Jump to content

Ljuddämpare


anton

Recommended Posts

Hej jag skulle ha haft tag i någon roligare ljudämpare till min bil med honda cbr1100 motor,nu sitter det dubbla simons bil dämpare o det ser inte så kul ut grenröret är ombyggt till 4 till1 så om jag andvänder en av orgenal dämparna så blir den för tät någon som har tips var man hittar något lämpligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej jag skulle ha haft tag i någon roligare ljudämpare till min bil med honda cbr1100 motor,nu sitter det dubbla simons bil dämpare o det ser inte så kul ut grenröret är ombyggt till 4 till1 så om jag andvänder en av orgenal dämparna så blir den för tät någon som har tips var man hittar något lämpligt.

supertrapp dämpare är kanon... justerbart mottryck så du kan få det som du vill...

jag har haft det på en Amazon jag hade och det funkade bra...

http://www.supertrapp.com/

Link to comment
Share on other sites

Hej! Såg att ni pratade om ljuddämpare o det pratades om supertrapp dämpare

vi har provat o flödat dämpare i våran flödes bänk o supertrappen var den som flödade sämst!!

Appel var den bästa dom flödade bättre en ett rakt rör!

Leif

Link to comment
Share on other sites

Hej! Såg att ni pratade om ljuddämpare o det pratades om supertrapp dämpare

vi har provat o flödat dämpare i våran flödes bänk o supertrappen var den som flödade sämst!!

Appel var den bästa dom flödade bättre en ett rakt rör!

Leif

Mina erfarenheter talar inte heller till supertrapps fördel.

Enda fördelen jag ser med dem är att man med dem kan variera dämpningen enkelt.

Eller på tvåtaktare där de kan hjälpa till med avstämningen.

På fyrtaktare så vill vi ha så mycket flöde som möjligt, altså inget mottryck alls. (mottryck kan iochförsig hjälpa till att få mellanregister på motorer med allt för vassa kammar, men bara på bekostnad av toppeffekt, och det mycket).

Link to comment
Share on other sites

vet inte om jag är ute och cycklar nu men....

Kikade själv på en MC dämpare för att de var små och såg bra ut, mina funderingar var dock om det skulle funka med en mc dämpare som är anpassad för en relativt liten motor, sen kom funderingarna kring temperaturer osv , vad jag har förstått så är dämpare känsliga för högatemperaturer och med påföljd att den inte dämpar ljudet så mycket.

Hur som helst, jag valde en APPLE Racing bra pris och garaterar 94db vilket verkar vara någon form av krav vid banåka.

Link to comment
Share on other sites

Hej jag skulle ha haft tag i någon roligare ljudämpare till min bil med honda cbr1100 motor,nu sitter det dubbla simons bil dämpare o det ser inte så kul ut grenröret är ombyggt till 4 till1 så om jag andvänder en av orgenal dämparna så blir den för tät någon som har tips var man hittar något lämpligt.

Jag har ett gäng dämpare till mc.

Anslutning 2 tum , yd ca: 100 mm ,längd ca: 440 mm.

1500 :- / styck.

post-23-1118929525.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Guest

Ett tips för att få ner ljudnivån utan strypning är att svetsa dit ett kryss + längst bak i mynningen då slås ljudvågorna sönder.. en kompis hade på rallybilen 92 db och gjorde inget annat än satte + och fick ner det till 84db

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej

Jag läste nån gång i mitten av 80-talet en sån där gratistidning på Tekniska museet om en svensk uppfinnare som hade gjort ett rostfritt avgasrör med en "bikake-insats" i i hela rörets längd. Därtill skapat ett datorprogram som styrde en rörbockare så att man bara behövde knappa in bilmodell och skrynkel skrynkel så kom det ut ett färdigt rör av rätt längd :notworthy:

Någon som vet mer.........?

Hur som helst, kan man kanske profilera en liknande bikaka och stoppa i ett vanligt rakt rör och göra sina egna sidepipes ?

tankar och ideer finns men de e värre med kunskap :(

Lika glad för det

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...