Jump to content

Saab 2.0ltt 150hk


Beer

Recommended Posts

Sitter och funderar på ett bygge och har en saab 2.0ltt 150hk motor liggandes med man.låda och allt därtill.

Är det möjligt att slänga in den i baken på bilen för att få den bakhjulsdriven? Allt är väl möjligt, men är det rimligt med arbete för att få denna "konvertering" från framkrafs till bakkrafs?

Vad krävs?

Mvh

Beer

Link to comment
Share on other sites

Låter som en hel del jobb, men det kunde nog vara intressant... Du ska alltså bygga om en Saab, eller är det något annat du tänker sätta den där motorn i...? (Jag menar, ska man bygga om en Locost/Se7en till mittmotor så får man ju ändra allt! Där är ju knappt plats för kardan och diffhus mellan och bakom sätena, och länkarmarna till bakvagnen ligger bara några cm bakom ryggstödet. Flyttar du fram sittbrunnen så blir det ganska direkt konflikt med främre hjulhus - om du inte bygger ensitsigt.)

Det enklaste och vettigaste är nog att sno en Saab-framvagn och sätta bak också - då passar det ju med drivlinan, och du sparar en del arbete. Annars får du nog bygga egen bakvagn, för befintlig bakvagn på framkrafsare brukar inte finnas mycket användbart att hämta på. Du kan ju alltid sno spindlar, leder, grundkonstruktion osv, men försöka få lite längre länkarmar...

Vad beträffar framvagnen är det väl i stort sett bara att rensa bort så mycket du kan/vill/orkar av yttre drivknutarna och låta resten vara som det är. Ett rejält bagageutrymme får du ju under den huven sedan, om än lite opraktistk utformat. ;)

Sedan lär du ju få leta upp andra stötdämpare och fjädrar med den nya viktfördelningen, men det antar jag att du räknat med ändå, om det ska åkas seriöst. :)

Tank... Den ligger väl ganska precis där motorn ska sitta på de flesta Saabmodeller? Sätt en lagom fuelcell på var sida om motorn, så slipper du att tyngdpunkten flyttas när soppan går åt. :D

Länksystem till växelspaken blir det också... Man kan tydligen förlänga orginalet på 900 m fl; har sätt att man gjort så på diverse mittmotoriserade byggen med huvudsakligen Saab-delar. Kör med grova tunnväggiga rör och se till att få bort allt glapp och gummi, så borde det bli distinkt och fin känsla i spaken. (Sedan hänger det väl på lådan hur kul det blir att växla...)

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar på ett bygge och har en saab 2.0ltt 150hk motor liggandes med man.låda och allt därtill.

Förresten, har det drivpaketet löstagbart diffhus? (Vissa har tydligen det...)

I så fall kanske du skulle kunna förlänga drivpaketet, alternativt dela med kardan. Det lär dock bli en del jobb - och dyrt, om du inte kan svarva, fräsa osv själv. Fullt möjligt är det dock.

Har f ö sett byggen där man gjort något liknande; man har byggt ett "kraftuttag" på diffhuset och därifrån dragit en kardan till ett likadant diffhus i bakvagnen, och på så sätt fått "Saab 4WD".

4WD på en Se7en hade kanske varit kul, förresten - men det blir ju ett väldigt mysko drivpaket i så fall... Se7en är ju egentligen en mittmotorbil, om man bara ser till hjulaxlar och motorplacering; motorn i många Se7en sitter längre ifrån framaxeln än vad den sitter ifrån bakaxeln i mittmotorbilar. Får väl vända ett tvärställt FWD-paket eller något, och sätta en diffklump i var ände... :D

Link to comment
Share on other sites

jag har sett mittmotorbyggen med Hondamotorer på nätet så sök lite därute så kommer du säkert hitta några byggen du kan kolla lite på... :)

men som sagt så får du nog rita en ny bil helt från grunden då den nog inte kommer ha många likheter med en sjua... :o

Link to comment
Share on other sites

jag har sett mittmotorbyggen med Hondamotorer på nätet så sök lite därute så kommer du säkert hitta några byggen du kan kolla lite på...  :)

men som sagt så får du nog rita en ny bil helt från grunden då den nog inte kommer ha många likheter med en sjua...  :o

Tommy ochjag har funderat lite omkring det här och kommit fram till att det är inte omäjligt att vi gör ett försök nå´n gång :D

Link to comment
Share on other sites

jag tror inte det är helt omöjligt, det är det väl aldrig... jag har själv funderat väldigt mycket på att bygga en ensitsig seven-variant med motorn bakom ryggen... den skulle nog gå som fan :D ... men det är än så länge bara i mitt huvud som bygget är, jag håller ju på med en bok-seven nu, den måste bli färdig först...

Link to comment
Share on other sites

Tack för många och långa svar, mycket uppskattat.

Jag hade tänkt att stoppa i den i en rörram anpassad för detta "lilla" projekt och smeta på ett skal. Blir ju som sagt ingen genuin seven på nåt sätt. Men det kanske är enklare att ta en mr2 156hk motor som redan är mittmonterad och använda sig av en sådan iom att den redan är just mittmonterad?

Låter som om det skulle bli hur mycket jobb som helst med att slänga i saab-motorn i baken.

Ah, jobbet är väl en sak, men det får ju inte bli orimligt mycket slantar som sticker iväg heller.

Link to comment
Share on other sites

jag tänkte samma. men i brist på "snygga billiga" kit blev det en 7:a.

Annars kolla:

http://www.sylva.co.uk/index.shtml

Dom har Mojo 2 men den liknar ju en buggy bakifrån....

http://www.shelsley-cars.com/

Snygg men dyr...

GTM har osså

För att inte glömma Ariel Atom! finns snart i sverige hos Tobbe Rosén

http://www.arielmotor.co.uk/

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

Det enda som egentligen behöver modifieras på drivpaketet är ju växelmekanismen, motorn sitter ju mellan drivhjulen original, och du tänkte montera den mellan drivhjulen, enda skilnaden blir ju att förare sitter framman motorn istället för bakom, åsså att drivhjulen slipper styra ;)

Finns ett flertal sevenliknande mittmotorprojekt, se bara till att ha vättig triangulering, något som är en brist på ex MoJo.

skippar du kardantunneln i en bokram (ersätt med en smal förstyvning) så kan du flytta fram sittplatserna en bra bit, då blir det plats för tvärställd maskin bakom ryggstöden. (självklart menar jag inte att det är enda modifieringar som bör göras, utan mest en princip att utgå ifrån)

Det är kul med de som törs tänka själv, och inte bara göra som andra gjort före.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Själv ligger det närmast med en Aeon :)

Aeon Sportscars

Liten och behändig, finns med Ford Duratec & vw 1.8T idag (med Seat låda).

Vill ha en Volvo 5 cyl :twisted: gillar ljudet bra på den. det finns en 2.0T 163HP eller 180HP.

Går att beställa som 2 sits också, men jag ska nog ha 3 även om jag inte är så liten :whistling:

Vill helst ha en spyder får se hur den vanliga ser ut med bakruta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:wohow:

Jag har varit i AEON´s verkstad och provsuttitt den 3 sitsiga men dom hade också "blaze" där å den va snygg! Men impad blev jag av deras 4wd jordbrukssprutor (triangellänkar runt om, viskodiffar, hydauldrift, ac, hydrostat m.m.). Detta tillverkar dem i en verkstad som liknade en svedja från 1800 talet!

Mycket trevliga osså

Rekommenderar ett besök om ni äker till England

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mickebo

Vad tyckte du om bilen (den fula) ? är den väldigt liten inne ?

Såg du spidern ? jag gillar konceptet med allt i mitten.

Jag är inte helt överens med utseendet men det kan man ju fila på.

Blaze fronten gillar jag inte ... smaken mm.

alla jag känner har sagt till mig att du kan inte bygga den där fula :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Mickebo

Vad tyckte du om bilen (den fula) ? är den väldigt liten inne ?

Såg du spidern ? jag gillar konceptet med allt i mitten.

Jag är inte helt överens med utseendet men det kan man ju fila på.

Blaze fronten gillar jag inte ... smaken mm.

alla jag känner har sagt till mig att du kan inte bygga den där fula  :P

Den "fula" är väl den 3 sitsiga och där var gott om plats. Men att sätta sig i mitten var en liten procedur. Den såg nästan bredare ut än lång. Jag kallade den för en flykting från LeMans. Det tyckte han va kul..

Ser du Blaze i verkligheten kommer du nog att bli impad. Den är snygg. När jag var där så hade den en konstig ram, den skulle få "samma" som 420,620 men smalare.

Är du intresserad så hör med dom, snubben är trevlig och snackar "begriplig" engelska. Men han slutar inte snacka.....

Deras vekstad såg ut som en svensk 50tals fabrik, Där bygger dom imponerande grejer. Ingen värme eller lyse....

I samma byggnad har de kitcars, kliniskt rent och helt vitmålat....

/m

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

My Aeon

Här är en kille som bygger "min" modell = spider med ruta.

gör nått varje dag ..... än så länge :)

Får nog planera att hälsa på i fabrien, undrar om frun är med på den semestern ?

garaget är ju nästan klart, fick värmepannan till golvvärmen igår.

Har väntat på olika elektriker sedan juni bara :mad: så nu får jag väl ringa tio till och se om någon av dessa kan fixa ström dit.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
det har ju även funnits ett svenskt kitt med mittmonterad saab motor. sniper hette bilen, det skrevs ett par artiklar om den i automobil och den har även diskuterats här på forumet.

Var det den som baserades på gammel-900/99?

Den var en-sistsig, inte sant?

Har kikat på ngt i ritningsväg för en sådan.. ska se om den kan hittas igen.. :D

Har själv ett mindre berg med OG900-delar hemma. *S*

Link to comment
Share on other sites

Var det den som baserades på gammel-900/99?

Den var en-sistsig, inte sant?

Har kikat på ngt i ritningsväg för en sådan.. ska se om den kan hittas igen.. :D

Har själv ett mindre berg med OG900-delar hemma. *S*

ja den va baserad gå gammla 900 delar men den va 2 sitsig passageraren satt bakom föraren

Link to comment
Share on other sites

ja den va baserad gå gammla 900 delar men den va 2 sitsig passageraren satt bakom föraren

Ah.. så var det ja. :)

Ska lurta på om jag kan rita ngt som skulle gå att besiktiga tror jag. Kunde vara skoj.. ngt som påminner om en Ariel Atom kanske. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...