Jump to content

Locost V8


vretus

Recommended Posts

Börjar nu att få ihop mitt bygge. Siktar på en första besiktning innan jul. Motorn är en Ford 302 från -79 på 140 hästar. Växellådan, en T5:a kommer från en -89 Mustang. Chassiet är hembyggt med förstärkningar för att klara vridmomentet från motorn. Det blev en korsning mellan rörram och monoque. Bakaxel är en Volvo 1031 med lamelldiff. 240:ans ventilerade fram och 740 bak. Dubbla Girling huvudbromscylindrar med bromsvåg. Flippfronten har jag gjutit själv med en noskon från Dala7.

post-540-1128256455.jpg

post-540-1128256499.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Japp, den rullar i sommar. Första besiktningen är bokad till 1 juli. Håller på att slutföra bromssystemet men slangarna är lite försenade. Tappade sugen lite i vinter men nu är det full rulle igen, fick väl vårkänslor? Beroende hur hårt Gustav drabbar mig uppe i Skellefteå så tänkte jag hinna med den andra besiktningen innan vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

har varit hos mina föräldrar där internet är en okänd faktor. kanske tur det då min 80 årige far skulle vara helt rådlös om virus angrep hans dator...

JA visst vill vi ha bilder !!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Oboy, detta har jag missat. En sjua till i närheten av Sveriges medelpunkt. Du får gärna pm´a ditt tel.nr så kan man kanske svänga förbi på ett studiebesök :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt brutal ut.. :D men skall du inte ha någon båge ?

Å "motorhuven"... var den marig att gjuta ?? vikt ??

har funderat på en liknande själv... hade varit sjukt smidigt att komma åt allt på det viset.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja nog blir det en båge men inte i sommar. Ska bara åka och njuta om nu Gustav i Skellefteå godkänner den. Huven gjorde jag en form till och sedan hade jag en Dala 7 noskon som jag gjorde smalare och gjöt ihop med själva huven. Vikt, jag tippar på 15 kg. Men tvärtemot andra här på forumet så har inte låg vikt varit någon ledstjärna för mig. Däremot lättåtkomlighet och att det ska funka, helst fler gånger än en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...