Jump to content

höjd på motorer


Magoo

Recommended Posts

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråden så jag lägger den här!

Nu till frågan, jag :red_eyes: är lite nyfiken på veta hur höga era motorer är, dvs från tråg till ventilkåpa.

min :515: vag 4: är om jag inte mins helt tokigt ca 65 cm....

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att även avståndet från ventilkåpan till centrum på vevaxeln är intressant - det är ju det avståndet som avgör om motorn får plats under huven... ;)

det är väl lite subjektivt det beror ju på hur hög huven är samt vilka måtten är på ramen.. ;)

Jag skall dock återkomma med mera mått på mitt block/ motor då den har kommit hem från "borrar'n"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Någon som skulle kunna mäta lite på en SAAB kortmotor 2,0t kombinerad med en opellåda. SKulle vilja ha mått på totalhöjd och längd.

MVH Johan

Är det några speciella mått du är ute efter? Har min motor här hemma med låda på så jag kan knalla ut och mäta.

(Den är f.ö. till salu)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

fortsätter på den här tråden...

en bmw m20 motor (2,0-2,7L 12v sexa) har följande mått

Block (centrum vevaxel till deck) 20.5 cm

Block (hela blockets höjd) 26.5 cm

Topp inkl ventilkåpa 16.5 cm + påfyllnings locket som stickar upp ca 2cm

oljetråg 16cm på lägsta stället ( utan lutning på blocket )

26.5 + 16.5 + 16 = 59 cm = höjd på motorn utan någon lutning. (botten på tråg till

toppen på ventilkåpan)

hur höga är era motorer? jag har i stort sett bara skruvat med bmw och har inte nån

koll på höjden på andra motorer.

jag tycker att locost ska ha låg huv och det kanske blir svårt med så hög motor?

bokramen är väl 30cm hög på sidan ? lite kan ju sticka ut under ramen.. hur mycket sticker

huven upp över ramen ? (kanske är svårt att svara på då man verkar kunna bestämma det

själv) någon som har en bild på en locost med mått på höjd på huven ?

ska gå ut och mäta på bruksbilen hur hög motorn är när den är monterad med rätt lutning.

edit. 66cm med rätt lutning inklusive insug...

Mvh /// Rille

Edited by Rickard g
Link to comment
Share on other sites

BMW M10 är ca 66 cm om man inte räknar med fördelaren som sticker upp en bra bit över motorn. Fixar man ett e12 tråg med dito oljepump kommer man ner i 57 cm.

Jag kör med standard just nu och tråget sticker ner 40 mm motorhuven är slickad över topplocket(den fiktiva motorhuven dvs).

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Nja jag hittade ingen bra bild tyvärr :( motorn är dessutom ur ramen just nu....

Nej det var inte med orginalinsug utan med dellorto 40or. K-jet insuget byggde lite uppåt precis som du säger.

Kolla in estfields varianter

http://www.racetech.ee/a/fh12-index.htm

Klicka på cars och BMW 1800 längre ner!

/ Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte något scoop blir nödvändigt, kollar men lite mer på estfields hemsida så finns det en annan BMW som inte har ett scoop (dock en uppstickande fugge). Jag tror att dom kört med scoop dels pga dom har den motorhuven tillgänglig, och dels att dom tycker det är häftigt/snyggt :P

/janne

Link to comment
Share on other sites

Hej.....Här är lite mått på en Volvomotor om det kan vara till nytta för någon.

Motorn är en 2.0 t från v/s 40 1999 årsmodel.

Botten till centrum vevaxel ca: 190mm

centrum vevaxel topp ca: 430mm

total höjd, botten till toppen ca: 620mm

post-601-1159205227.jpg

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hejsan alla glada...

Är ny på detta forum och sittet i bilbyggar tankar...eller det är bara planeringstadie än men man måste ju börja nån stans...

Tanken är att bygga en mittmotorbil med en Audi motor och låda..vet ej om jag ska använda fem eller fyrcylindrig..

skulle vilja lite mått på dom olika motorerna..dom måtten som är intressanta är: totallängd motor och växellåda,maxbredd på motorn med generator och allt sånt på,längd från bakkant v-låda till centrum drivaxel??

Är tacksam för alla svar..Som sagt så kommer nog inte bilen börja byggas än men framöver så kommer jag starta en projekttråd...

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Visst skulle det va fint med en v6:a...skulle du kunna mäta det som jag frågade så vore det sjysst...skulle även vilja ha mått på den fyrcylindriga och den femcylindriga audimotorn...

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...