Jump to content

Annorlunda donator?


Snowman

Recommended Posts

hmm 180 sx är väll inte så vanlig i sverige men en 200 sx s13 passar nog fint. motor och vexellåda från denna bil ingår i mina locost planer. 1,8t på 169 häst som är trimmvänlig. enda problemet är att man måste vikta upp bilen till ca 830 kg vid reggbesiktningen. om du går in på engelska locost forumet och söker på 200 sx hittar du länkar i en tråd till en kille som byggt på 200 sx (i england mm heter den silva) han har tagit hela bakvagnen från nissan och flyttat över. sen är det ju rätt vanligt att det sitter lsd på den orginal. både koplingskåpa och vexellåda verkar vara smala så det borde inte va några problem att få plats med dom. och vad jag läst på nissan 200 sx klubbens hemsida pallar vexellådan att man trimmar motorn till 300 häst utan problem.

:eclipsee_steering: kör hårt

Link to comment
Share on other sites

Dem 180 jag hittat på annons är väldigt billiga...hittade en i lokal pressen som var rostig men enligt uppgift perfekt mekaniskt för 5000kr..tyvärr har jag för tillfället varken pengar eller plats till en bil till för tillfället

Nån som vet om det finns någon "färdig ram" för nissan grejorna?

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger på ZX180, har hållt på cirka 1,5 år, första sfro-besiktningen avklarad i onsdags 14/9 !

Det jag använder från 180:n är i princip motor, låda och rattstång.

Bakaxeln valde jag bort pga att den inte är diffad samt ovanlig, svårt med delar i framtiden.

Samma sak med bromsdetaljer, för ovanligt =dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte typ samma grejor som på 200:an? sånna finns det ju i drivor...?

Kör du eget chassi eler kör du bokram? mcsorley?

Hur väl funkar 180zx grejorna mått mässigt med det chassi du kör?

Vilken bakvagn ska du ha om du inte ska köra nissan?

//Magnus

Edited by Snowman
Link to comment
Share on other sites

ZX180 är inte så vanlig, det togs in ca 400 st.

200:an är 16V, 180:n är 8V, blocket är i princip samma det som skiljer där är att 200:an har oljekylda kolvar samt en stödbrygga under vevaxeln (stödbryggan går att montera på 180:n).

Växellådan är samma, 180 har vajer till hasth.mätardrivn. 200 har elekronisk mätare. (växellådan sitter även i 4cyl 2WD King-Cab fram till -96).

Bakaxeln är som sagt odiffad på 180, 200:an vet jag inte (inte samma axel)

Jag har utgått från bokchassit och förlängt 150mm och breddat 100mm.

Tja, det finns för och nackdelar vilken donator du än väljer, 180:ns motor passar ganska bra, nackdelar:

-Turboröret och spjällhuset går över motorn (lösning:Bluebird insug)

-Slavcylindern kolliderar med ramrör (lösning:Saab slavcylinder)

-Groteskt stor fördelare på v. sida (lösning:Bluebird förd.lock eller förd.lös tändning)

-Växellådan är ganska hög och sprängkåpan har lång "kona"

Fördel: Lågt effektuttag så man kan bygga med låg vikt, jag har för mej att laddtrycket org är låga 0,3 bar samt ingen IC, resten är lätt att räkna ut :P

200:an har ju mer effekt men som du själv sa så måste den väga mer.

Jag använder bakaxel från Sierra 2.0 4WD (diffad)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...