Jump to content

Ändra på färdig bil


Recommended Posts

Du borde ju då få registrera den igen som amatörbygge. För det är väl så om du har en vanlig bil och byter motor så blir det ju amatörbygge och får en ny årsmodel och betektning(?) så då om du byter tex motor igen så får den ju ny årsmodel igen..

Link to comment
Share on other sites

byter man motor i en vanlig bil blir det ju amatörbygge, bytter man då motor igen så måste den ju bli ett nytt amatörbygge.

Om det inte är så kan man ju bygga om ett amatörbyggt fordon helt och hållet och med en reg besiktning få köra på vägarna igen.

Ska ringa och höra med dom i morgon...

/m

Link to comment
Share on other sites

Nä, om man byter motor i en vanlig bil så blir det inte ett amatörbygge utan mig veterligen en ombyggd bil som numera även skall besiktas av SFRO. Att byta motor i en nyare modern bil är inget att rekomendera det brukar bli stopp hos SFRO och SBP.

m :) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

jag var personligen å besiktigade polarens 242a med B23 i början av December..

det som behövdes i det fallet är intyg av tillverkaren (volvo eller bilia) att motor klarar samma avgaskrav som orginalmotorn...

det som gjordes var en regbesiktning samt vägning.. ( totalt ca: 1200 kronor )

Link to comment
Share on other sites

242:a :huh: är väl minst en 15 år gammal bil?? Med nyare bilar så är biltillverkare "typinnehavare" för bland annat avgaskraven och mig veterligen så är de inte pigga på att skriva ut något intyg! Gusta U (therealpinto) kanske kan stryrka eller dementera detta :rolleyes: !!

m :) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

på våra kan det nog oxså bero på om miljödispansen på 7000:- är betalad eller om man kör med kat motor..

Jag som har betald avgift på min bil skall ha lättare att byta och även trimma...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Egentligen gäller samma sak för amatörbyggen som för alla andra bilar - om man ändrar bilen så att den inte stämmer med regbeviset (motoreffekt, motortyp etc.) så ska regbesiktning göras.

För amatörbyggt fordon brukar man kräva att SFRO kontrollerar att bilen uppfyller kraven med nya motorn, det blir ett "intyg" från SFRO och oftast gör vi också ett nytt bromsprov då. Vi tar 300:- per timme för ett sånt intyg och man kan räkna med 3-4 timmar (förutom själva besiktningen skall intygspapperet kontrolleras centralt av SFRO).

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...