Jump to content

Locost Sweden Tour 2006


pacman

Recommended Posts

Tjena.

Sommaren 2005 är slut, och nu börjar den där härliga tiden när man kan fly vardagen och borra in sig i garagets underbara värld med oljedoft, järnfilspån och overaller.

Men det kommer en sommar 2006, förhoppningsvis...... och då skall vi genomföra en Locost Sweden Tour.

Idén är att arrangera en tripp på 4-5 dagar på sköna kurviga vägar.

För att så många som möjligt skall ha möjlighet att kunna ansluta så kommer rutten att gå i nedre halvan av landet.

Tanken är att köra "lagom" långa dagsetapper (30 - 50 mil?) och försöka hitta lämpliga vattenhål att stanna till vid t. ex. motormuséer, kanske besök på någon intressant industri (typ SAAB i Linköping), mysiga caféer och restauranger, gokart etc.

Tält eller vandrarhem? Ja. upp till diskussion.

Så nu behöver vi input från er. Fina vägar, övernattning, vattenhål, andra förslag.

Lite tidigt kanske någon tycker, men en del av oss behöver lång framförhållning. Och skall vi titta på att lägga in ett besök på någon bana för exempelvis konbanekörning så kanske vi måste vara ute i god tid.

Så, vad tycks??

Edited by Jonte
Link to comment
Share on other sites

Spontant ycker jag att ett stopp vid Bilmuseet i Rydaholm är självklart, unge Ahlqvist är inte dålig http://www.motorima.com/

Gamla E4 utmed östra sidan på Vättern går väl bra att köra upp, givet att stanna och fika i Gränna

det kommer mera .... (men vi måste nog enas om att det gäller 2006 ...)

en sak till, det är bästa förslag som kommit sedan Vägverket slopade avgasdispensen a' 7000 :- :racesmile:

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Du ligger ett år fel i planeringen .... 

:blink: :blink: :blink: :biglaugh2: Hjärnblödning....... :515: :515:

Sparka mig hårt..... Det måste bero på åldern..... :wacko:

Få se, vad är det nu..... September..... Nä, oktober måste det vara.....

200......... 5! Okej, jag är med! Locost Sweden tour 2006! YES!!

F´låt.... :wub:

Link to comment
Share on other sites

Suverän ide hänger givetvis på om det finns möjlighet.

En tanke är att avsluta på sportvagnsmeatingen på knutstorp. Det vore skitfräkt att vara störst klubb där. :racesmile:

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

ett litet tips på bra vattenhål i södra sverige är kafe anorlunda på vägen ner mot stens huvud ett par kilometer från kivik. där betalar man ett fast pris så får man äta så mycke kakor bullar mm som man bara orkar. sen fins det ju en massa roliga krokiga vägar i närheten.

Link to comment
Share on other sites

ett litet tips på bra vattenhål i södra sverige är kafe anorlunda på vägen ner mot stens huvud ett par kilometer från kivik. där betalar man ett fast pris så får man äta så mycke kakor bullar mm som man bara orkar. sen fins det ju en massa roliga krokiga vägar i närheten.

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

En tanke är att avsluta på sportvagnsmeatingen på knutstorp. Det vore skitfräkt att vara störst klubb där.

Vi kan nog bli ganska många där ändå. :racesmile: Men varför inte. Det skall definitivt finnas med när rutten planeras.

ett litet tips på bra vattenhål i södra sverige är kafe anorlunda på vägen ner mot stens huvud ett par kilometer från kivik. där betalar man ett fast pris så får man äta så mycke kakor bullar mm som man bara orkar. sen fins det ju en massa roliga krokiga vägar i närheten.

Kivik....Utanför Helsingborg, eller hur? Inte så jättelångt från Knutstorp.

Bullar är alltid gott, varma och med ett stort glas mjölk......

Kom gärna med förslag på fina vägsträckor också. Vägnummer och "från - till".

Och helst inte tvåfiliga eurpoavägar typ E4, E20. 3 mil raksträcka, två låååånga kurvor, 2 mil raksträcka osv. -_-

Link to comment
Share on other sites

En tanke vore ju att planera flera resor samtidigt.

Från norr, söder, väster och öster för att kanske mötas upp på lämplig plats mitt i Sverige? Då har vi ju en chans att mötas riktigt många.

Link to comment
Share on other sites

Mitt i sverige, JA! då kan vi ju ha gemensam körning på mittsverigebanan.

Jaa...., eller köra med två arrangemang. Vi i styrelsen väntar bara på att nå`n där uppe i norr ska ställa upp på att bli nå´n slags länk för aktiviteter som t.e.x. depå för konor etc. Vi behöver en bas däruppe. Det är ju lika långt för oss sörlänningar att ta oss upp till norr som för norrlänningarna att ta sig ner till söder. Därför kanske det skulle vara en bra idé att planera ett "rally" i norr och ett i söder.

Men ännu en gång, finns det någon som vet med sig att bo på ett "taktiskt" ställe som kan ta på sig ansvaret att stå som den norra "Raceravdelningen" :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det löåter som ett kul uppdrag att stå för raceransvar, men då jag vet med mig att jag brukar ta på mig lite för mycket så tror jag att jag avstår just nu, vi får se frammåt våren hur det går.

Jag kollade föresten upp vad mittsverigebanan kostar att hyra en kväll, och det var riktigt billigt.

Vill man köra en heldag (lördag) har de ett bra koncept om man får ihop ca 20 bilar så får man en heldags körning med instruktörer, lite mat, mm för 500:- per bil. och de arrangemangen brukar vara riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det löåter som ett kul uppdrag att stå för raceransvar, men då jag vet med mig att jag brukar ta på mig lite för mycket så tror jag att jag avstår just nu, vi får se frammåt våren hur det går.

Jag kollade föresten upp vad mittsverigebanan kostar att hyra en kväll, och det var riktigt billigt.

Vill man köra en heldag (lördag) har de ett bra koncept om man får ihop ca 20 bilar så får man en heldags körning med instruktörer, lite mat, mm för 500:- per bil. och de arrangemangen brukar vara riktigt bra.

Det låter helt klart som ett intressant alternativ. Nu har det ju visat sig att 20 bilar har varit lite svårt att få ihop men det kommer väl ut ett skapligt antal nyreggade sjuor till nästa vår om man får tro på undersökningen som vi har på hemsidan. :)

jag tycker att vi kan ha det i minnet när vi ska tråckla ihop ett program för nästa år.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man ju bjuda in några andra med, får man ihop 10-15 bilar så borde det inte vara några problem att fylla ut lite med andra bilar.

Körningen när jag var och körde på ett sånt arrangemang sisst var i tre grupper, indelade lite grovt efter prestanda, så där kan man ju få rena se7engrupper och en utfyllnadsgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Hej fördelen med mitt banan är att man bara behöver se till att det kommer folk sen fixar dom allt från instruktörer till mat o fika.Jag var där i helgen o körde och det var en bra träff som vanligt,dock inga andra 7or men det vart garage besök hos en kille vid högakusten bron som bygger 7a med ford 302.mvh Anton

Link to comment
Share on other sites

Jag bor rätt nära mittsverigebanan, ställer gärna upp och hjälper till så gott jag kan och hinner.

Det låter bra svinto det får vi återkomma till. Nu ser det ut att det börjar ta sig uppe i norr...kul tycker jag :D Det här kommer att bli fint.

Eddy :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Kivik....Utanför Helsingborg, eller hur? Inte så jättelångt från Knutstorp.

Bullar är alltid gott, varma och med ett stort glas mjölk......

hmm du har möjligtvis inte funderat på att ta en geografi lektion? kivik ligger vid skånes östkust helsingborg på västkusten så det är nog mins 20 mil imellan.

men det finns en massa små, fina, krokiga vägar att köra på från kivik till knutstorp.

Link to comment
Share on other sites

Spontant ycker jag att ett stopp vid Bilmuseet i Rydaholm är självklart, unge Ahlqvist är inte dålig http://www.motorima.com/

Jag känner Magnus lite grann, om det blir aktuellt kan jag kontakta honom för lite privat visning av hans verkstad och bilsamling som ju är på andra sidan vägen.

Detta tillsammans med en konkörning på Uråsa

eller Feringe kunde ju vara kul! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

20 mil vet jag inte, :) men det finns ruskigt fina kurviga MC-vägar där nedåt, (Brösarpsbackar) tror jag det kallas bla.

vi här "nere" kunde kanske leta upp några fina vägar medans ni där "uppe" kan hitta några kurvor (vägar alltså) :prop:

Link to comment
Share on other sites

Vart ligger "mittsverigebanan" någonstans, det kanske finns en del intressanta företag i omgivningen som bara sitter och väntar på ett besök från mig :blink:

Link to comment
Share on other sites

långt borta, det beror på hur bilen nyttjas, själv har jag precis passerat 800mil med min dala 7, startade det här året den 2 januari med en liten tur i stocholmsområdet. (800mil på två år bra jobbat;-))

Härnösand kan funka för oss nollåttor som inte har en riktig bana i närförort. :prop:

Link to comment
Share on other sites

hmm du har möjligtvis inte funderat på att ta en geografi lektion? kivik ligger vid skånes östkust helsingborg på västkusten så det är nog mins 20 mil imellan.

Ja, alltså..... Såg en vägskylt i Helsingborg där det stod Kivik...Trodde att det låg där.....

20 mil vet jag inte,  men det finns ruskigt fina kurviga MC-vägar där nedåt, (Brösarpsbackar) tror jag det kallas bla.

vi här "nere" kunde kanske leta upp några fina vägar medans ni där "uppe" kan hitta några kurvor (vägar alltså)

Det är precis det jag hade i tanken (huve´t alltså).

En arrangemang med bankörning på mittbanan kan man väl dra ihop för en dag.

Men så var inte min tanke med touren, utan här är körningen på fina sommarvägar själva tjusningen. Och beroende på hur rutten blir lagd så kan man ju haka på en bit om man vill.

Tänk er själva: 10 - 15 sevens på rad! Några dagar av bilkörning, ljugarbänkar, kaffe och motorolja.

Men framförallt så är det gemenskap runt ett gemensamt intresse. Vid de träffar som har varit i år (Elmia, E-tuna veterandag etc.) så har det ju varit riktigt roligt att träffa "gänget" i klubben. Samtalsämnen finns det ju....

Vem vet, det kanske kan bli ett årligt återkommande arrangemang...

Link to comment
Share on other sites

Låter ju otroligt roligt!!! Är med, tror jag :)..

Men en liten fundering bara, Tror inte min bil klarar att 40 mils strapattser 4-5 dagar i rad utan att haverera ett antal ggr :P

Är det bara jag som tycker att någon slags servic bil är helt fel?

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att någon slags servic bil är helt fel?

Jag antar att du menar tvärtom.... :515:

Om vi kan få någon att ställa upp med en bil att fungera som servicebil, så kanske vi kan få några "seven-co-drivers" att turas om att köra denna eminenta servicevagn?

Se7en days hade ju med sig gunnar från gunnars garage med servicebilen på deras resa till Finland härom året. Han behövdes! Och då var det ändå "fina" caterhams de flesta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...