Jump to content

Kanske en MK Indy??


Sören

Recommended Posts

Att bygga t.ex. en Dala 7 kräver mer än att bygga med ett mer färdigt kit typ MK Indy. Kanske det är vettigare, och en bättre garanti för att bilen blir färdig, att köpa ett kit?

Det som tilltalar mig med Dala 7 är Volvodelar, större och rymligare bil, mer frihet för personliga lösningar samt att jag bor nära ramtillverkaren (ca 40 km endast).

På plussidan för MK Indy står att det är ett mycket prisvärt kit, snygg design med många färdiga plastdelar. De har också fått fin press av motortidningarna i England.

Ni som bygger eller byggt MK Indy, vad anser ni om kvaliteen på delarna, utrymmet i bilen, kontakter med leverantören? Har ni haft problem med bygget, med leveranser? Tips? Har ni jämfört era bilar med Dala 7?

Svara också gärna på de frågor jag inte ställt. :)

Weine

Link to comment
Share on other sites

Åk hem till vår eminete ordförande och jämför. :wohow:

Mk är inget kitt i egentlig mening kitt brukar inefatta minsta skruv. Skilnanden är nog främst att MK har hållit på lite längre och utväcklat sitt chasie. De frärsta fördelarna med MK som jag ser den är. Utsendet, passformen, inget behov av svets, massor av byggda=gott om byggbilder från olika håll.

Om du absolut vill ha traktordelar så kan du köpa ett Mk locostchasie och anpassa det själv. Jag vet inte men vad jag tror är det platsen för växellådan som är största problemet(smalt)

Lycka till

Michael

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt finns det alltid olika synpunkter från olika håll om vad som är bäst osv, enligt min mening så är väl det hela saken med amatörbyggda fordon att man kan bygga lite som man själv vill och efter olika förutsättningar.

En stor skillnad i valet av en Dala7 och ett MK är nog att det mesta är färdigutvecklat till en MK och det finns en större eftermarknad på delar som passar i valet av drivlina osv.

Till ex en Dala7 finns det fler val att göra i form av drivlineval osv vilket kan komplicera bygget en del.

Byggandet har inte varit helt smärtfritt vilket det säkert inte är för en som bygger en MK heller, så när allt kommer omkring så är det väl upp till ens egna tycke ock smak.

Jag kan inte hålla mig :icon_oops:

Men att kalla volvo för traktordelar, jag har ännu inte sett eller hört talas om någon MK som har något under huven att komma med :whistling:

jag har i alla fall superkul med min bil.

post-2-1118655312.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte hålla mig :icon_oops:

Men att kalla volvo för traktordelar, jag har ännu inte sett eller hört talas om någon MK som har något under huven att komma med :whistling:

"Traktor" är ju iofs allt annat än synonymt med "kraftlös", så egentligen förstår jag inte vad det skulle vara för fel med "traktordelar"... ;)

http://www.tractorpulling.com/

Link to comment
Share on other sites

Åk hem till vår eminete ordförande och jämför. 

En bra idé som jag faktiskt tänkt på själv! :thumbup:

Men det är bra med andras synpunkter också.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske svarade på din fråga själv i första inlägget.

Det beror nämligen helt på hur mycket du vill göra själv och sedan anpassa bilen efter dig.

Dala7 ger ju dig chansen att få ett grundkoncept som du förädlar efter eget tycke. Köper du MK Indy så får du anpassa dig lite mer efter vad dom ger dig för lösning.

Dessutom så håller ju Anders till här i sverige ;)

Eftersom jag byggt å kör Indy så kan jag bara tala för den saken.

Kvalitetsmässigt på ramkonstruktion så finns det absolut inget att klaga på, den ligger helt i klass med Westfields som jag sett på nära håll.

Passformen på just min plastbakdel var väl inte den bästa utan den var 3-4 cm för bred. Det kan dock vara åtgärdat nu från MK. Övriga plastdelar var i mycket gott skick.

Kommunikationen med MK bör helst ske med telefon, då dom inte riktigt har full koll på e-posten.

Vad ska man mer kunna säga?

Link to comment
Share on other sites

Vill man bygga snabbt så köp en MK ("Vuxenlego").

Vill du ha egna lösningar på bilen så köp en Dala7.

Båda bilarna har billiga donatordelar.

Mk´n klär man nästan på sig medans Dala7:an har lite mer "space" och jag måste säga att jag trivs oerhört med D7:ans extra utrymme!

Vi byggde D7 på ett år och jag skulle tro att mk kommer att ta lika lång tid. men jag är övertygad att man bygger en Mk på 3 månader om man lägger ner hela sin fritid.

Bygger du D7 så räkna med mer svetsarbeten. Det som var roligt med D7:an var att den blir väldigt personlig.... alla blir inte "stöpta i samma form"!

En nackdel med MK är leverantörskontakterna! :icon_sleep:

När det gäller kvalitet på chassi och plast så är det likvärdigt! :thumbup:

Jag är nöjd med båda. :D

Link to comment
Share on other sites

Om du absolut vill ha traktordelar

Traktordelar i all ära........

Men så länge gamla sierror har den kvalitéts stämpeln som dom har

så ska man nog hålla en ganska låg profil vad det gäller

donatorval om man valt en Forrrrrrrrrrrrd ...... :lol: :lol: :lol:

Jag var bara tvungen att ge en liten task-spark tillbaka :whistling: :whistling:

P.S.

Var det inte Ford som delade ut guldklockor till de som passerade 10.000mil i en scorpio

utan att renovera bakaxeln??

D.S.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

P.S.

Var det inte Ford som delade ut guldklockor till de som passerade 10.000mil i en scorpio

utan att renovera bakaxeln??

D.S.

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Jag har också hört det, men det är fortfarande ingen som fått någon klocka..... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

P.S.

Var det inte Ford som delade ut guldklockor till de som passerade 10.000mil i en scorpio

utan att renovera bakaxeln??

D.S.

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Jag har också hört det, men det är fortfarande ingen som fått någon klocka..... :thumbup:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Om du absolut vill ha traktordelar

Traktordelar i all ära........

Men så länge gamla sierror har den kvalitéts stämpeln som dom har

så ska man nog hålla en ganska låg profil vad det gäller

donatorval om man valt en Forrrrrrrrrrrrd ...... :lol: :lol: :lol:

Jag var bara tvungen att ge en liten task-spark tillbaka :whistling: :whistling:

P.S.

Var det inte Ford som delade ut guldklockor till de som passerade 10.000mil i en scorpio

utan att renovera bakaxeln??

D.S.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

WHOAAAAHAHAHAAAAAAHAAAAA.... :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

En nackdel med MK är leverantörskontakterna!

Tommy, vad var problemen? Vore intressant att få veta mer.

Mk´n klär man nästan på sig

Har den rena bokmått, eller är den modifierad?

Link to comment
Share on other sites

Oj vad det tog skruv med hisingentraktor :prop: . Personligen så tycker jag ingendera motor hör hemma i en bil av denna typ då min filosofi är lätt är bra. Men då plånboken styr så får man anpassa sig.

De eventuella svårigheter med leverenskontakter härör från att pojkarna på Mk talar en smula dialekt samt att jag ej är helt säker på om Phil kan skriva. Jag kombinerade all kontakt med både e brev och telefon. i telefon är det Phil man skall prata med. Allt fungerade perfefekt för mig men jag var mycket nogran.

Om man vill ändra något så går det mycket bra med MK oxå. Vill man svetsa så går det utmärkt om man vill sätta sin egna tutch på det. Egil i Norge tänkte bygga en MK med två blackbird motorer.

Handla väl

Michael

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

pojkarna på Mk talar en smula dialekt samt att jag ej är helt säker på om Phil kan skriva.

Anders på Dala7 har en helt fullt begripbar dialekt och skriva vet jag att han kan ;)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom MK är vanliga i locostserien så borde de ha rena bokmått.

Jag tycker att det man i denna fråga skall bestämma först är om man vill ha en stor bil eller en i bokmått, vill man ha en stor bil är Dala sju ganska given, om man inte vill svetsa ramen själv.

Vill man ha en bil med bokmått så finns flera alternativ, av vilka MK verkar vara ett poppulärt. DD7 ett annat om man vill ha lite mer att välga på.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Wein @ 2005-06-13, 19:35)

QUOTE

Mk´n klär man nästan på sig

Har den rena bokmått, eller är den modifierad?

Jag upplever den som ngt större... men är osäker!

Jag sitter på jobbet och kan ej kolla :icon_blink: detta men jag tror att bredden är bokmått däremot är kardantuneln nog smalare. Vidare så tycker jag att arangemanget med stående pedaler ger mer plats.

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Däremot är kardantuneln nog smalare. Vidare så tycker jag att arangemanget med stående pedaler ger mer plats.

Detta stämmer... jag får plats mkt bra med de stående pedalställen. Ångrar lite att jag inte byggde lika till Dala7:an

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Något som jag saknar i kittet är ett lågt lock till oljepåfyllningen! :P

Vår termos fick skrotas för lockets skull!

Skall kolla med Mk om det inte kan ingå en termos i kittet :biglaugh2:

post-160-1128185386.jpg

Link to comment
Share on other sites

FORDRAR ORDENTLIGA REPARATIONER DAGLIGEN = FORD

JAG LÄSTE EN TEKNIKENS VÄRLD FÖR NÅGRA ÅR SEDAN OCH DÄR STOD SÅ HÄR:

HADE INTE FORD TILLVERKAT SIERRAN SÅ HADE EN HEL YRKESKÅR GÅTT I GRAVEN

Thomas Sandqvist

Link to comment
Share on other sites

FORDRAR  ORDENTLIGA  REPARATIONER  DAGLIGEN  =  FORD

JAG LÄSTE EN TEKNIKENS VÄRLD FÖR NÅGRA ÅR SEDAN OCH DÄR STOD SÅ HÄR:

HADE INTE FORD TILLVERKAT SIERRAN SÅ HADE EN HEL YRKESKÅR GÅTT I GRAVEN

Thomas Sandqvist

Jag antar att den yrkeskår som det syftas på är de

stackars bilmekanikerna som tagit hand om liken

efter att de lämnade rullande bandet hos Ford.

Link to comment
Share on other sites

Traktordelar i all ära........

Men så länge gamla sierror har den kvalitéts stämpeln som dom har

så ska man nog hålla en ganska låg profil vad det gäller

donatorval om man valt en Forrrrrrrrrrrrd ......  :lol:  :lol:  :lol:

Jag var bara tvungen att ge en liten task-spark tillbaka  :whistling:  :whistling:

P.S.

Var det inte Ford som delade ut guldklockor till de som passerade 10.000mil i en scorpio

utan att renovera bakaxeln??

D.S.

Som avdankad droskbilsförare har jag kört en scorpio som passerat 57'000 mil, det var ingen trevlig upplevelse, å andra sidan så håller inte volvos stolar halva den sträckan.

Link to comment
Share on other sites

Kan ni inte fortsätta denna fjantiga diskussion någon annan stans SNÄLLA.

I mina hemtrakter kallar man Volvo för hisingentraktor och menar inte så mycket med det. Jag hade inte för avsikt att sätta igång någon smuttskastning.

hoppas

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Något som jag saknar i kittet är ett lågt lock till oljepåfyllningen!  :P

Vår termos fick skrotas för lockets skull!

Hur blir det med vevhustrycket med den korken? Originallocket på motorn har ju ven hand om vevhusventilationen... det är ju inte så kul att blåsa packboxarna för att vevhuset är för tätt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det med vevhustrycket med den korken? Originallocket på motorn har ju ven hand om vevhusventilationen... det är ju inte så kul att blåsa packboxarna för att vevhuset är för tätt! ;)

Vi har som tur är en ny ventilation i bakre delen av ventilkåpan, som inte tar i huven!

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att ventilera väl särkilt med trimmkamm. ( min kom med grövre oljerör) Jag har ett lock från en sierra 74 utan slang och det passar samt ett utag i bakkanten med ett filter trotts detta så sprutade motorn ut en del olja vid hård belastning ca 190+(svårt att se ordentligt då glasögonen hoppar en del i fartvinden) under en halvmil. Under vintern så blir det en tank.

Ventilera väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ dere skal se på er Stuart Taylor. I Norge startet vi opp med MK, men på grunn av forhandler problemer i Norge, så har vi skiftet til Stuart Taylor rammer. Disse er mer detaljert enn MK, med masse ferdige småbraketter. Også når det gjelder prisen så er det bedre. Vi kjøper dem hos Locostshop.no og betaler ca 37000,-nkr, og det innholder da veldig mye. Ramme, all glassfiber, dempere, fjærer, fourlink, pannard, øvre og nedre bærearmer, foringer, det meste av aluminumen og fullt bur.

Dette må være et veldig gunstig alternativ og enkelt, da disse kan leveres i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

vad jag vet meddelar du bara mk om att det ska vara vänster styrt och då sätter dom fästen för styrstång, broms mm på vänster sida så du behöver inte bygga om nått. kan ju hända att du får ändra lite på styrstången för att få plats med avgassystem mm eller om du bygger med motorcykelmotor då dessa sitter rätt långt till vänster i bilen. lusläs mks hemsida ska stå om vänsterstyrt där någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt MK tar inget extra för vänsterstyrt. det enda som kan vara struligt är midifiering av styrväxeln ( får skicka dit en för vänster) Vidare så är inte deras modifiering av rattstången godkänd hoss alla sfro representanter pga för ringa kolapsbarhet

Hör av er om ni vill fråga eller ha bilder

Välj väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...