Jump to content

STRÅLANDE NYHETER !!!!!


Recommended Posts

En förgasare måste ha ett visst tryckfall över sig för att fungera, annars så drar den inte in soppa.

Ett insprutningssystem har inte behov av ett tryckfall, och kan därför konstrueras med bättre flöde.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar starkt på att vända på klacken i och med denna möjliga regeländring, dvs bort med MS och in med Weber eller Dellorto (nån som har till salu?).

Sen kanske jag inte är direkt vettig men va fan... :prop:

H Borken

Ska du sälja MS:et??

Nja nu ska vi inte vara drastiska :-)

Har svårt att fortfarande tro att myndighetarna skulle efterskänka 7000:-

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag skickade en förfrågan till Vävverker väst i Göteborg,och bad att de skulle förtydliga tolkningen av detta dilemma.Jag fick till svar att min fråga skall behandlas och besvaras på måndag.

Så ge er till tåls,och sätt inte sprätt på några 7000 spänn ännu.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

HELVETE!!!

har haft en T31M på min bil men fick ett regbevis idag och nu står det inget om avgasdispenser i mina regbevis, bara att bien är införd tullfritt. Kan de göra så? har lagt ner 50 tusen på ett bygge som nästan är färdigt, men som inte har en avgas certifierad motor.

Borde man inte fått den där ersätningsdispensen automatiskt??

Blir såå trött om jag får skrota alltihop nu efter 2års byggande. :mad: :mad: :mad:

Link to comment
Share on other sites

Ändringen påverkar förstås inte reggade bilar som redan fått dispens för avgasrening på olika sätt...

De enda svar jag fått från Vägverket/Bilprovningen är lite för tvetydiga för att de ska ge underlag för ett säkrare svar i huvudfrågan.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kolla detta!!Läs och njut av mitt mailande till vägverket .Det är mitt mail + det som skickades från vv väst till vv Borlänge.

mvh pixbo :thumbup: :thumbup: :thumbup:

"Jag gav Dig delvis ett felaktigt svar i mitt föregående meddelande.

Rättelse: (Det förra svaret byggde på felaktiga uppgifter/missförstånd).

Vid ändring i lagstiftningen 2004 togs kravet på miljöavgift bort.

Dispens från miljövårdskravet på utsläpp erhålles automatiskt vid registreringsbesiktning så det behöver man ej ansöka om."

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Warolin Roger VVÄkr

Skickat: den 23 maj 2005 14:00

Till: 'robert.carlberg@grattis.se'

Kopia: Region Väst Enhetspost; Steen Jerry VVÄkr

Ämne: SV: Miljöavgift?

Fråga: Hej! Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften (Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad?

Svar: AB Svensk bilprovning godkänner nu amatörbyggda bilar som inte har katalytisk avgasrening.

ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet".

Bilar som godkänns med ej katalytisk avgasrening får dispenskoden T31MA.

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Steen Jerry VVÄkr

Skickat: den 18 maj 2005 16:24

Till: Region Väst Enhetspost

Kopia: Warolin Roger VVÄkr

Ämne: SV: Miljöavgift?

Hej Ulla!

Jag eller Roger tar detta med fordonsavdelningen det är deras fråga. Eftersom fordonsavdelningen i Borlänge är överarbetad kommer förmodligen kunden aldrig i kontakt med Borlänge därför är det bättre att vi med hjälper till med våra kontavägar. Jag pratar med Roger Warolin på måndag.

Mvh Jerry

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Region Väst Enhetspost

Skickat: den 18 maj 2005 08:03

Till: Steen Jerry VVÄkr

Kopia: Holm Kajsa VVÄk

Ämne: VB: Miljöavgift?

För handläggning.

Diariet/Ulla

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Robert Carlberg [mailto:robert.carlberg@grattis.se]

Skickat: den 17 maj 2005 20:37

Till: Region Väst Enhetspost

Ämne: Miljöavgift?

Hej!Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften(Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad? Så som jag har tolkat det bifogade dokumentet ,är det så. Om inte,skulle jag vara tacksam om ni redde ut det för mig. mvh Robert Carlberg,amatörbilbyggare i Pixbo,utanför Göteborg

Link to comment
Share on other sites

fy f... va kul... *hoppar villt runt med tangentbordets kabel hårt spänd.. kul kul kul.... :) :D :wohow: jag jag vet att natur är viktig... ja jag källsorterar osv... men man skall ju inte vara för petig i alla lägen..... kommer ev att konvertera min bruks Alfa till etanoldrift. E85. men en seven tycker jag gott kan ha dubbla förknasare...

ha de.

Michael th

ps TACK så mycket för detta klargörandet herr PIXBO med flera...Ds.

Link to comment
Share on other sites

Spännande svar, jag hittar inga ändringar i SNFS 1992:12 under 2004. Du får gärna fråga om han har uppgifter om vilken ändringsföreskrift det är - inte för att jag inte tror på det han skriver, utan för att det kan finnas andra "dolda" ändringar på samma ställe...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men frågan är varför dom har gjort denna ändringen? Normalt sett så blir regler sällan mildare utan större eller mindre påtryckningar, och tydligen var det inte SFRO som agerat denna gång? Någon anledning måste ju finnas?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju sant. Fast Sverige är redan bland dom länder i europa där det är enklast att regga amatörbygda fordon. Är väll inte många andra länder än england som det är lika enkelt i?

Link to comment
Share on other sites

Det har knappast något med EU att göra, SNFS 1992:12 (som alltså är Naturvårdsverkets föreskrift som hittills har styrt avgaskraven) har ingen koppling till EU när det gäller amatörbyggen.

SFRO har faktiskt diskuterat dispensavgiften i flera år med Vägverket, så det ligger en del arbete bakom som kanske inte syns.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

det är väl igentligen bara att låta katten falla då..., så man slipper tillverka ett "besikningsavgassystem" och ett "vanligt" system...gôtt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fler tankar och frågor ang. katalysator och miljöavgift. Tankventilation m. kolkanister är det fortfarande ett krav? Om motorn i orginalutförande är utrustad med luftinblåsning, t.ex. saab 900 2,3 -95 är det också ett "måste" ?

Kul om någon kan svara

Link to comment
Share on other sites

Fler tankar och frågor ang. katalysator och miljöavgift. Tankventilation m. kolkanister är det fortfarande ett krav? Om motorn i orginalutförande är utrustad med luftinblåsning, t.ex. saab 900 2,3 -95 är det också ett "måste" ?

Kul om någon kan svara

Nej, det är inga krav men att använda en kolkanister för att ventilera tanken är ingen dum idé, man slipper lite bensinlukt i garaget då...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 4 months later...

Fråga: Hej! Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften (Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad?

Svar: AB Svensk bilprovning godkänner nu amatörbyggda bilar som inte har katalytisk avgasrening.

ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet".

Bilar som godkänns med ej katalytisk avgasrening får dispenskoden T31MA.

Betyder detta att även motorer konverterade till E85 är OK vid bes?

Link to comment
Share on other sites

Dispensavgiften är slopad, det stämmer.

Men, man kan bara regga ett amatörbyggt fordon för bensindrift eller dieseldrift, inte e85.

Vägverket funderar och utreder saken, men det finns några farhågor;

- Hur vet man att ingående material tål både e85 och bensin?

- Hur ser det ut med brandrisker?

- Vad händer om man tankar bensin i en e85-bil (den kommer gå tokfett om den inte har möjlighet att anpassa sig till olika bränslen, typ flexifuel)?

De två första är väl rätt enkla att hantera men den senare är bökigare. Visserligen kan man bygga med programmerbart sprut med olika mappar för bensin och e85 men få sådana sprut kan själv adaptera sig mellan e85 och bensin. Byter man drivmedel med "tom tank" går det ju bra men blandar man (e45, e15, e75....) kan det bli värre.

Det är (några av) Vägverkets argument till att man vill utreda e85 mer.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet".

Fattar inte hur man kan tolka det på annat sätt än att man får använda vilket drivmedel man vill så länge man uppfyller "CO-tomgångskravet".

Som jag uppfattar det kan man regga en bil med gengas, E85, vätgas mm. Bara man sen kan visa intyg på att bilen är byggd för att klara av det man byggt för.

Fattar inte varför byrokratin ska va så seg i vårat land. Är ju inte svårare att bygga en bil för för ett annat bränsle än bensin eller diesel. Det är en enorm skilnad på att efterkonvertera en bil för ett annat bränsle än att bygga den så från början. Har kompisar som idag kör på E85 i deras bensinbilar och det funkar bra än så länge (det enda är att dom får byta olja lite oftare nu), men om det håller i längden vet man ju inte. Men om man lägger ner flera 100k på att bygga en bil som man från början vet ska gå på E85 så vill man ju va på den säkra sidan och kollar upp att alla delar man köper som kommer i kontakt med bränslet tål det. Samt självklart skaffar intyg på det till bes.

/Emil

Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt att tolka reglerna som att det bara är bensin eller diesel som gäller, eftersom det står så...det är uttryckligen formulerat "bensinmotordriven" respektive "dieselmotordriven" i lagtexterna som styr detta.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...