Jump to content

Lambda-sond Pinto-88


pixbo

Recommended Posts

Hej!Jag har som ni kanske vet en -88 pinto med lambda,men utan kat.Måste motorn ha signal från sonden,eller kan den kopplas förbi,tas bort eller byglas på något vis?

Jag vet t.ex inte om sonden fungerar,då jag inte har kollat några felkoder.

Någon som har någon bra ide'?

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag har som ni kanske vet en -88 pinto med lambda,men utan kat.Måste motorn ha signal från sonden,eller kan den kopplas förbi,tas bort eller byglas på något vis?

Jag vet t.ex inte om sonden fungerar,då jag inte har kollat några felkoder.

Någon som har någon bra ide'?

Utan sond kommer styrsystemet att "anta" ett lambdavärde, dvs motorn går men inte perfekt. Bland annat ökar soppaförbrukningen.

Jag rekommenderar starkt att använda en fungerande lambdasond...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack!Jag tror att min sond är kass,den drar saftigt med soppa.

Kan man kolla att den funkar utan specialverktyg?

mvh pixbo

Ja, det är enkelt. Mät mellan signal och jord med en multimeter.

Den ska ge mellan 700 och 900 mV (tror jag) och den ska ju dessutom ändra sig

vid olika belastningar.

Trasiga sonder ger ofta bara ett fast värde oberoende av last.

Link to comment
Share on other sites

Okej!Min sond har fyra trådar.En svart är spänning via säkring,en vit/svart som är signal till/från styrboxen samt två bruna.Mellan vit/svart och en av de bruna varierar det ,vid stillastående och olika gaspådrag mellan 140-450 mV.

Mellan den vit/svarta kabeln och den andra bruna blir inget utslag alls.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Okej!Min sond har fyra trådar.En svart är spänning via säkring,en vit/svart som är signal till/från styrboxen samt två bruna.Mellan vit/svart och en av de bruna varierar det ,vid stillastående och olika gaspådrag mellan 140-450 mV.

Mellan den vit/svarta kabeln och den andra bruna blir inget utslag alls.

mvh pixbo

det är en förvärmd lambda du har och jag skulle (utan att ha sett den) gissat spontant på att de två bruna vore till värmen....

Men, men, jag vet inget säkert TRPinto är ju ford fantast så han känner väl till färgerna bättre än mej. jag har oftast sett två vita till värmen på de bilar jag

skruvat lambda på vad jag minns....

Link to comment
Share on other sites

Fägerna som Pixbo nämner bör vara i bilens härva, då följer de Ford-standard, dvs svart är säkrad plusmatning, brun är jord. Vit/svart är då signal.

Du har mätt rätt och värdena ser inte helt tokiga ut men lite låga kanske. Så kan det bli om sonden inte är riktigt varm, eller om den är igensotad.

Har du kollat felkoderna?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

"Specialverktyget" för att ställa tändningen är inte så komplicerat, jag har nog lämnat en länk till FMCS förut där info om hur man bygger ett sådant finns.

Koderna kan du också läsa ut själv om du har en 12v lysdiod och lite kabel. Info finns på http://web.telia.com/~u91016237/

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!Var på Bilia Ford och pratade med några mekaniker i dag.De sa att När gamla bilar med lambdasond börjar krångla,kopplar de bort dem."Du kan köra hur långt som helst utan".Tändningen kunde jag ställa utan hjälpmedel,"ställ den där du tror att den skall stå,så höjer du den lite till.Belasta den på fyrans växel.Spikar den inte så är det oftast bra".

Att min motor drar mycket soppa trodde de berodde på dålig luftmängdmätare.

Kan man kolla,genom att mäta upp den,om den är kass?

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hej!Var på Bilia Ford och pratade med några mekaniker i dag.De sa att När gamla bilar med lambdasond börjar krångla,kopplar de bort dem."Du kan köra hur långt som helst utan".Tändningen kunde jag ställa utan hjälpmedel,"ställ den där du tror att den skall stå,så höjer du den lite till.Belasta den på fyrans växel.Spikar den inte så är det oftast bra".

mvh pixbo

Det där låter som något man gör på farfars gamla sierra som man inte vill lägga några pengar på. Lite skillnad på det och en handbyggd sportbil :rolleyes: :P

Link to comment
Share on other sites

Den kommentaren kunde du ha behållit för dig själv  :zipped:

Forumet behandlar locost

Michael W

Jag ville bara försöka hjälpa till, menade inget illa. Hade dessutom en smiley efter.

En begagnad men fungerande lambda kan man nog få för nån hundring och det tror jag inte blir dyrare i längden.

Men jag ska kanske behålla mina kommentarer

för mig själv i fortsättningen då... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Den kommentaren kunde du ha behållit för dig själv  :zipped:

Forumet behandlar locost

Michael W

Även om det handlar om Locost så hindrar det inte att man är någorlunda seriös !

Är det någon som ska behålla kommentarerna så anser jag att det är mekanikerna på märkesverkstaden.....

När gamla bilar med lambdasond börjar krångla,kopplar de bort dem."Du kan köra hur långt som helst utan".Tändningen kunde jag ställa utan hjälpmedel,"ställ den där du tror att den skall stå,så höjer du den lite till.Belasta den på fyrans växel.Spikar den inte så är det oftast bra".

Det där är vad jag kallar anmärkningsvärda uttalanden !!!!

Skapar inte mycket förtroende i mina öron.... varför sedan inte debitera minst 500+moms i timmen eller så för det arbetet ...... jo, jo.....snygga uttalanden från de som man kan förvänta sej ska vara seriösa....

Varför inte fixa felet i styrsystemet istället för att koppla ur lambdan?

Varför ställa tändningen "på en höft" där man tror och sedan "vrida lite till" ?

Nog har dom väl iallafall en stroboskoplampa och ett värde att gå efter?

Nej, tänk efter lite till nu, bästa herr Wänström....... Är detta vad man kan begära av auktoriserad FORD verkstad verkligen?

Link to comment
Share on other sites

Faktum kvarstår:En pintomotor från -88 är för dem en gammal spis.Det de säger är säkert gott om man har motorn i en rostig Sierra som man vill ha rullande.

Jag kunde naturligtvis lämna in bilen och få den kollad,men de tyckte inte att det var nödvändigt.Egentligen inte jag heller.

Jag funderar ändå på en annan motor,annars måste jag skaffa kolvar,kamaxel och topp med större ventiler.Sen är det gött med dubbla webrar eller liknande.

Det som är tråkigt är isåfall att jag lyckats få ner insuget i nivå med ventilkåpan,och att jag kasserar det konceptet.

Men om någon har info om hur jag får min motor i form,så skjut på bara!

mvh Pixbo :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Förlåt om jag tog i men jag blir lessen när man ger nedlåtande kommentarer till varandras byggen. Vi har alla olika resurser till bygget Både i form av kunskap och ekonomi. Jag personligen är mycket imponerad över alla timmar som medlämmarna tillbringar för att få en fungerande bil. När det gäller smailisar så fattar inte alla deras innebörd helt ut jag gör det definitivt inte.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Förlåt om jag tog i men jag blir lessen när man ger nedlåtande kommentarer till varandras byggen. Vi har alla olika resurser till bygget Både i form av kunskap och ekonomi. Jag personligen är mycket imponerad över alla timmar som medlämmarna tillbringar för att få en fungerande bil. När det gäller smailisar så fattar inte alla deras innebörd helt ut jag gör det definitivt inte.

Lev väl

Michael W

Tycker inte att svaret var nedlåtande på något vis !

Synd bara att ford inte kunde ge ett seriösare svar , givetvis går motorn bättre med en fungerande lambdasond

Björn

Link to comment
Share on other sites

Verkstaden ifråga var en gammal Volvoverkstad va?

Fords sprut, EEC-IV, som sitter i Sierran, är mycket mer avancerat än dåtidens Volvosprut - speciellt den version som sitter i Sierra med kat. Detta hade nog inte Volvomeken koll på...

Problemet med att ställa tändningen "på en höft" är att det är svårt att veta om boxen kompenserar tändläget när du kolalr med stroblampa. Boxen justerar nämligen läget hela tiden, kompensation mot motortemp, lufttemp men också för att reglera tomgångsvarvet. Ställer man tändningen med stroblampa så kanske man får fel grundläge (om boxen kallar på +4 extra grader för att motorn är kall, så ställer du tillbaka tändningen i praktiken om du låser fördelaren på 12 grader enligt stroben).

Genom att koppla ur signalen från databoxen till tändmodulen, så låser man tändningen på grundläget. Då vet man vad man får...

Det "fungerar" att köra Pinton både med fel tändläge och med urkopplad lambdasond. Men den går inte så bra som den kan göra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...