Jump to content

Vågar jag bygga egen ram?


rug

Recommended Posts

Hej!

Nu kan jag snart inte hålla mig längre. Jag var först inne på att köpa någon enklare kit för att komma igång, men det kräver lite större mängd pengar på en gång, och så länge tror jag inte jag orkar spara ;)

Skulle vara ännu roligare att bygga helt eget, men vågar jag mig på det? Jag har ingen erfarenhet av att svettsa...

Ska jag våga mig på att snickra helt eget? :515:

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Jag hade heller ingen erfarenhet av att svetsa.... :)

Det är inte gratis att köpa rör och plåtbitar plus att det är många mått som ska stämma.

Så här i efterhand så skulle jag rekomendera att köpa en ram om du snabbt vill komma ut på vägen, typ MK:s byggsatser som är överkomliga i pris.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på en MK sats från början... Jag funderar även på att det kanske blir billigare i slutändan att bygga tex en MK än en helt egen. (blir ju en del letande, enskilda delar köpta här och där, resor m.m....)

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Min vän Bosse har byggt sin för under 50 papp och då har han köpt ett färdigt chassie. Prismäsigt tror jag att vinsten blir marginell om du räknar med allt typ kapskivor gas felkapningar etc. MK säljer sitt locost för 14 papp och då ingår grundplasten. Om du bygger själv så är det känslan samt att du får det som du vill som är grejen inte ekonomin. ( detta förutsätter att du inte har ett rymligt samvete och tar hem en massa från jobbet ) Att det tar tid är ingen nackdel det tog mig över tre år innan finasieringen var fixad. Under tiden kunde jag kolla och bestämma mig vad jag ville ha. Detta har jag inte ångrat.

Fundera väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Svetsa lär man sej ganska fort så det tror jag inte ska vara några problem.

Röstar för att du sk bygga eget... Känslan är otrolig första gången man tar bilen på en provtur. säker skoj med en byggsats också men inte på samm sätt får jag för mej ;)

Link to comment
Share on other sites

Svetsa lär man sej ganska fort så det tror jag inte ska vara några problem.

Röstar för att du sk bygga eget... Känslan är otrolig första gången man tar bilen på en provtur. säker skoj med en byggsats också men inte på samm sätt får jag för mej ;)

håller med föregående talare.... då har man byggt bilen själv!!

Link to comment
Share on other sites

Den største fienden til en locost bygger er å gå tom for energi og pågangsmot. Det er 100 ganger større risiko for å gå på en slik smell når du skal sveise rammen selv. En haug med rør i garagen, som ikke faller helt på plass slik man ønsker, kan være veldig frustrerende. Med en ferdig ramme, får man følelsen av å bygge bil fra første dag. En kyndig mann med gode kontakter kan så klart spare på å bygge rammen selv. Og det gir også et ekstra kikk å ha bygd alt. Men for en vanlig mann er det ikke vert rissikoen og strande i en havferdig ramme.

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på hur bråttom du har och hur mycket pengar det får kosta, jag har bestämt mig för att bygga så mycket som möjligt själv, dels för att det ska bli så billigt som möjligt och dels för att jag vill lära mig saker och utvecklas. Jag pluggar just nu så tror det kan bli lagom så, då kan man bygga efterhand man får ihop pengar.

Däremot om det inte hade varit för att jag pluggar så hade jag nog kunnat tänka mig att köpa ett färdigt chassi mest för att få bilen färdigt snabbare.

För min del ligger en del av utmaningen i att bygga så billigt som möjligt...

Angående att våga så kan det ju inte bli värre än att saker går åt helvete.. då är det bara att göra om och göra rätt så lär man sig samtidigt även ifall det känns tungt just då :)

Edited by Peter V
Link to comment
Share on other sites

bygget jag håller på med nu så gör jag allt utom plasten själv, mest för att få bygga en helt unik bil.. och också för att de är kul att konstruera och tillverka.

Jag jobbar på en full utrustad verkstad(cnc fräsar, svarvar, svetsar, sågar mm.mm)......MEN... hade jag inte haft den utrustningen så hade jag inte byggt egen ram.

Nästa bygge blir ett kit....... AC COBRA 427...rock n`roll!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju idag ingen svets och tillhörande verktyg, men jag skulle gärna lära mig svetsa :)

Tror dock att jag kanske tar mig vatten över huvet att bygga helt själv.. Jag har en tendens att vilja få allt gjort som ett proffs, och då tar det säkert ännu längre tid.. och man vill ju gärna komma ut och köra nån gång ;)

Som Rune säger så är jag faktiskt lite rätt att energin ska ta slut halvvägs.

Får tänka lite mer på det här... Börjar bli galen att sitta och tänka, planera, läsa, kolla hur andra gjort och inte kunna göra nått själv! (ännu)

Kanske börja med kit för gatbil, och sedan om man tycker det var kul bygga en bil för locost serien :racesmile:

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Diskutionen är som vanligt intensiv och ett enhälligt svar får du inte. Men jag kan säga att det ligger mycket i vad Rune säger. Vidare hör man ofta att byggare säger "om jag vetat vad det inebar hade jag köpt ett kitt" Tänk på Svetsa för känslan färdig ram för att köra. Tidsmäsigt går det nog på ett ut tiden det tar och spara går åt till att bygga ram.

Om du vill komma igång så finns det ett bra tipps Bestämm vilka bitar du skall bygga med och skaffa och gör iordning donatorbitarna Detta tar massor av tid om det skall bli bra och det är guld värt när du sätter igång med bygget oavsätt om du bygger egen ram eller ej.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Svetsa själv funkar väl, men hade jag börjat om, så hade det blivigt någon form av kitt helst då i bokstorlek för ev. deltagande i locost racing.

Det går jäkligt långsamt att tillverka varenda bit själv, med ett kitt så kommer man få pyssla nog så mycket ändå.

Gör som Michael föreslår börja samla och fixa till bitar, efter tag kommer arbetslusten minska och du köper en ram :)

H Borken

Link to comment
Share on other sites

jo, det är de små detaljerna som tar tid...

jag håller på å bygger om min handbroms då jag vill ha den "stående" dels av utrymmesskäl då jag vill ha en förvaringslåda över/i kardantunneln och dels för att de e så fräckt.. :P

men bara att göra en sådan "lätt" sak har tagit över 20 timmar....

så man sparar nog en hel del tid med att köpa färdig ram...

sedan finns ju flera svenska alternativ om man inte vill köpa en MK ex: Esther, Dala7 HansA m.f... :)

Link to comment
Share on other sites

En viktig sak att tänka på när man funderar på att köpa kit eller svetsa själv är valet av drivlina. Om man tänker köra med Fordprylar rakt igenom är nog det smartaste att köpa ett MK Locost-kit eller om man kör Volvo är väl Dala7 eller DD7 det bästa.

Vill man däremot gå lite mot strömmen och välja lite mer uddaprylar som jag som valt att köra med Saabmotor o Opellåda så är det nästan en förutsättning att svetsa själv eftersom det annars inte skulle passa. Att köpa ett färdigt kit och sedan ändå behöva kapa upp ramen och ändra för mycket verkar knasigt.

En fördel med att svetsa själv är att man inte behöver nöja sig med halvtaskiga tekniska lösningar som jag tycker mig se i vart och vartannat kit. Fast nu är jag iofs lite petig med sånt - vet jag hur man skall göra varför nöja sig med något halvdant? :515: :znaika:

Sen måste jag tillägga att jag ofta i svårare stunder också ångrar att jag inte köpte ett kit och valde Ford-prylar rakt igenom med tanke på att byggtiden ofta känns oändligt lång - precis som Acke skrev kan man plöja ner massor med timmar på något som ingen ens kommer att se på den färdiga(?) bilen. :doh: :image018:

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis börjat att svetsa på min ram.. jag kommer att bygga allt själv, har aldrig hållt i ett svetshandtag i hela mitt liv, så det ska bli väldigt spännande... dels gör jag det för att jag tror att det blir billigare... (900:- för 36m rör/14000:- för en färdig ram).... men visst, jag tyckte det var knepigt att bara kapa upp 90gradare med vinkelslipen, så alla skumma vinklar ska bli väldigt spännande... sen tycker jag iof att det är roligare när man har något att småpilla med, men det skulle också vara roligt att bara smäcka ihop ett chassi under vintern för att ha en 7a att åka i under sommarn....

Link to comment
Share on other sites

"braatthasak" som jag skulle köpa om jag inte redan kapat allt för hand...  med massa "spillbitar" som följd...  :banghead:

http://jula.se/Butik/docs/produkt.asp?Orde...pf_id=SE-050004

Finns hos "clas i sjön" för 429 kr. För övrigt tyckte jag inte att det gick speciellt mycket bättre med denna än utan :mad:

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag vet inte riktigt om den var sådär jättebra... jag har inte börjat kapa vinklar än, så vi får väl se... jag har ett sånt stativ och sen har jag ett vinkeljärn från biltema ;) ... det som var svårast med det stativet, tycker jag, är att ställa in vinkelslipen så att den får en så rak vinkel som möjligt ner i järnet... men man lär väl sig....

lite ot, men hur stor "glipa" kan man svetsa igen.... jag har fått ett mellanrum på kanske en halv millimeter i ett hörn, gör det något?? om jag trycker ihop dom så känns de som om ramen blir sné, så om det går så kanske man kan svetsa igen det ändå!? ni som kan och är experter ;)

Link to comment
Share on other sites

Börjar samla lite delar, pratar lite med en bekant som är svetsare å så ser jag vad det blir för chassi i slutändan.

Tackar för alla svar :notworthy:

/Calle

Link to comment
Share on other sites

coffe en halv millimeter ska inte va några problem att svätsa igen. jag har lyckats få ihopp glipor på ca 5 millimeter utan problem (dock på ett avgassystem så hållfastheten va ju inte så viktig bara att det blev tätt)

Link to comment
Share on other sites

På tjockare material är det till och med rådligt att ha en spaltbredd = trådtjockleken för att få en bra genombränning. Sen om det behövs till 2 mm är väl lite tveksamt...

H Borken

Link to comment
Share on other sites

"braatthasak" som jag skulle köpa om jag inte redan kapat allt för hand...  med massa "spillbitar" som följd...  :banghead:

http://jula.se/Butik/docs/produkt.asp?Orde...pf_id=SE-050004

Har prövat, bordet i pressad plåt är för vekt så snitten bilr inte raka, kaplängden är för liten och du bör använda en Ø125mm kap om du ska kapa rör.

Vi hottade upp den med hjälp av två kakelskärare, en bit spånskiva och lite småskrot. :blink: Nu funkar den väldigt bra. Det finns säkert en bild någonstans på forumet men jag hinner inte leta nu :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har prövat, bordet i pressad plåt är för vekt så snitten bilr inte raka, kaplängden är för liten och du bör använda en Ø125mm kap om du ska kapa rör.

Vi hottade upp den med hjälp av två kakelskärare, en bit spånskiva och lite småskrot.  :blink:  Nu funkar den väldigt bra. Det finns säkert en bild någonstans på forumet men jag hinner inte leta nu  :rolleyes:

http://groups.msn.com/Super7Karlstad finns under dokument en Kapbordsmall.zip som förklarar upplägget med spånskivan som Leto nämner. I samma Excel-dokument finns tabeller för alla vinklar med 0,1 grads upplösning.

Försöker bifoga bild på kapen, annars finns det en på Super7karlstad under Mekjuntan.

Bengt

post-25-1129993601.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på om det inte går att "modda" en vanlig gersåg så att man får in ett bågfilsblad.

Är det nån som har testat det?

Ett blad till en kallsåg skulle nog fungera. Ett vanligt sågblad är nog för vekt för att ge raka snitt. (Mycket går att lösa med en svetsfog iofs ;-)

Bengt

post-25-1130187449.jpg

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Bra idé!

Annars är ju er lösning med två kakelskärare en verkligt smidig lösning.

Ett blad till en kallsåg skulle nog fungera. Ett vanligt sågblad är nog för vekt för att ge raka snitt. (Mycket går att lösa med en svetsfog iofs ;-)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag ska nog satsa på en sån här jag: http://www.verktygsboden.se/?id=50642

Personligen tycker jag det är betydligt lättare att vara noggrann då...

/Daniel

0-45 grader räcker långt, men det finns ganska många snitt, inte minst på trianguleringen där snitten ligger över 45 grader. Priset var helrätt annars! Har du använt denna själv (är kvalitén ok)?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

0-45 grader räcker långt, men det finns ganska många snitt, inte minst på trianguleringen där snitten ligger över 45 grader. Priset var helrätt annars! Har du använt denna själv (är kvalitén ok)?

Bengt

Jag har inte använt den själv nej, men jag har hört gott om verktygsbodens utbud.

Vad det gäller de snitt som har större vinklar kan man ju alltid fuska till det genom att sätta rören snett i skruvstycket (jag vet att det är ett bonntrick, men det funkar) och markera med tusch vart man ska såga... :D

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...