Jump to content

Mellanrum mellan växellåda och ram


urstad

Recommended Posts

Hej, läste någonstans hur mycket mellanrum det bör vara mellan växellåda/motor och ramen/ramdelar men jag kan inte hitta detta mått, någon som vet?

undrar

~urstad

Edited by urstad
Link to comment
Share on other sites

Så hårda man bara får... sitter å lurara på den typ som arrowsmith använt eller valpens, volvo lastmaskiner hade ev nån med. som det ser ut nu får jag 10-15mm till ramen vilken borde räcka men man vill ju inte bygga om sen om det visar sig att sfro inte tycker det passar sig.

Link to comment
Share on other sites

Så hårda man bara får... sitter å lurara på den typ som arrowsmith använt eller valpens, volvo lastmaskiner hade ev nån med. som det ser ut nu får jag 10-15mm till ramen vilken borde räcka men man vill ju inte bygga om sen om det visar sig att sfro inte tycker det passar sig.

Det är ju en sak om det är rörliga delar som ligger nära, men annars är ju det värsta som kan hända att det slår i ibland, och då blir det väl till att styva upp med fler och/eller hårdare gummin...

Vad beträffar avstånd så sitter bl a grenröret på farsans Lotus Europa ca 3 mm från ramen på ett ställe, och det har aldrig slagit i. Det ska dock noteras att bakvagnen hänger i drivpaketet på den bilen som orginal, så det är ganska hårda gummin. (Tre block i "normal" storleksordning, men de är utformade så att det bara är ca hälften så mycket gummi mellan delarna som på vanliga motorfästen.)

Sedan vet jag inget om att det skulle finnas krav på gummiupphängning över huvud taget... Det finns ju "gatbilar" som har drivlinan skruvad stumt i chassit, så det vore väl lite skumt om man inte fick bygga amatörbyggen på det sättet. Dock är det väl ingen som rekommenderar det om det inte är nödvändigt p g a konstruktionen, för det blir naturligtvis ett j-a liv i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mindre än en centimeter mellan kopplingskåpan och ramen.

Hoppas att det ska funka.

Mindre än 1 centimeter - aj aj aj, kan bli tight.

Vilken typ av motorkuddar har du? Har själv kuddar från arméns valp. Dom är stenhårda.

Risken med för hårda kuddar är att vibrationer från drivlinan går ut i chassit.

Hur har du löst växellådans infästning? Original, eller?

Link to comment
Share on other sites

Det stod i byggbeskrivningen att man kanske behövde slipa bort lite material på kopplingskåpan för att undvika kontakt. Har originalfäste bak vid lådan och nya relativt mjuka fram.

Jag har fortfarande möjlighet att flytta fram motorn en liten bit men tyvärr är det lika trångt framåt.

Får väl hålla tummarna och hoppas på det bästa. Om det uppstår problem får jag väl hitta ett par styvare kuddar fram.

Kom över och kika när du får tid.

Link to comment
Share on other sites

Har själv kuddar från arméns valp. Dom är stenhårda.

Var inhandlar man sådana?

Jag har vanliga motorfästen till Volvo liggande, men de känns nästan lite väl mjuka, trots att jag ska ha tre st till en lättare motor... För mycket gummi mellan plattorna i alla vanliga kuddar, helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Volvo 240 rallykuddar som jag kom över till ett oförskämt billigt pris. Dom är stenhåda och sitter i 740 original motorfästen. Funkar utmärkt. Har ca 1 cm mellan ramen och växellådan och det har inte klonkat än :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sök på äldre trådar där finns mycket matnyttigt....

Jag använder kuddar från volvo 240 diesel, finns på Biltema om du inte vill köpa "original" vilka är exakt samma kudde men till ett lite annorlunda pris.. Kostar under hundrinen stycket, de kan vara samma som till valpen men ej säker.

Link to comment
Share on other sites

Jag diskuterade detta med en arbetskamrat som kört race i många år. Hans förslag var att använda "normala" kuddar och sätta ett nylonlagrat tvärstag från toppen/blocket och ner i ramen i tangentens riktning för att förhindra motorn från att "kränga". Enligt honom är detta ett ganska vanligt sätt i race-kretsar. Eftersom motorn vilar på de förhållandevis mjuka kuddarna så slipper man vibrationerna, men vid pådrag så håller staget emot. Vet inte hur bra detta fungerar eller vad SFRO säger, men jag tyckte att det lät vettigt.

Fredrik o Anna

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur bra detta fungerar eller vad SFRO säger, men jag tyckte att det lät vettigt.

Fredrik o Anna

det fungerar bra och är vettigt om det går att lösa med bra infästningspunkter i chassit.

SFRO borde inte ha något att säga om den principen med "vantstag".

naturligtvis så bör man sikta på att få staget så horisontellt som möjligt och fäst

så långt som möjligt från vevaxelcentrum eftersom motorn vill vrida sej där runt.

Link to comment
Share on other sites

det fungerar bra och är vettigt om det går att lösa med bra infästningspunkter i chassit.

Hoppas det, för det blir rätt trångt på högersidan i vår bil. Standard bokram med BMW M42-motor som lutar rätt skapligt åt högersidan.... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

På gamla bmw e21 (finns säkert på fler) fanns det faktiskt en liten dämpare, dock så satt den nere vid vänstra motorfästet. Jag funderar på att använda den då mina motorkuddar känns lite mjuka(hårade än bmw:ns dock).

Högersidan är väl rätt så ok(med M10 morot M42 har väl en större topp får man förmoda) speciellt om man byter sida på motorrumsstaget, på vänstersidan kommer dock tråget otäckt nära ett ramrör.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara tillfoga att andra prestandavagnar som t.e.x Morris Minor har ett stag som håller motorn på sin rätta plats  :)

Allt Gott

Bengt

Hej!

Jag har ett stag som fäster i min Saabmotors övre motorfäste och till chassit. Motorfästet har en gummibussning. Dock blir inte staget hrisontellt, utan ca 45 grader neråt, men någon nytta bord den göra.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

På gamla bmw e21 (finns säkert på fler) fanns det faktiskt en liten dämpare, dock så satt den nere vid vänstra motorfästet. H Borken

Hmm.. det skall jag kolla upp.. borde väll finnas hos Mekonomen och liknande ?? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag diskuterade detta med en arbetskamrat som kört race i många år. Hans förslag var att använda "normala" kuddar och sätta ett nylonlagrat tvärstag från toppen/blocket och ner i ramen i tangentens riktning för att förhindra motorn från att "kränga". Enligt honom är detta ett ganska vanligt sätt i race-kretsar. Eftersom motorn vilar på de förhållandevis mjuka kuddarna så slipper man vibrationerna, men vid pådrag så håller staget emot. Vet inte hur bra detta fungerar eller vad SFRO säger, men jag tyckte att det lät vettigt.

Fredrik o Anna

Jag körde förr en Opel Ascona med den lösningen, men se till att tänka på hur staget fästs i ramen, så man inte böjer övre ramröret, kanske en extra sötta innåt neråt från ramen och mot inre nedre ramröret, eller en infästning i knutpungten mot det rör som ansluter mot torpeden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...