Jump to content

Vagsther seven


Recommended Posts

jag fick en 4 som slutsiffra :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: mindre risk för drivis å vägsalt då :lol: än om man fått en 1:a som siffra

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

om man får sådana icke bra slutsiffror kan man ändå komma in och besiktiga med "sommardäck" eller måste man ha vinterdäck (låt säga att det är vinterväglag vid tillfället)

Link to comment
Share on other sites

När vinterväglag råder vilket normalt startar 1 dec är det vinterhjul som gäller. Sorry. Besiktningen som sådan är inget problem att göra. Observera dock att sommardäcken skall ha godkänt mönster. Men transporten för egenmaskin är olaglig med sommardäck på fel årstid.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Stort Grattis till plåtarna :thumbsup:

Såg att du hade samma besiktningsman som jag hade i Varberg, tyckte han hade rätt inställning till våra bilar.

Ses ute på vägarna när vädret tillåter....

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rätt i Fredrik.

Nu skall jag bygga bilen så som jag vill ha den. Igår lade jag order på lager, packningar och schims till min salisbury ramplamelldiff. Jag har en hel del delar undanstoppade som skall plockas fram nu :racesmile: .

vissa saker skall återställas till orginal.... :hypocrite:

IMG_1191.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rätt i Fredrik.

Nu skall jag bygga bilen så som jag vill ha den. Igår lade jag order på lager, packningar och schims till min salisbury ramplamelldiff. Jag har en hel del delar undanstoppade som skall plockas fram nu :racesmile: .

vissa saker skall återställas till orginal.... :hypocrite:

IMG_1191.jpg

Vad håller du på med? Saknar text eller skall man gissa? Gjuter något, men vad?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hmmm jag var kanske lite väl hemmablind det var kanske inte så lätt att ana vad det var, du har helt rätt i att det är gjutning. Jag göt "lite" bly.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har låtit bli att pilla på projektet de senaste veckorna mest för jag hade andra åtaganden samt att det har ju blivit kallt och sånt där "lappmögel" har ramlat ned på backen...

Jag har spenderat denna dagen med att återställa bilen efter besiktningen.

Samt att jag har börjat att kolla upp varför motorn har börjat extraknäcka som ånglok...

Tyvärr blev dagens arbeten dokumenterade med mobilen pga att jag hade glömt kameran hemma :banghead: När jag kikar på bilderna är det nästan så att jag tror att om jag hade ritat bilder i paint hade det varit bättre.

Hur som haver kommer fulebilderna upp.

Noskon och huv demonterade.

2012-02-04165011.jpg

Kylarrör och insuget demonterat.

2012-02-04173509.jpg

2012-02-04173522.jpg

Luftfilterhållare, grenrör med turbo å annat smått demonterat.

2012-02-04203642.jpg

2012-02-04203710.jpg

Kamrem och ventilkåpa demonterat

2012-02-04210415.jpg

Så ramlade toppen av. Jag har en känsla att projektet går baklänges :wacko:

2012-02-04211625.jpg

Det börjar bli tomt i det lilla pannrummet.

2012-02-04211754.jpg

Och här är toppen som ska få sig en koll. får mäta upp om den är skev etc...

2012-02-04211926.jpg

2012-02-04212033.jpg

Den har gått lite fett men vad gör det.

2012-02-04212117.jpg

En sak är säker och det är att när det är så här kallt som det är nu dvs runt nollan i garaget blir man inte direkt mjuk i fingrarna :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Menar du med ånglok att den ryker ur vevhuset? I så fall så är kolvringar/ringland kass.

Och ett tips. lägg aldrig en topp med 16-20ventiler med ventilerna nedåt för ofta så är någon/några ventiler lite öppna och de blir skeva då, och de 20v som du har är jättemjuka i skaftet. man böjer dem med tummen.

Och skulle du någon gång köpa nya ventiler så köp inte de Federal Mogul som t,ex, Mekonomen säljer för de går av och man får ingen ersättning= skitföretag som gör så.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Nejdå det ryker inte ur vevhuset. Åkomman denna rovan har yttrar sig i att den dränerar ut vatten i avgasportarna :wacko: inga mängder men tillräckligt för att man inte ska gilla det.

Vid uppstart så kommer det ut en hel del blöta på backen (det rinner bokstavligen) och den ångar på ganska bra tills den har fått upp drifttemp (ungefär) jag är rädd att antingen toppen är skev eller så är det spricka/or i den.

Om man kikar lite på bilderna så kan man se att det faktiskt ligger ligger träbitar under toppen. Med andra ord inga ventiler ligger mot backen eller träbitarna för den delen heller.

Jag undviker helst orginal eller sämre ventiler så jag har garderat mig med några uppsättningar ventiler från supertech dock sitter de inte några i denna då jag har ett par andra motorer för dessa ventilerna.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Du har stenkoll på bitarna. Du får kanske försöka provtrycka den.

Du har haft den nere innan va? Tänkte bara att när det gått lånht o ej varit öppna så kan aluminet sätta sig lite så det räcker att dra om toppbultarna för du har väl stålpackning.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte denna motorn för att "bara" hinka i och köra så jag skulle ha tid att sätta ihop mina andra motorer i lugn och ro. Jag köpte dock motorn utan att veta hur skicket var (mer än vad säljaren sa). Jag har dock lyft toppen på denna en gång kommer dock inte ihåg varför. Jag planade inte toppen då utan mätte bara upp om den var skev och tvättade av och putsade till packningsytan. Den blev stående nått år eller så efter "byte av toppackning å bultar". Jag tror att den har läckt vatten ända sedan jag startade upp den.

Jag var hyffsat rädd att den skulle säcka inför sfro2 å inför SBP så jag varmkörde den riktigt ordentligt båda gångerna så att den var varm å inte bolmade :hypocrite:

Tanken var ju att slippa klydda med denna motorn men det vill sig visst annorlunda. Jag har tyvärr bara Bilbuttrix ventilbåge och den fick man ju operera om efter att jag plockat bort de förstafyra ventilerna med bågen :banghead: . Nu behöver jag iofs bara plocka bort mittenventilen på insuget i varje cylinder för att kunna plana av toppen lite lätt...

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Släng i sköjmotorn istället, nu har du ju ändå lyft ur hälften :515: (säger en som inte ens har börjat på nya motorn ännu :banghead: ) Letar BB turbogrenrör, ett i rf för 1500:- slank mig ur näven, fan!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Då så. Byte av topplockspackning tog bara tre månader och arton dagar. Det är raskt jobbat vill jag påstå (obs ironi) :prop: .

Hur som haver så drog jag visst ut på återmonteringen... men i dag vid 14 tiden hoppade bettan igång igen.

Nu behöver jag bara få till nån ljuddämpare då det mullrar lite väl friskt med endast en downpipe som sticker ut genom sidan.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Kom förbi ingred, jag håller på med de sista detaljerna på min bil. Har gjort en del

Ändringar sedan i fjol. Vi kanske kan få med oss Jocke i Alingsås oxå på en runda.

Link to comment
Share on other sites

Kom förbi ingred, jag håller på med de sista detaljerna på min bil. Har gjort en del

Ändringar sedan i fjol. Vi kanske kan få med oss Jocke i Alingsås oxå på en runda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite problem att få min bil körduglig då jag väntar på ljuddämparen (ett rör i rf blir nog valsat under veckan å sen ska det "tiggas" ihop med).

Ska ni ut och fara något med era muskedunder under helgen så kunde jag kanske komma å sparka lite på era däck :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kom förbi när du är klar med bilen, jag har säkerligen minst 2-3 veckor kvar innan bilen är ihop igen efter denna mastodont modifiering! Jag kom själv tillbaks igår från Tjänsteresa på Bahamas :thumbsup:

skall bli grymt kul att se och höra din bil Marcus!

Med vänlig hälsning,

Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag kan inte påstå att flitens lampa har lyst i garaget efter besiktningen. Men nu har det börjats att arbeta lite med plasten på bilen iaf.

IMG_1485.jpg

IMG_1483.jpg

IMG_1481.jpg

Vad kan detta vara månde?!

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer bra det!!

Det lilla jag har kört med bilen har jag inte upptäckt kylningsproblem men jag antar att lite luftstyrning inte kan skada (annat att plasten ökar vikten på bilen).

Link to comment
Share on other sites

Fel tänk Magoo det låter så negativt..... --- (annat att plasten ökar vikten på bilen). --- De du gjort är en luftstyrning kombinerad med väggreppsförstäkare........ Det låter så mycket bättre med två positiva funktioner. Annars tar de ut varandra, en plus och en minus = noll.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min luftstyrning/väggreppsförstärkare är tillverkad och klar samt även fastplastad i noskonen. med 5 lager släppvax så var det inte så svårt att få loss den. Tyvärr har jag inga bilder på detta ännu.

Jag har varit ute och testat "muskedundret" några gånger efter det att jag monterade SD-kort för loggning av insprutningssystemet.

IMG_1827.jpg

Nu börjar grundladdet kännas lite slött så jag har även kopplat in ventilen för laddtrycksreglering. Nästa omgång i garaget innebär PID justering av laddtrycket...

Jag har även börjat att tröttna på att bakaxeln gärna vill "en-hjula" så jag har plockat fram och börjat att kika på lite "performance parts" som jag har i gömmorna.

Frågan är vilken av dessa ska jag börja med :blink: Ford orginal eller Tran-X varianten.

2012-04-06174904.jpg

2012-04-06174820.jpg

2012-04-06174918.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man byggt om noskonen för sjuttioelfte gången. Jag snickrade till en luftstyrning i noskonen och tog bort den fula hakan under luftintaget. Huven väger snart lika mycket som växellådan :lol:

Jag skavde även upp ett hål till i huven (för att evakuera värmen från andningshjälpen). När dessa plastarbeten var klara passade jag på att byta kulören på dessa delarna.

Färgen är från rejstema bruten på frihand med en Morgan GT3 som färg-val. :prop:

Det sitter fortfarande kvar flastfilm på resten av järnsängen.

Voila

IMGP0260.jpg

IMGP0261.jpg

IMGP0264.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Dags att lägga till en rad eller två i denna tråden.

Jag har väl inte varit direkt överenergisk i garaget sedan typ ett år bakåt :huh: men emellanåt så har jag filat på en del eller två.

i höstas så började jag med att skavde jag bort lite onödig vikt som jag medvetet satte dit under byggnationen av bilen. Det jag bytte ut var främre inlagringen av rattstången.

Delen jag skavde bort vägde 1,3kg.

2013-08-15161817_86_zps8da2d81e.jpg

Denna prylen vevade jag fram och den väger endast några gram (stal designen helt fräckt från Mårups Hyper 8 och anpassade den till min skrothög) .

IMG_1900_86_zpsf8d28e7e.jpg

Likaså skavde det i samvetet över den inte så fina infästningen till hastighetsgivaren (jag hade satt fast givaren med silicone)

där blir det ingen bild för det vart svart bälte i bedrövelse :icon_oops:

När jag fick reda på vad det var för gänga på givaren så kunde jag snickra lite i verksta'n.

en lambdamutter från bilbuttriks som svarvades ur samt en annan stålbit som svarvades till och delarna sammanfogades.

Nu är väl detta inte till någon glädje för andra då majoriteten kör med saab morot å opellåda numer :prop:

IMG_1874_86_zps0041e7d8.jpg

IMG_1878_86_zps384065c0.jpg

IMG_1884_86_zps9d5b7e3c.jpg

Jag har som mål att byta ut ganska stor del av plastpryttlarna på skrothögen och under 2012 lyckades jag tigga till mig ritningar på bakskärmarna som Gerhard har på sin "Super Busen"

Jag anpassade måtten till mitt bygge och jag fick snickrat ihop en form som jag snart skall testa...

IMG_1648_86_zpsaa7b4d72.jpg

IMG_1649_86_zpsd163a5e9.jpg

IMG_1651_86_zpsb1e94a09.jpg

Stax efter att jag hade testat Autometers mätare insåg jag att det var värsta sortens skit som gör sig bäst i Marianergraven. Minsta lilla väderomslag gör att glasen immade igen på insidan.

Så för typ två år sedan shoppade jag detta:

IMGP0375_86_zpsd5b78c3d.jpg

Detta innebar att min gamla "instrumentbräda" åkte i soporna i samma veva som den gamla inlagringen av rattstången plockades bort för gott. Detta innebar i sin tur att en ny instrumentbräda behöver plockas fram. Jag har då pysslat med att göra en plugg som i dagarna skall fixa ge mig en form för gjutning av ny bräda.

IMGP0366_86_zps80207ece.jpg

IMGP0368_86_zps07233cb7.jpg

IMGP0369_86_zps25c80593.jpg

IMGP0370_86_zpsf7c46fd6.jpg

IMGP0371_86_zps145fb41e.jpg

Jag har även irriterat mig på mitt pedalställ som efter allt för många ombyggnationer ser bedrövligt ut. Jag ville inte ändra på grunddesignen utan jag lade till alla ändringar och lade till en egen touch.

IMG_1886_86_zps34cc4155.jpg

IMG_1889_86_zpsd6a307c2.jpg

IMG_1888_86_zps156c0788.jpg

IMG_1887_86_zps3a25ea15.jpg

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Då var det dags för en liten uppdatering.

Jag har pysslat lite grann i garaget. Inga direkt "warp jumps" men lite plastdetaljer har blivit tillverkade ( ett stort tack till min far som tog sig tid att plasta åt mig när helgerna tog slut).

En instrumentbräda har blivit tillverkad och dagen till ära plockades bakskärmen ut ur formen. Jag måste skicka ett tack till Gerhard som var snäll och gav mig sina ritningar på sina fina bakskärmar för 13" hjul.

Jag gjorde några små anpassningar annars är skärmarna väldigt lika.

Nu kan jag kasta bakskärmarna jag köpte för bra länge sedan då de nog var måttade för 20" hjul.

Untitled-11_zps3ff6c301.jpg

IMG_1765_zps9f8632cb.jpg

IMG_1771_zps3e9bedb9.jpg

IMG_1767_zps4ab64898.jpg

IMG_177211_zps1c81bafa.jpg

Nästa steg är att ljuddämparen skall komma hem så jag kan passa in den i pusslet.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det kanske finns en liten möjlighet att detta långsamma projektet kommer ut ur garaget i år ändå.

För på fredagen hände det två positiva saker för bilskrället.

I fredags for jag ner till småland och hämtade min nyrenoverade diff

samt att pryttlarna jag skickade på anodisering blev hemskickade.

Klumpen_zpsa7bdd60b.jpg

Diffen_zpsfad46a99.jpg

Filterharingllare_zpse227ffee.jpg

Tyvärr åkte alla prylar ner i samma bad fastän jag ville ha några delar ofärgade...

pedalstaumlll_zps4b0bfc66.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ta bort anodisering på utvalda ställen använder du Saltsyra (30% tror jag den är ) som du sen penslar på och sköljer rikligt med vatten, syran köper du på välsorterade färgbutiker.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag fick bilen ur garaget men det var knappt mer än så.

Ett par skabbiga mobilbilder..

Jag har iaf kopierat lite olika lösningar, Gerhards skärmar och Magnus 2074 ljuddämpare.

inte lätt men den ser bra ut (om man bortser från bucklorna den fick i frakten till sverige) enligt mitt tycke då.

IMG_20141012_110340_zpsc4f6da19.jpg

abgasanlage2_zps1ec9656c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...