Jump to content

Bromsar.


plyshe

Recommended Posts

Tänkte lite på detta m bromsar.

Är det nån som sett en seven m mc bromsar?

Funderar på att bugga m två enkla 320mm skivor o sexkolvsok bak.

Kanske även med dubbla, ihopmonterade som ventilerade på bil typ, fram. Även där med sexkolvsok.

Är ju som sagt viktgalen jag men va tror ni???

Vad säger en sfro-kille???? (therealpinto)

Link to comment
Share on other sites

Det första jag tänker på är viktskillnaden på en MC och en bil... MC-bromsarna är knappast designade för att hantera de vikter som finns i en bil. Jämför tjockleken på en MC-skiva med en oventilerad bilskiva...

Själv skulle jag inte våga chansa med nåt så viktigt som bromsarna!

Link to comment
Share on other sites

Tänkt på det m vikten. Två mc skivor får ta hand om 250 kilo custom hoj kawa mean streak 1500).

Om min bil väger 500 kilo och har två enkla bak o två dubbla fram så borde det på pappret vara genomförbart.

Det skall vara riktiga rejsing skivor såklart, inga standard.

Va tror du om det?

Link to comment
Share on other sites

Du får aldrig igenom en bil med mc bromsar på besiktningen!

Enligt reglerna så måste deler som man ska ha för att bygga en bil också komma från en bil. som det står i sfro boken så får du inte enns ha mc blinkers så en bil, för att dom just är ämnade för en mc.

Så kör på ett par porsche 6kolvs ok så får du nog stopp på bilen=)

/m

Link to comment
Share on other sites

Enl sfro-boken kan jag bara se att bromsarna skall klara den belastning man utsätter dem för. Inget om var de kommer ifrån. En broms är en broms oavsett var den kommer ifrån.

var står nått annat?

Å nåra porshe-bromsar blir de aldrig tal om. E allergisk mot porshe.

Jag har fortfarande mc-bromseriet på idestadiet ännu.

Än så länge är det ford bak o en kombination av alfa o volvo 4-kolvsok fram.

Vad sitter det för bromsar på de mindre formelbilarna? typ formel ford.???

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det kan fungera. En sak jag tror man får tänka på om det gäller bakbromsar är att på en MC kyls nog bromsarna ganska bra, men det blir ju lite värre på en seven om man inte gör något åt det?

Om du har 6-kolvs eller 1-kolvs-ok spelar ingen roll egentligen, vad jag kan förstå. Det som spelar roll är att kolvarean är lagom till huvudcylinderns kolvarea, bromspedalens utväxling och väg för att få önskad bromseffekt vid ett visst pedaltryck.

Sen, tjockleken på skivorna (solida) beror ju hur mycket värme som utvecklas under en inbromsning, som ju skivan måste kunna absorbera (utan att övergå i flytande form ;^). Men om en broms klarar en hoj på 250 kg så borde ju två stycken klara en bil på 500 kg. SFRO rekommenderar ju att man använder bromsar från ett fordon med lika (eller högre) vikt än fordonet man bygger.

Dessutom, om du har mindre hjul på bilen än på hojen så får ju bromsen mindre "hävarm" att jobba mot, vilket borde vara en fördel som jag ser det.

Mazda RX7 FC fanns med aluminium-ok och -hjulnav. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns egentligen inget som hindrar MC-bromsar av just anledningen att de kommer från en MC. Däremot så är ni inne på rätt tanke när ni nämner kylning och värmeabsorption - det gäller att se till att prylarna kyls. På en hoj sitter ju skivorna oftast precis mitt i en luftström.

Jag rekommenderar att man använder bilprylar men vill man prova med MC-bromsar, så diskutera saken med din SFRO-kontakt. Räkna med att det blir lite noggrannare koll av bromsarna vid slutbesiktningen (jag skulle stressa dem ganska bra ur utmattningssynpunkt).

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta=) blandade ihop det lite om allt det där med lyssen och bromsar!

Men en bil med mc bromsar klingar inte så bra i mina öron, men funkar säkert kannon.

Men är det så nödvändigt igentligen?

Ett 6 kolvsok från i mc lär ju väga ungefär lika mycket som en vanlig broms från en bil.

En mc är som sagt gjord för att bromsa 250 kr och en bil för 1500kg så tror bil bromsar inte mattas av så fort ändå. Men det ser ju bättre ut med mc bromsar än brosar från en bil :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...