Jump to content

Dax Rush Hayabusa


Gripenland

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

På plats i bilen. Tyvärr lyckades jag skära mig ordentligt i fingret och fick åka hem för omplåstring innan jag hann sätta på däcket. Jag är nyfiken på hur det kommer att se ut.

post-6-1109962123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser grymt trevligt ut! :wohow:

Om jag inte ville envisas med att svetsa eget chassi hade nog Dax Rush legat högst upp på listan över tänkbara kit... När plåstret är på kan du väl åka tillbaka till garaget med kameran i högsta hugg och provmontera hjulen? ;)

Detta kommer helt klart att bli en av Sveriges tuffaste Sjuor när den blir klar! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ser grymt trevligt ut!  :wohow:

Om jag inte ville envisas med att svetsa eget chassi hade nog Dax Rush legat högst upp på listan över tänkbara kit... När plåstret är på kan du väl åka tillbaka till garaget med kameran i högsta hugg och provmontera hjulen? ;)

Detta kommer helt klart att bli en av Sveriges tuffaste Sjuor när den blir klar!  :thumbup:

Man tackar! :) :) :)

Jag ska till garaget i eftermiddag och då ska hjulen på även om blodet sprutar!

Det är tur att min sambo har jobbat på akuten en massa år, så att man blir ordentligt omplåstrad :D

Jag tror att man kan förbättra vridstyvheten på Dax ramar. På vissa ställen ser trianguleringen bristfällig ut måste jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Skall du regga med dom sulorna???? Finns det DOT-märkning på dom däcken?  :D

Med texten:

Not for highway use

gjutet i däcksidan blir dom nog svåra att få igenom :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skall du byta däck eller fälgar till reggningen eller hur gör du?

Fast fett är det så det förslår  :thumbup:

Det blir andra fälgar och däck till reggningen. Det finns inte gatlegala däck som passar fälgarna som jag har nu.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... sjukt brett! :wohow: :thumbup:

Det kanske stämmer att det finns ställen på ramen som kunde triangulerats bättre, men jämför man med andra kit så ser denna klart bättre ut...

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... sjukt brett!  :wohow: :thumbup:

Det kanske stämmer att det finns ställen på ramen som kunde triangulerats bättre, men jämför man med andra kit så ser denna klart bättre ut...

Det skall bli kul att få kolla in bilen i "Elefantgrillen" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Var i Göteborg holler du hus!!!

Vore kul om man kunde komma och kika någon dag..

Mvh. Fredrik A.

Jag har garaget på Lindholmen och det är bara att titta förbi :) Jag nås på 0736-735516

Annars kanske det är läge för en garage träff hos mig med alla i Göteborgsområdet?

Jag startar en ny tråd om det och kollar intresset.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hallå Gubbs! :D :D

Bygget rullar faktist på så smått även om jag varit väldigt inaktiv på forumet. De senast veckorna har spenderats vid svarven för att tillverka en adapter mellan mc-motorn och kardanaxeln. Tanken är att hålla ett ganska högt tempo på bygget under hösten.

Bara jobbet tog och lugnade ner sig lite så skulle man ju ha tid att vara lite aktiv på forumet oxå :P

Link to comment
Share on other sites

Nämen ser man på, självaste Herr Gripenland  :515:

Vad jobbar du med som tar upp så mycket av all din byggtid??

Jupp. Här är jag! :515:

Jobbar Volvo. Vi släpper ju snart den nya C70:n och det är alltid en massa extrajobb i samband med en lansering.

Link to comment
Share on other sites

nej va tufft!! då har du en massa insider-information  :racesmile: ...

blir det lugnare efter lanseringen?? så du får mer tid över till byggandet  :D

Ja det får vi banne mig hoppas. Det här tempot står jag inte ut med länge till...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tro det eller ej, men det har faktist hänt lite i garaget de senaste veckorna :)

Det har bla jobbats med kardanaxeln. Adaptrar har svarvats för att kunna använda CV-knutarna.

post-11-1150921525.jpg

Så här ska det tillslut sitta ihop fast med lite längre rör.....

post-11-1150921555.jpg

Någon som kan tipsa mig om någon bilmodell som har ett stödlager med innerdiameter större än 50mm?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite uppdateringar:

Kardanaxel är under tillverkning och balansering hos Kardanaxelservice i GBG. Jag kunde tyvärr inte använda 240s stödlager för där ville kardantillverkaren lägga en svets. Så jag fick svarva en hylsa som jag krympte fast på ett annat ställe. Kardanen är de sista stora delen som måste specialtillverkas så nu hoppas jag att byget ska fortskrida lite snabbare hädanefter.

Just nu så jobbas det på el-back och baffling av oljetråg. Tyvärr kommer ju semester på annan ort och stör :prop:

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdateringar:

bla bla bla.. dåliga ursäkter..... :prop:

jaja.. de e bara att skicka frugan å knodden/arna på semester så har du all tid i världen att bygga ju.. :P :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kardanaxeln är på plats. Stödlagret är det svarta i mitten.

Fyra stycken kardanringar har jag satt dit. Stay fokused on safety! :D

DSC048781.jpg

Vid motorn:

DSC048878.jpg

DSC048889.jpg

Edited by Gripenland
Link to comment
Share on other sites

Tanken var att jag skulle styra vikningen av rattstången. Jag vill att den ska vika sig nedåt och utåt. Jag är inte så sugen på att få 15mm stålspett in bland fötterna om (när) man skulle smälla :huh:

Link to comment
Share on other sites

Stön :angry:

Efter alla år som man hållit på med bilar har man fortfarande int lärt sig att det inte finns några snabba jobb :mad:

Svängde ner till garaget igår. Tänkte bocka av några punkter på min "Att göra innan första SFRO" lista.

Stansa ramnummer. Det kan inte ta många minuter. Jo, tjena! Stansen bara studsade på ramen och allt blev skit. Helt oläsbart.

Nähä, då får jag börja fixa med kopplingen i stället. Att skruva fast slavcylindern är ju ialla fall lätt. Bara att kapa ur fästet så att min medbringare går fritt.

Gissa hur bra det gick :P

Det visar sig att min slavcylinder inte får plats över huvud taget. Hur mycket jag än kapar på fästet.

Lika bra att gå hem.

Nya tag idag dock! :D :racesmile:

Passade även på att idag byta grageförsäkring från Länsförsäkringars 2000kr/året till LocostSwedens klubbrabbaterade 600kr/år hos Bilsport och MC :notworthy: Snyggt jobbat stryrelsen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 months later...

Totalstopp stämmer :unsure:

Bygger hus för tillfället. Har fått ett erbjudande om att sälja projektet. Bra för samvetet men dåligt för egot. Det lutar att åt jag behåller. Vad ska jag annars göra med ett jätteflott garaget när husbygget är klart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att se dig här Mattias även om det är totalstopp i bygget. Du gör rätt i att behålla Daxen, annars ångrar du dig bara när huset med garage är färdigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag var nära ett totalstopp tidigare pga hus och barn etc men har nu en deal med frun om att jag har en garagekväll i veckan. Det räcker ju egentligen inte men jag känner att det i alla fall går framåt... Kan du inte fixa nåt sånt eller är det du som håller i hammaren vid husbygget?

Hade varit jäkligt synd om du sålt ett av Sveriges coolaste Se7en-bygge. :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

klart du skall behålla 7 an... det kan vara bra med en paus iblan. förhoppningsvis blir bygget bättre eller så kommer man på andra mer smarta bygg tankar..

nä bara behåll och bygg vidare sedan..

är i samma dilemma då jag håller på att riva mitt garage för ett ny bygge... kämpa på.!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...