Jump to content

svetsat golv alt.popnitat-limmat??


Michael Th

Recommended Posts

min undran

vad det finns för anledningar att använda det ena eller det andra??

altså ett svetsat stål(järn) golv

eller ett popp nitat limmat alu golv..

ni som vet snälla svara då jag är kluven..

har nog.. tankt mig att varm-galvanisera schassit..

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

min undran 

vad det finns för anledningar att använda det ena eller det andra??

altså ett svetsat stål(järn) golv

eller ett popp nitat limmat alu golv..

ni som vet snälla svara då jag är kluven..

har nog.. tankt mig att varm-galvanisera schassit..

mvh michael

Skall du galva bör du nog svetsa så mkt som möjligt. Torpedvägg, Golv, rygg, fästen etc

Det skulle i alla fall jag gjort! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte svetsat golvet om jag skulle varmgalva. Den höga tempen när man doppar gör att diverse spänningar frigöres och tillkommer.

Glöm inte om du skall varmgalva att "öppna " alla slutna hålrum och att få avluftning på rätt ställe, det finnes en på forumet (tror jag) som har varmgalvat ramen.

http://biphome.spray.se/toivo.hayrinen/index.htm

Link to comment
Share on other sites

svesad plåt eller popnitad alu är väll mest vikt som skiljer..

finns väll risk att det slår sig om man svetsar för långa stycke i sänder oxså...

men popnitat med lim skall tydligen ge lika mycket vridstyvhet som svetsad plåt men ger mindre krockskydd

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag valde att svetsa 1.5mm plåt för att det var enklast.Tanken på att borra i dels plåten ,sedan ram ,och till sist popnita allt fick mig att krokna.När jag senare såg på TV att Marcus Grönholms kartläsare fick ett armeringsjärn i skinkan under ett rally,ångrade jag inte mitt val.

Tyngre ja,styvare ram,kanske,enklare,definitivt.

Om man har valt pinto som drivkälla,spelar inte några kilo ,lågt placerade,någon roll.

Allt väger för mycket ändå!

mvh Pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man har valt pinto som drivkälla,spelar inte några kilo ,lågt placerade,någon roll.

har iofs tänkt bygga så lätt som möjligt då jag väger för mycket... 87kg...

jag skulle vilja väga -10kg jobbar på det...

men tanken är swift 1,3 16

anledningen till min fråga är att den föregående byggaren till mit schassie... redan punktat dit ett järngolv..

iofs tror jag att jag endå måste ta bort det för första sfro... och då jag funderar att helgalva schassiet ..sätta tillbaka plåten eller klippa en ny på jobbet... i järn eller alu...

tyvärr är inte ``kardan tunnelen´´ tillverkad då han inte hunnit montera bakaxelen och morot/ låda...

letar just efter en gammal morris minor eller triumph standard bakaxel då dom är lätta men endå tillräckligt hållbara för ett lättvikts bygge...

mvh. Michael

Link to comment
Share on other sites

Om du tänker bygga lätt ar alla svar enkla Galva inte och använd aluminium. Hemligheten med att bygga lätt är nämligen att konsekvent välja det lätta alternativet annars hamnar man snart fel. Tänkande som det är bara några helto extra är förödande. Hekto blir snart kilo. korotion ( hur :twisted: stavas det?) är ett relativt litet problem om bilen förvaras i varmgarage och inte används på vintern.

Bygg lätt

Michael W

Link to comment
Share on other sites

frågan är hur mycket som skiljer mellan ett golv i järn 1 mm och ett golv med nitar i 2??-2,5 mm alu..

tror det var chalmers elever som gjorde ett bygge med fackverks ram mc motor.. och där dom till stor del använde järn/stål i stället för alu för det var hålfastare i förhållande till alu :blink:

så allt måste inte vara självklart...

bilen är tänkt att användas när tycke finns..även om det skulle regna... och i mitt lilla varm garage(när jag värmer det) står bara det jag för stunden bygger... så galvat är nog bra ..alternativet är ju annars epoxi eller pulverlack ...allt väger, men om man börjar med uppenbart tunga grejor

typ motor låda bakaxel stolar kylsystem tank rattstång pedaler.....så tror jag att man kan komma långt...

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

Allt som skall svetsas skall vara gjort innan 1:a sfro.

Om du bygger efter boken och väger 87 kilo,svetsa golv och skippa stolarna.Sätt en dyna på golv och ryggplåt,så har du tjänat vikt.Du kommer ändå att tycka det är lite trångt.

mvh Pixbo"194 cm och 85 kg,därav mitt förstorade chassie."

Link to comment
Share on other sites

frågan är hur mycket som skiljer mellan ett golv i järn 1 mm och ett golv med nitar i 2??-2,5 mm alu..

tror det var chalmers elever som gjorde ett bygge med fackverks ram mc motor.. och där dom till stor del använde järn/stål i stället för alu för det var hålfastare i förhållande till alu :blink:

så allt måste inte vara självklart...

Jag har för mig att golvet är ca 1m2 vilket skulle innebära

stålplåt 1mm = ca7,8kg

alu, 2,5mm = ca7kg

man kan förståss diskutera vilken tjocklek man skulle behöäva av respektive material och om man behöver ytterligare förstärkningar för att tex kunna fästa stolarna eller för att kunna stå på golvet utan att det deformerar sig.

Själv kör jag med 1,25 mm stålplåt som svetsats ca 2cm var 15e cm. Ínga extra plattjärn för fäste av stolarna. har en liten tendens till "oljefats-effekt" vilket inte är så klädsamt men dock för mycket jobb att åtgärda så det får va tills vidare...

När jag bygger nästa bil :wohow: kommer jag nog satsa på 1mm stålplåt i golvet med falsade förstårkningar ala "folkabottenplatta".

Link to comment
Share on other sites

de där med förstärkande veck har jag tänkt mig... typ rullade ``sikkor´´ typ spår på längden... det brukar bli förvånande styvt av bara några stycken + att det ser ganska så proffsigt ut oxå :D

vi får c

men troligen åker plåten ut tills kardan tunnelen är färdig konstruerad..

har ingen brådska med bygget, det får ta 4 år om det vill , jag jobbar ca 1 timme om dagen 4-5 dar i veckan med bilen..

angående bredden så provsatt jag ett bok schassie härom sistens och det var inte störande smalt..

jag kan leva med det..

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

Jag vägde min golvplåt med 1 mm tjocklek innan svetsning och vågen, en primitiv badrumsvåg visserligen, pekade på 15 kg!

http://groups.msn.com/Super7Karlstad/belo....oto&PhotoID=232

Plåt är segare än aluminium vilket kanske kan vara en fördel vid eventuella avåkningar. En stubbe som river upp bottenplåten vore ingen höjdare...

Bengt

Link to comment
Share on other sites

En stubbe som river upp bottenplåten vore ingen höjdare...

hmm tänker genast att där vill jag inte vara...snacka om flisor i rumpan..

15 kg... jag får kasta upp en alu plåt på vågen..+ en driva nitar...vore kul att åtminstone se skillnaden i vikt...

mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Jag använder 2mm saltvattenbeständig alu. plåt "5754" i golvet,

den är inte inte så lätt bockningsbar och stenhård jämfört med "vanlig" alu.

som jag använde till resten av bilen.

jag gör bedömningen att om man riskerar att få något i asen

vid avkörning så är risken minst lika stor med plåtgolv som med 5754

om det är en sak som man nu oroar sej för att få.

Link to comment
Share on other sites

jag har tänkt att lägga dubbelt golv i sittbrunnen.. 1.5mm alu mot marken och sen 2mm alu durk i sittbrunnen.

Vi har dubbelt golv, en stålplåt under stolarna och en hel aluplåt under som golv på Dala7an.

Link to comment
Share on other sites

vad är rätt och vag är fel :blink: tja jag vet inte...

jag får c vad jag gör... nu är jag i bakaxel letar tagen sedan blir det kardan ``tunnel´´ och efter det kanske jag bygger fast golv...

den som lever får c..

mvh Michael

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

På MK sitter 1,5 mm alu :whistling:

Om ni är oroliga för stubbar så tror jag att estfields system med plywod och alu är att föredra. Lätt och mycket energiupptagande.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Jag är mer rädd för att få en smäll från sidan. En lätt tryckare rakt från vänster skulle säkert få höften att slå knut på sej själv. Funderar faktiskt på att bygga ett en störtbåge på sidan av bilen som fördelar ut krafterna framför resp bakom sittbrunnen vid eventuell sidokrock.

Link to comment
Share on other sites

Vi Westfieldägare är inte så rädda om arslet( Jag kanske skall tala för mig själv :blink:  ) för aluplåten som följde med och som sitter i min bil var samma tjocklek som alla andra bitar=1,25 mm tror jag.

Våra bilar flyger ju fram så vi hinner inte få nå bröte i arslet :D :D :D :D :D

Conco

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Vi skickar prylar i jobbet på varmgalvning och det kan uppstå hur konstiga fenomen som helst ibland på svetsade konstruktioner :blink: :blink:

Svetsad stålplåt gentemot Alu är mest Bling som skiljer, har för mig vi räknade på viktskilnad mellan ett 0.7 mm stålgolv och ett 2 mm alugolv på min bil, skiljde 600gram.

har iofs tänkt bygga så lätt som möjligt då jag väger för mycket... 87kg...

jag skulle vilja väga -10kg jobbar på det...

men tanken är swift 1,3 16

anledningen till min fråga är att den föregående byggaren till mit schassie... redan punktat dit ett järngolv..

iofs tror jag att jag endå måste ta bort det för första sfro... och då jag funderar att helgalva schassiet ..sätta tillbaka plåten eller klippa en ny på jobbet... i järn eller alu...

tyvärr är inte ``kardan tunnelen´´ tillverkad då han inte hunnit montera bakaxelen och morot/ låda...

letar just efter en gammal morris minor eller triumph standard bakaxel då dom är lätta men endå tillräckligt hållbara för ett lättvikts bygge...

mvh. Michael

Vill du ha en riktigt lätt bakvagn så är en DeDionlösning oftast att föredra, Alfa-axelrör och valfi liten lätt diff, exempelvis nån liten Subaru.

Allt som skall svetsas skall vara gjort innan 1:a sfro.

Om du bygger efter boken och väger 87 kilo,svetsa golv och skippa stolarna.Sätt en dyna på golv och ryggplåt,så har du tjänat vikt.Du kommer ändå att tycka det är lite trångt.

mvh Pixbo"194 cm och 85 kg,därav mitt förstorade chassie."

Jag håller med om att det är en fördel med stålgolv och dyna, det blir lättare än alugolv och stol. men ni småspekillar behöver ju inte bry er om att det blir trångt ;) Själv väger jag kring 110 nu, 184 cm på längden, har inte ett dugg trångt i min bokram, med små glasfiberholkar.

Link to comment
Share on other sites

hmm ser att min gamle tråd har vaknat :D

Alfa de dion... ja sådana har jag ett gäng.. men då är frågan bromsar... mittmonterade troligen..

subba diff. hur vanliga på skroten??

lämpligt pris??

lämplig mod..??

bredd på klump.dvs utsidor på flänsarna då jag hells inte kortar av drivaxlarna..

stolar i bygget/ dyna på plåten... svänger fram och tilbaka då jag har möjlighet till både låga och höga glasfiberstolar...så lätta som jag vill (plastar själv..)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

hmm ser att min gamle tråd har vaknat :D

Alfa de dion... ja sådana har jag ett gäng.. men då är frågan bromsar... mittmonterade troligen..

subba diff. hur vanliga på skroten??

lämpligt pris??

lämplig mod..??

bredd på klump.dvs utsidor på flänsarna då jag hells inte kortar av drivaxlarna..

stolar i bygget/ dyna på plåten... svänger fram och tilbaka då jag har möjlighet till både låga och höga glasfiberstolar...så lätta som jag vill (plastar själv..)

:racesmile:

Subbor brukar rosta upp, men inte sluta fungera.....

Det är att föredra om du hittar med flänsmonterade drivknutar, så kan man montera bromsskivor i flänsarna. Den subba jag har ute på gården har inte flänsade drivknutar, men jag skall kolla hur bred diffen är, och sen kan ett alternativ vara att använda antingen axlarna från DeDionröret eller diffen.

Ett alternativ kan självklart vara att hitta flänsade drivknutar med samma splines, men lite mer klydd.

En upprostad subba brukar man få gratis om man hämtar den, men priset på skroten brukar vara högre.

Subaru är vanliga med viscodiffar.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Subaru är vanliga med viscodiffar.

diff med skruvade driv axlar verkar förnuftigast..

man skall (tycker jag) ha så mycket standard delar som möjligt... för sönder går det förr eller senare, så därför en enkel monterings lösning.

vad heter modellerna... om jag ringer till en skrot är det bra att veta...

Jag har aldrig kört åkt eller skruvat nämda märke..

förutom viscodiff vad är mer bra på dom (bilarna)

kan inte allt men är villig att lära.!! :D

mvh :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Instämmer, enkelhet i servicehänseende är att föredra, går en pryl sönder är det ju bra att kunna byta den delen, och inte behöva bygga en ny.

Vilka modeller som har vad för pryttlar vet jag inte riktigt, men många av de nyare har viscodiffar, och de med potenta har ju ganska så mycket kräm utan att knäcka delarna, så håller gör pryttlarna.

Fördelarna med subaru som jag ser det är att det är fyrhjulsdrivna bilar med små smidiga drivlinor, de har bra, ofta väldigt bra, tekniska lösningar, men rostar tyvärr bort för fort.

Drivlinan skulle exempelvis gå att få ner i en Saab V4 eller alfasud, om man vill köra en fyrhjulsdriven sådan.

Av de äldre har bilarna med turbo starkare vxllåda, men jag vet inte om det skiljer i utförande på bakdiffarna, äldre subbor har framhjulsdrift med ikopplingsbar drift på bakhjulen, medans nyare har mellandiff och fulltids 4wd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...