Jump to content

vad har era byggen kostat??


peza

Recommended Posts

tjena

Skulle vara lite intressant att veta hur mycket ni som har färdiga bilar har lagt ner på dom? Skulle även vara roligt om ni beskrev bygget lite (typ vad det är för märke på ramen, motorn mm)

Mvh Per W

Link to comment
Share on other sites

de kostar iaf. mer än 250pund, jag har lagt ner ca20000 nu och mitt bygge står på hjul med egen byggd ram, med dämpare, motor, låda, nya bromsar, bakaxel. Har räknat med att slutnotan kommer att sluta mellan 50-70000:-, men ni som byggt färdigt kanske har lite siffror också.....eller har ni förträngt det! :prop:

Link to comment
Share on other sites

just nu ligger mitt bygge på 4.200:-, men då ingår bygge av garage 20m2 ("skjul", inkl. 3kubikm singel), donator (sierra -89), svets (pinn), egentillverkad ram (bok-mått), kortad kardan, samt 3 st 5 liters misongas tuber, 15 kg mig 0,8mm tråd och även en del förbrukningsmaterial såsom arbetshanskar etc. etc...LOcost??! :whip:

...glömde skriva att jag absolut inte är färdig, kommer ställa bilen på hjulen "rullande chassie" med motor och drivlina i, i sommar... :wub:

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge har hamnar kring 70 loppor (inkl. alla avgifter) i detta skick:

10761.jpg

http://surl.se/ksd

Jag hade ingen "donator" utan plockade prylar här och där (mest där) å vissa minor har man ju gott på :icon_oops:

Stora poster är fjädring, däck, ratt & bälten. (från början hade jag räknat med att hamna udner 60 kkr)

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Har slutat ränkna... Inte för att det var så stora summor utanför att det var så mycket små summor:)

Sen så är det svårt att räkna tycker jag, Har köpt fräs, svets + massa små maskiner och verktyg för ca 30 000kr.

Ska jag räkna in det blir det dyrt:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Läser ur min "dagbok". Märk att detta var 2003:

Byggsats: RH typ 2B+. inkl. fälgar, tank, kyl, kuggstång, säten, alla lampor, kylfläkt, rattaxel, 4-1-system,

ljuddämpare,kardanaxel, bromsrör / slangar, vindruta,

suflett kompl, mattor, backspeglar, bälten m.m. : 48.000 kr.

Donator, Sierra -86 nybesiktigad, injection 3.000 kr.

Koppling, bromsskivor, motordelar, kamaxel........................................................... 7.000 kr.

Generator, bromstrummor, backar, cylindrar, spolare, ren. av calipers..................... 3.000 Kr.

Elektriskt manövr. huvudströmbrytare, grundfärg och lack...................................... 2.500 kr.

Däck 195 / 55 x 15..............................................................................

............... 3.000 kr.

Instrument, varv, hastigh, amp, temp, bränsle från Cortina GT -65.......................... 2.500 kr.

Övrigt: T.ex. gas, järn, kromning, gaswire, kopplingswire, hast.mätwire, bränslerör,

galon, elkablar + abiko, relän, transport fr. england m.m...................... 12.000 kr.

----------------

81.000 kr.

Besiktningar: SFRO: 3000:-Kr, Bullerprov: 1.500, Ursprungskontroll: 800,

Reg.besiktning: 820, Amatörbyggt-tillägg: 310, Vägning: 250,

Försäkring vid SFRO-prov: 200, Miljödispans ( behövdes då ) 7.000.

Link to comment
Share on other sites

Min Dala7:a reggad och klar ca 52 000:-

Men året efter hällde jag i ytterligare 35 000:- på ny motor, ny växellåda och bakaxel med lamelldiff å nya bakfälgar + däck...

Det går att bygga billigt, men det är svårt att inte låta bli att uppgradera lite :prop: i vinter blir det attention på utseendet.

Link to comment
Share on other sites

Har inte räknat på det utan har köpt det jag behövt och tillverkat resten, bygger för så lite pengar som möjligt.

börjar man räkna så blir det väl en överraskning. sedan så är det som andra sagt att man köper verktyg och maskiner som används till annat också. och som förhoppningsvis lever några år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...