Jump to content

Back växel med MC-motor


Sunken

Recommended Posts

Är ny intreserad, och har några funderingar kring problemet med backväxel med en bil med MC-motor.

Att köpa en back transmition för 13kkr och något billigare i UK tycker jag är lite onördigt dyr.

Skulle det fungera att anväda en M40 Volvo låda i stället? Backväxelen när man backar och fyrans växel när man kör framåt (utväxling 1:1).

Förlusterna i M40 lådan antar jag är små på fyrans växel!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Finns det andra lösningar?

Link to comment
Share on other sites

Krans i någon ände av kardanen + lämplig startmotor är en vanlig lösning. Fördelarna framför mer "uppenbara" lösningar är att det blir billigt, och att man slipper effektförlust p g a extra låda och ev. extra kardan. (Startmotorn har ju ingen inverkan på drivlinan när man inte använder den...)

Link to comment
Share on other sites

Detta är ngt, som jag funderat på! :blink:

Man borde kunna "rensa" lådan på de växlar man inte behöver,

problemet är kanske den ingående axeln som normalt får styrning i vevaxeln!

Link to comment
Share on other sites

När jag tittade på locost serien förra året så berättade Rune Ness att en av bilarna som tävlade med MC motor hade detta arangemang en gamal volvolåda enbart för att få back.

Bygg väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

En M40 är förhållandevis tung iom. att den har gjutet hus. även om man tar ur bottenstock och svarvar hylsor till ersättning för drev på primäraxeln.

de nyare lådorna har alu. hus som t.ex. M47 och de väger mycket mindre.

man kommer behöva en ombyggd lagring på ingående axel, det tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Volvo M40 kasse går veldig bra. Jeg hadde det de to første årene jeg kjørte race. På en race bil er den for tung, men på en gatebil er det en helt ok løsning. Pakkboksen i forkant må byttes med en som er lang og har et støttelager i front. Laget en selv den gang jeg brukte det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag hade själv tänkt köra med M40 lösningen som backväxel.

Jag har dock fått tag på en Quaife back till vettigt pris så jag har en frisk M40 låda till salu om är sugen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har elektrisk back på min med R1 motor. Jag har använt en sk "ministarter" från en Cheva V8 samt svarvat ett drev som sitter framför medbringaren till kardanen på växellådan/motorn. Adderade totalt cirka 3 kilo på bilens vikt. Mekanex i Solna har massa olika drev med olika antal kuggar och delning mellan kuggarna.

post-618-1233987895_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...