sites

de sitter 3 st i min.. en stansad i rambenet fram, en på en 2-3 mm plåt som är svetsad på ramen vid bakaxeln, samt en lite tunnplåt som oxså är fastsvetsad vid torpedväggen...

snacka om både hängslen å livrem.. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag stansade mitt i golvet precis framför passagerarstolen. Inga problem hos SBP i Gävle. Iofs hade jag ett i en aluplåt i motorrummet också. Lite för syns skull

Link to comment
Share on other sites

chassinummer ok. men nu undrar jag också vad står det i typintyget på biltyp?

står det 7 typ? eller ska man kalla den för något eget?

Link to comment
Share on other sites

Du får döpa den till vad du vill som inte är "stötande" sa min SFRO besiktningsman.

Det namn du ger den vid första SFRO bes. står sedan på fordonsindentiteten som "handelsbetäckning".

i mitt fall :

D1. märke: Övriga

D3. handelsnamn: Seven HMB

På registreringsbeviset finns det däremot en punkt som heter kaross.

där står det "superseven replica" på mitt blad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fick följande mail ftrån Roadsrer!

Subject: SA9 i westfields chassinummer

Hej! Vi informera lite om Westfields Chassinummer. I början står det SA9. Detta är i EU en small volume production och är idag inte godkänt i sverige. Först efter årsskiftet när de nya reglerna i sverige kommer kanske vi kan använda dessa. Ni måste täcka över dessa SA9 och ändra chassienumret i SFRO papper. Eller stansa in ett nytt eget, lämligast då ert namn t.ex *SVEN2006001* etc. I den av regeringen godkända prepositionen i maj 2006 kommer Bilbyggsatser (kit-Cars) från och med nästa år blir godkända. Just nu är det SFRO och vägveket som diskuterar formerna vad jag förstått.Vänligen försök informera alla Westfieldbyggare som ni känner om jag skulle ha missat någon i min emaillista. Det är onödigt att som 2 nu komma dit i ogjort ärende bara för 2 bokstäver och en siffra i chassinumret! Blir ju strul att ändra i efterhand och åka till annan besiktningsman. Hälsningar

Bo Jakobsen, Roadster Bil ABTel: 08-55619125 Fax: 08-7732900 www.roadster.se

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så här säger VV när det gäller Chassinummer:

Man bestämmer chassinummer själv, ett primärt och ett sekundärt med minst 7mm höjd

och ägaren bestämmer själv numret, ( dock ej personnummer ).

Det finns en ISO-standard som reglerar uppbyggnaden av identifieringsmärkningen.

En märkning med inledningen "SA9xxxxxxxxxxxxxx" tilldelas en tillverkare i Europa, verksam i Storbritannien.

Tillverkar företaget mindre än 500 fordon, så får de 9 som tredje tecken.

Aktuell identifieringsmärkning innebär att bilen berättar för Besiktningsingenjören att "jag är tillverkad i Storbritannien, med största sannolikhet, i en liten serie".

Amatörbyggaren Sven Andersson, vars Lotus kopia blir klar 2009, bör sålunda undvika att slå in SA9 plus hemtelefonnumret som identifieringsmärkning,

om man vill underlätta besiktningsingenjörens arbete.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1st character- Identifies the country in which the vehicle was manufactured.

For example: U.S.A.(1or4), Canada(2), Mexico(3), Japan(J), Korea(K), England(S), Germany(W), Italy(Z)

2nd character- Identifies the manufacturer. For example; Audi(A),

BMW(B), Buick(4), Cadillac(6), Chevrolet(1), Chrysler©, Dodge(B),

Ford(F), GM Canada(7), General Motors(G), Honda(H), Jaquar(A), Lincoln(L), Mercedes Benz(D), Mercury(M), Nissan(N), Oldsmobile(3), Pontiac(2or5), Plymouth(P), Saturn(8), Toyota(T), VW(V), Volvo(V).

3rd character- Identifies vehicle type or manufacturing division.

4th to 8th characters- Identifies vehicle features such as body style, engine type, model, series, etc.

9th character- Identifies VIN accuracy as check digit.

10th character- Identifies the model year. For example: 1988(J), 1989(K), 1990(L), 1991(M), 1992(N), 1993(P), 1994®, 1995(S), 1996(T),

1997(V), 1998(W), 1999(X), 2000(Y)------2001(1), 2002(2), 2003(3)

11th character- Identifies the assembly plant for the vehicle.

12th to 17th characters- Identifies the sequence of the vehicle for production

as it rolled of the manufacturers assembly line.

1: Y innebär sverige

2: S är Saab tror jag, sett V kan va volvo...

3: 3 är trollhättan

sen blir det modell anpassat

10:e eller 8: frän slutet är årsmodell, se ovan

v,v,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...