Jump to content

cosworth


Guest Guest_Kristoffer

Recommended Posts

Guest Guest_Kristoffer

hejsan

ja e bra sugen på lotus projekt.

så jag funderar på vilka motorer som passar och då tänker jag mest åt sierra cosworth motorhållet med 330 hk kit.

möjlig att besikta med strypt motor?

MVH Krille

Link to comment
Share on other sites

Ska tydligen vara svårt att komma undan med en strypt motor, men att tynga bilen till rätt vikt (inom rimliga gränser) bör gå bra.

Jag bygger en Westfield med en V6:a som ger lite för mycket och väger lite för lite - men det är inte värre än att man kan tynga bilen till en vikt som är klart rimlig för en Seven-liknande bil. Det bör inte vara några problem, och det finns nog ett antal på detta forumet som fått igenom byggen på liknande sätt.

330 hästar lär du dock inte få igenom på något sätt... Du behöver en vikt på över 1400 kg för att få det godkänt, och det är en ganska orimlig vikt för en biltyp som normalt väger mellan 400 och 800 kg! :D

Bättre att leta upp en stabil, lättrimmad motor med ca 130-150 hästar orginal, och sedan trimma bäst du vill "på egen risk". (Det är naturligtvis fortfarande inte tillåtet, så räkna inte med att kunna besiktiga med halva motorn utbytt mot färgglada racegrejor och resten av nosen fylld av turboaggregat, intercoolers och annat. ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!Om du vill ha cosworth i ett senare skede,kan du stoppa i en pinto,2,0 ohc med 205-block.kom 85,tror jag.Det är samma block som cossien,fast med 2 ventilstopp.

Då passar motorfästen och låda rakt av.Tänk bara på att toppen tar mer plats på cossien,samt att du får sänka insuget.Fast det får du göra ändå.

Det går att ta ut 170-180 hästar ur en pinto,och du klarar dig i besiktningen med lite tur.

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

...och då tänker jag mest åt sierra cosworth motorhållet med 330 hk kit.

Tänkte på en sak bara: En Se7en väger bara runt 500-700 kg, och går så in i h-ete utan hundratals hästar. Bara 100 hästar känns rejält i ryggen när man trampar till, och allt över 250 blir nog ganska skrämmande om man inte är van vid extrema sportbilar sedan innan. 330 hästar i en Se7en är som närmare tusen hästar i en blysläde! Inte att leka med... (Eller, jo det är det ju! :D )

Ta't lite lugnt till att börja med, så slipper du strul med besiktningen. Sedan kan man ju alltid trimma, byta motor, skruva på turbo eller kompressor eller hur man nu vill ha det, om/när man tycker att det börjar kännas som om bil + förare kan hantera mer. :)

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...