Jump to content

Vagsther seven


Recommended Posts

Nu är bilen klar för SFRO2 om man bortser från huven som saknas ( pluggen till huven är under tillverkning).

Så Jag fyller på med några bilder....

IMGP0148.jpg

IMGP0149.jpg

IMGP0151.jpg

scuttle och huv är enkla att demontera/montera

IMGP0153.jpg

IMGP0154.jpg

IMGP0156.jpg

Lowrider

IMGP0158.jpg

En långsam blästertur...

th_IMGP0147.jpg

Nu återstår det bara att hitta ett släp som jag kan nyttja för att frakta bilen...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Riktigt fina bilder.

--- Nu är bilen klar för SFRO2 om man bortser från huven som saknas --- Finns inget krav från Transportstyrelsen på motorhuv. Det enda kravet som finns är om du har mycket utstickande detaljer som motorhuven skulle kunna skydda omgivningen från. På bilderna finns inget sådant vad jag kan se, i alla fall inte om man jämför med mina två bilar som registreringsbesiktats utan motorhuv.

Motorhuven är inget skäl till att inte kunna göra SFRO 2 (slutbesiktning". Det är till och med så bra att registrerar du bilen utan huv får du köra utan huv eller med huv men registrerar du med huv då skall den vara med när du är ute och åker.

Sedan kanske du vill ha motorhuv vid SFRO2 och regbesiktning då är det såklart ok att vänta.......

Vi vill ju se regplåtar, ska du veta.!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Motorhuven är mer för att lindra ett oljud som jag upptäckte (inför bullerprov) (höfläkten som drar igång när tempen blir lite hög) motorn i sig är hyffsat tyst men den rackarns fläkten väsnas ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Vid SFRO besiktning tar man kort på bilen från divers olika håll och dessa kort följer numera med till regbes och vidare till Transportstyrelsen och det som finns på korten bör finnas vid regbes.

Förstår dig att huven tar bort ljud, ligger du nära gränsen tror du eller kommer du igenom bullerprovet som många andra med 78/79dB eller ändå lägre. Ljudprovet går fort så fläktarna hinner väl inte slå till eller stäng dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte en susning om hur högt 84 dB är men ljudet från fläkten är markant och definitivt högre än ljudet som motorn avger.

Om bullerprov inte tar lång tid så är det ju enklast att haka ur sladden till fläkten :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat Marcus!

Nu är det nära... jobba på nu så du får klart bilen snart. Skall bli kul att få se den live. Mkt. fina delar i bilen!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har en huv stressats fram. Den gjordes i glasfiber för kunna följa noskonens underliga form. Den går under beteckningen Kursk pga formen på huven.

Idag så blaskades det på lite färg, liksom tidigare lackeringar av plastdelar till bilen är det för att kunna se vart man behöver lägga ned mer tid inför den slutliga lackeringen.

några bilder, först från framtagning av något att gjuta av tills att den sitter på bilen.

Jag tycket att "Kursk" gör sig bra på bilen.

IMGP0162.jpg

IMGP0160.jpg

plastat på "pluggen" eller vad man skall kalla det.

IMGP0165.jpg

IMGP0166.jpg

Lite färg hamnade på plasten å den ligger på bilen ( som det börjar att likna mer och mer)

0176.jpg

0170.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag bugar och bockar

He he, man skulle kunna tro att det är lättningshål men hålen som syns på bilderna ovan är mest för utseendets skull (symmetri) då jag gjorde några varmluftssutsläpp på andra sidan huven.

När man kör med bilen var temperaturen på huven ingen fara men det blev missfärgningar i plasten när bilen stod still.

Jag gjorde ett värmeskydd i alu ovanför grenröret samt dessa hålen i sidorna för ventilationens skull.

Vad gäller vikt så skulle jag nog behöva hålborra hela huven då den vägde ca 7kg innan hålborrning och lack, just nu behöver jag vikten inför invägningen hos SBP...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag bugar och bockar

He he, man skulle kunna tro att det är lättningshål men hålen som syns på bilderna ovan är mest för utseendets skull (symmetri) då jag gjorde några varmluftssutsläpp på andra sidan huven.

När man kör med bilen var temperaturen på huven ingen fara men det blev missfärgningar i plasten när bilen stod still.

Jag gjorde ett värmeskydd i alu ovanför grenröret samt dessa hålen i sidorna för ventilationens skull.

Vad gäller vikt så skulle jag nog behöva hålborra hela huven då den vägde ca 7kg innan hålborrning och lack, just nu behöver jag vikten inför invägningen hos SBP...

Hallå ! Du valde att göra värmeskyddet i aluminium. Hade du någon tanke på att välja ett annat material till värmeskyddet ??

T.ex Rostfritt.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du har värmen i åtanke med ditt förslag med värmeskydd i RF. Nu var mitt ordval kanske inte helt korrekt om man inte har läst hela tråden. Värmeskyddet i alu är en sekundär värmebarriär då grenröret redan är lindat med avgasbandage så värmen når inte särskilt högt och absolut inte tillräckligt för att smälta aluminiumet men tyvärr tillräckligt högt för att orsaka färgskiftningar i glasfiberplasten. Jag är däremot helt säker på att min "fina aluminiumhätta" kommer att gå sönder av vibrationsskador :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med alu sköld mot värmen på min 1.8T-20V och det fungerade klockrent. Men som Magoo skriver får man förstärka infästningspunkterna för att det inte ska spricka av vibrationer. Jag vek även in ytterkanterna för att minska egensvängningen i skölden.

Magoo bilen blir riktigt fin :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Den gångna helgen (som för övrigt inte var en garage helg) spenderades lördagen i garaget. Jag hade under förra garagehelgen upptäckt att ett av mina begagnade bromsok bak hade tveksam funktion. Jag beställde ett nyrenoverat ok från autoexperten på torsdagen och på fredagen kunde jag hämta det, fint som stekt fläsk med senap!!!

Under lördagens efterföljande övningar med bromsluftning å annat kul innebar provtur. Till min fasa började huvudpumpen att väsnas något så infernaliskt. Det visade sig att förpumpen i tanken hade börjat och strejka vilket innebar att huvudpumpen fick suga genom förpumpen. Jag hoppades att ett byte av förpump skulle återställa ljudnivån på huvudpumpen. Efter en snabb kik i mekonomens, mecas och autoexpertens webbsidor insåg jag att pumpen jag var ute efter behöver specialbeställas. Vad var nästa steg givetvis beställa en riktig pump men under tiden shoppa en förpump på Rejstema. Av egen erfarenhet vet jag att Rejstemas bränslepumpar har driftstid/mtbf i timmar tvåsiffrigt närmare bestämt men det borde funka inför SFRO-2. Jag lurade med tjejen ner på en tur till Göteborg där jag fick köpa en pump. Tillbaka till garaget så blaskades det en del i tanken. Gula och orange färgade diskhandskar tål inte bensin så nu vet ni det...

När jag väl fick dit förpumpen så ville inte oljudet försvinna.... attans bara att beställa en ny huvudpump inget som jag hade räknat med denna månaden jag hade dock tänkt att byta pumparna längre fram dock.

På måndagen skulle jag ringa till Peder och kolla om det fanns möjlighet att boka upp för en SFRO2:a.InnN jag ringde till Peder ringde jag Autoexperten ( mycket reklam jag vet) de lovade att ha hemma en pump på tisdag. Efter samtalet till Autoexperten ringde jag Peder och fick en tid på onsdagen (idag). Nu gällde det att pumpen skulle komma som lovat samt att att jag skulle få isär allt samt ihop det utan läckage. Tisdagen kom och ett SMS från bildelsfirman kom åxå. Dags att ta ledigt från jobbet på tisdag och onsdag!

Pump bytet gick smidigt, pumpen lossnade smidigt från behållaren samt att den höll tätt efter monteringen av den nya pumpen.

Med detta vill jag åxå säga att SFRO 2 numera är avklarad. Bilen fick massor av beröm från Peder. :notworthy: :notworthy:

Några bilder från besiktningen.

Här strippades bilen för genomgång

IMGP0178.jpg

En liten fågestund av vad för delar som ingår i bygget.

IMGP0179.jpg

Fotografering av bygget.

IMGP0186.jpg

Backar ut för provtur.

IMGP0188.jpg

Tillbaka från provturen

IMGP0191.jpg

Här beskriver Peder sina intryck av bilen och dess "uppförande"

IMGP0200.jpg

Bullerprov utfördes efter SFRO besiktningen och den gick igenom den med dock var det inte överdrivet god marginal på en av mätningarna men summa summarum av mätningarna så var det fint!

Det var en dag som spenderades mest i bilen. totalt blev det 55 mil avverkat varav 15 mil är relaterade till att hyra ett 1300 släp då nästan alla uthyrare bara har 1500 eller större släp.

Party on!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Grattis Magoo. Nu är det bara några ynka stämplar på ett "sladdrigt SFRO dubbelvikt papper" kvar plus att en liten koll hos SBP. Du finns gott om höst kvar så du hinner köra innan det är dags för Toyo 888 vinterdäck.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för alla kommentarer, detta var bara kul tom all bilåkning. Nu är det bara ett rackarns dokument som jag måste hitta för ursprungskontrollen eller nått sånt. Jag kommer inte riktigt ihåg efter euforin som uppstod efter det positiva resultatet . Jag skall ha det äldre dokumentet då bilen byggbesiktigades -06. Peder sa att det skulle finnas på SFROs sida som dokument eller länk men jag hittar det inte. Är det någon som vet vilket dokument det är och vart man hittar det så uppskattar jag det väldigt mycket.

På tal om vinteråkning så lär det ske då den måste provköras efter nummerplåtsceremonin är klar. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Menar du Tillverkarintyg?. Det intyg som skall skrivas av bilfabrikören för att din bil "skall kunna bli en bil". Det finns på SfroSidan.

Går att skriva ett eget sådant också.

Link to comment
Share on other sites

För att göra det enkelt för mig skriver jag såhär.

Vad för dokument behöver jag ta fram nu efter godkänd SFRO2, är det ursprungskontroll och tillverkarintyg? Peder sade något om att då jag gjorde SFRO1 -06 var det ett annat dokument som gällde pga att nyare regler har införts. Han visade några papper men jag minns inte riktigt vad som stod på dem.

Link to comment
Share on other sites

För att göra det ändå enklare är förslaget att ringa och kolla med honom.

Det som krävs för att nå nivån regplåtar är godkänt i:

- SFRO 1 byggbesiktning

- SFRO 2 slutbesiktning

- Bullerprov

- Tillverkarintyg numera IDbevis

- Ursprungskontroll

- Regbesiktning

Jag kan inte komma på fler undernivåer.

Ärligt talat vet jag inte vad Peder pratar om mer än möjligen IDbeviset och det finns på SFRO hemsida. Länk till IDbevis

Link to comment
Share on other sites

Magoo: KÄnner väl igen blanketten. Nu reggade jag två bilar inom loppet av 1,5 år och minnet är korrekt så använde jag "din blankett" för bil nr ett. Ursprungskontroll version 2 startade precis när jag blev tvungen att göra den dvs i februari 2008, Allt var helt i kaos då hos ursprungskontrollen som nystartade i Örebro. För bil nummer två vill jag minnas att man gjorde allt på webben det var alltså Ursprungskontroll version 2.5. En liten upgrade. Nu sedan sommaren 2010 så är det Version 3.0 för Ursprungskontroll.

Är det dessa "uppdrag som är gröna och klara"

- SFRO 1 byggbesiktning

- SFRO 2 slutbesiktning

- Bullerprov

Ej klara = röda

- Tillverkarintyg numera IDbevis

- Ursprungskontroll

- Regbesiktning

Är det rätt uppfattat? Är din bil från "gamla systemet" med att du fick tilldela alla 17 tecken i chassinummer själv. Numera är det lite ändring där så vi bilbyggare bara har 12 fria tecken Y V V B 0 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Sedan av ren hygglighet lånar vi normalt 5 tecken till SFRO-blankettnummer men vi behöver inte alls göra det enligt regelverket vi har 12 tecken.

Jag kan inte råda dig eller säga om det är det ena eller andra. Du får speca upp i vilken ordning och vilken tidpunkt du gjort de olika uppdrag mot regplåtar. Personligen tror jag att oavsett om då tidsmässigt är "i gamla eller nya" systemet för Ursprungskontroll är det "det nya som gäller".

Du kan inte beställa tid för regbes utan en godkänd Ursprungskontroll. Ditt ärendenummer hos Ursprungskontrollörena i Örebro är just det nummer som du bokar regbestid på. Allt annat skall vara en omöjlighet nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Cealm du har uppfattat läget helt korrekt. Jag har dock inga 17 tecken i mitt ramnummer mer troligt att det är 8 st.

Jag gjorde sfro1 -06 sfro2 och buller igår.

Jag hittade några dokument/intygsmallar som Jörgen har skrivit (tillverkarintyg, materialspecen behöver verkligen transportstyrelsen den? samt en liten historia om bygget) dessa har jag modifierat så att de stämmer in på mitt bygge.Jag har även hittat en webbapplikation på transportstyrelsens hemsida som trollade fram en pdf fil som jag skall skriva ut och skicka in med posten tillsammans med övriga två ev tre dokument.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Cealm du har uppfattat läget helt korrekt. Jag har dock inga 17 tecken i mitt ramnummer mer troligt att det är 8 st.

Jag gjorde sfro1 -06 sfro2 och buller igår.

Jag hittade några dokument/intygsmallar som Jörgen har skrivit (tillverkarintyg, materialspecen behöver verkligen transportstyrelsen den? samt en liten historia om bygget) dessa har jag modifierat så att de stämmer in på mitt bygge.Jag har även hittat en webbapplikation på transportstyrelsens hemsida som trollade fram en pdf fil som jag skall skriva ut och skicka in med posten tillsammans med övriga två ev tre dokument.

jag var in på Transportstyrelsens hemsida, kollade på ursprungskontrollen, är det verkligen rätt att man först skall besvara alla 6 sidor med frågor innan sidan generas? - Det påminner mig mycket om tillvägagångssättet till att söka visum i Indien. Att ansöka om visum till Indien kostar nästan 1000 kr om man "lejer bort" det. Men Indiska ambassaden har gjort ett "hjälpblad/informationsblad" som förklarar vilka frågor som kommer, med hjälp av detta blad kan man då förbereda sig innan man kör "live". Finns det något sådant blad eller kan du PM ditt papper på ursprungskontroll så att jag kan förbereda mig

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Om man söker på ordet "Ursprungskontroll" så kommer det fram ganska många trådar.

Inlägg 30 redovisar lite tankar som gällde då. Dvs oordning på begreppen till exempel

Här finns även en länk till Tillverkarintyg modell äldre.

Inlägg 164..... Lite info där också.

Ytterligare lite i inlägg 54

Äntligen hittade jag det inlägg som eftersöktes.

Ursprungskontroll Inlägg #5

Summeringen för dig Magoo är att ringa Ursprungskontrollörerna i Örebro och reda ut vad de exakt vill ha. Ditt problem är att du startade SFRO 1 2006 och sedan har det blivit minst 3 versioner eller så kallade uppgraderingar av Ursprungskontrollen. För varje gång har den dock försämrats något snart orkar jag knappt skratta åt eländet längre. Obs min personliga åsikt, vilken också tydligt syns i det efterlängtade inlägget nummer 5 ovan..

Link to comment
Share on other sites

Jag postade ett kuvert igår med några dokumentoch några få kopior på kvitton. Först det fina ursprungskontroll dokumentet som genererades på transportstyrelsens sida.Jag Anammade Jörgens dokument fast skrev om dem så de passade med mina bitar. Jag kommer nog att ringa upp nästa vecka å kolla av ad dom vill ha ändå.

Cealm du är en klippa i denna djungel av trista paragrafer :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går i sedvanlig takt dvs låååångsamt.

Jag fick tag på ca 60Kg bly (gamla hjulvikter) förra veckan under denna veckan skulle jag få låna en hemmapulad smältningsanordning som kan komma upp i ca 400 grader (enligt han som byggde den) och jag har garagetid nästa helg men det verkar som om det är någon typ av släktträff då så vi får se hur mycket blysmältning det blir... Jag lovar att komma med bilder.

Jag kan ju också passa på att nämna att ursprungskontrollen blev godkänd å klar för ca 3-4 veckor sedan eller nått sånt.

Link to comment
Share on other sites

Det går i sedvanlig takt dvs låååångsamt.

Jag fick tag på ca 60Kg bly (gamla hjulvikter) förra veckan under denna veckan skulle jag få låna en hemmapulad smältningsanordning som kan komma upp i ca 400 grader (enligt han som byggde den) och jag har garagetid nästa helg men det verkar som om det är någon typ av släktträff då så vi får se hur mycket blysmältning det blir... Jag lovar att komma med bilder.

Hejsan

Jag varnar för dom giftiga gaser som kan uppstå vid blysmältning, av egna erfarenheter(leverskador) av detta, va utomhus !!!!!!!

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Blyet jag lånade av en bekant som skall ha det till en båtköl.

Jo, jag kommer att stå utomhus då detta är en särdeles giftig sysselsättning :icon_oops: men vad gör man inte för att få bilen genom besiktningen :hypocrite:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Då var det dags för en liten uppdatering... liten

Jag köpte en släpvagn i Oktober har jag för mig för att kunna frakta bygget lite smidigare än att behöva fara iväg och hyra släp varje gång.

Jag hittade ett ny-besiktigat lagom stort släp i de södra delarna av Sverige för ett bra pris. Snälla föräldrar som man har så åkte de ner och hämtade släpet åt mig.

Då släpet inte var tippbart så var nästa del att tillverka eller köpa ramper så man kan köra upp på släpet. Det blev det sista alternativet. Farsan hittade en firma lokalt som sålde fällbara lätta ramper (Made in China). Nu ytterligare någon månad efter det köpet var det dags att testa ramperna och se om bilen passade på släpet (jag gick på måtten som säljaren angav och hoppades att han hade mätt på rätt ställen).

Igår var det då dags att testa grejjorna. Jag var lite nervös för ramperna, att tillverkaren skulle vara frikostiga i specarna på på dessa.

Jag fick göra en liten anpassning i trädurken på släpet annars gick det riktigt bra.

bil å släp brevid varandra.

IMG_1208.jpg

IMG_1210.jpg

Simonsdämpare får respass efter att besiktningen är klar.

IMG_1214.jpg

IMG_1216.jpg

IMG_1217.jpg

På denna bilden syns det att bakskärmarna inte är särskilt bra ihop med 13" hjul. Det blir till att hitta andra...

IMG_1218.jpg

Flera gånger upp å ner på släpet och allt verkar funka fint som stekt fläsk. Det fanns tom marginal säkert 5cm.... :hypocrite:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att dina framskärmar inte täcker hela däckbredden (kan vara en synvilla).

Jag har likadant med mina skärmar, fattas ca 10 mm på varje sida. Däcken är 205 mm och skärmarna 195 mm.

Har du fått dina skärmar godkända?

Själv har jag funderingar på att montera en gummiskiva under skärmarna under besiktningen för att få "rätt" bredd.

Antas

Avskärmad.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

På SFRO besiktningen är nog risken för "skärmnedslag" inte så stor. Möjligen att man påpekar om det saknas skärm mot däckens bredd.

Sid 99 i VVFS 2003:22 och 8 § är väl värd att läsa. Jag har inte läst § 8 så noga förut utan mer kraftsamlat kring stänkskärmarnas § 5, § 6 och § 7 men nu ser jag att § 8 gör livet lättare för den som vill igenom stänkskyddsträsket utan större problem......inte undra på att "skärmnedslag" på SBP verkar tillhör undantagen. Såvida det finns en skärm och den är tillräckligt bred alltså inte 195 skärm på 205 däck..

8 § Den del av stänkskyddet som är beläget ovanför ett hori-sontellt plan genom hjulcentrum får på personbil av 1963 eller senare års modell inte vara placerat på större avstånd från hjul-centrum än dubbla hjulradien, mätt till stänkskyddets kanter (se 5 § fig. 1 a).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var det dags att fylla på med en bild till och lite text.

Jag var en sväng på bilprovningen i Kinna igår och det resulterade i detta pappret.

esther_7e.jpg

Dock så ville jag krångla till det för besiktningsmannen. Jag ville inte ha besiktningssiffra annat än 4-6 och då fick han faxa in ansökan och det innebar att jag ännu inte vet mitt regnummer... hmm... det skulle jag visst få reda på via snigelpost :banghead:.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Man tackar...

Jag måste ändra mitt "uttryck" i förra inlägget om snigelpost då när jag kom hem från jobbet idag låg där ett paket med nummerskyltar och skräpade innanför dörren.

Hejja TRANSPORT STYRELSEN :racesmile: :racesmile:

om nu bara det bedrövliga vita "lappmöglet" kunde sluta ramla ner.... :515: å torka upp lite på vägarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...