Jump to content

STRÅLANDE NYHETER !!!!!


Recommended Posts

:toot: :toot: :toot: :toot: :toot: :toot:

Efter ett samtal med Vägverkets backoffice idag kl 09.30 fick jag följande besked...

Miljöavgiften är borttagen sedan 31 januari 2005.

Kod T31MA

En allmän dispens från avgasrening FRÅNSETT CO-halt vid tomgång (bensin) respektive röktäthet och köldstartanordning (diesel).

Denna ersätter de två tidigare koderna T31L och T31M (se bifogat dokument VVFS 2005-:15).

Det tog en stund att få ett svar men när handläggaren kom tillbaka frågade han mig om jag satt väl tillbaka lutad i stolen... Jag sa ja....

Då sa han GRATULERAR, det är numera helt avgiftsfritt och skrattade. Bara att åka in på SBP å se glad ut!!!

2005nr015.pdf

Link to comment
Share on other sites

Så då är det dags att bygga nästa bil en MK, -7000kr helt super! :prop: :prop:

Efter turen till Eddy, Tommy och Jonte är valet helt klart en MK till vintern som jag skall försöka övertyga tjejen om att hon skall ha som sommarbil.

Link to comment
Share on other sites

Yiiiihaaaaa!!! :wohow: :wohow: :wohow:

Då blir det att renovera Pinto-motorn i vinter istället för att skaffa nån kat-motor .... blir skönt att slippa montera dit den där fula katalysatorburken :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

jaha ja... då har man jagat fatt i en pinto med katalysator i onödan då :prop: .... va har jag för utvecklingsmöjligheter på denna motorn nu då??

Link to comment
Share on other sites

Och jag som just skaffat en insprutningsmotor med katalysator för att slippa betala 7000 pix.

Ja ja, det är ju lysande i vilket fall! :D  :D  :D

samma gjorde jag i går kväll... :icon_angry:

Köpte en Sierra 88 16 000 mil i bra skick!

Link to comment
Share on other sites

>>Jonte

Jag funderar på att göra samma sak - Svenska Bilsportsförbundet har ju ändå som förslag att det skall bli krav på katalysator på tävlingsbilar och då kan man ju vara förutseende. Sen har ju katalysatorn även den positiva effekten att den sänker ljudnivån på avgasljuset... ;)

Link to comment
Share on other sites

Gôtt! :D

Hade inte tänkt ha några kattar på V6:an, eftersom ljuddämparna jag tänker använda kräver ca en halvmeter slätt rör innan för att funka riktigt.

Nu får jag ju in en halv skruvkompressor i budgeten också! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att ha kat ändå.

Kan man bidra till en bättre miljö, eller kanske mindre dålig så gör jag gärna det.

Men det är ju skönt att slippa kolkanister och så.

Link to comment
Share on other sites

dum, dummare...?!?

Vad slipper jag att montera då? Använder sierra 2,0i clx -89 SOCH, vilka fördelar? eftersom jag har sparat allt vore det gôtt att veta vad man slipper ha med i monteringen. Katten är ju ganska självklar i alla fall.....

Link to comment
Share on other sites

Intressant, fast bifogad VVFS styr egentligen bara textkoderna - såvitt jag förstår är det egentligen fortfarande SNFS 1992:12 som verkligen reglerar saken och där finns dispensavgiften med.

Men ändringen speglar väl Vägverkets avsikt med nya avgasregler, när de nu kommer...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så kör jag med förgasare för att jag vill ha det. Ska man använda sprut för att man slipper avgiften så tror jag att man biter sig i rövskägget i det långa loppet. Kör man med donator grejer och håller sig till det så då är det billigare, men känner jag de flesta rätt så ska man snart ha dator för att mappa, ny box, chipp, racekatt å så vidare så då är ni nog förbi avgasdispensen. Det enda jag behöver är att byta små munstycken! :D

Conco

Link to comment
Share on other sites

man undrar ju så stilla varför IDIOTEN på SPB i Kalmar tvingade iväg mej 10 min innan stängning

för att i full panik koppla upp laptopen till styrsystemet för att sänka mitt lambdavärde hos "team x"

på hans jobb för att godkänna den vid besiktningen 29 april. :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry:

Så var det! För sbp's flergasmätare fick jag inte låna, den var bara till för att användas vid

besiktningar av bilar - inte justeringar i samband med reg. besiktningar

Det var vad han sa... :whip:

Jag var tvungen att sänka lambdat till under 1.03 (hade 1.06) för att få den miljögodkänd.

Uppenbarligen så fanns ju inte reglerna om dispansavgift kvar då vilket

han lät göra gällande......

- det måste du sänka, annars så får du betala miljöavgiften!!

:icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry: :icon_angry:

Visst kom jag tillslut igenom med blanka papper men FAN vad jag känner mej illa behandlad av

SBP KALMAR vid jämförelse med så många andra av er jag pratat med och hur det gått till på

andra stationer.... detta är ju bara en av sakerna som besiktningsmannen strulade med...

den totala storyn är ju lång lång som några av er hört muntligt vid olika tillfällen...

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så kör jag med förgasare för att jag vill ha det. Ska man använda sprut för att man slipper avgiften så tror jag att man biter sig i rövskägget i det långa loppet. Kör man med donator grejer och håller sig till det så då är det billigare, men känner jag de flesta rätt så ska man snart ha dator för att mappa, ny box, chipp, racekatt å så vidare så då är ni nog förbi avgasdispensen. Det enda jag behöver är att byta små munstycken! :D

Conco

Dispensen ja... Och hur stor chans är det att man kommer undan med ändringar sedan, när bilen väl är reggad med rening? Jag resonerade som så att jag hellre betalar de 7000:- än riskerar att sitta med en motor jag inte får röra utan att det gnälls. (Nu får jag iofs inte trimma ändå egentligen, eftersom den redan har effekt så att jag får väga upp bilen, men det är väl inte bara det det handlar om.)

Fast nu blir det ju inga 7000:- i vilket fall som helst! :D

Link to comment
Share on other sites

man undrar ju så stilla varför IDIOTEN på SPB i Kalmar tvingade iväg mej 10 min innan stängning

för att i full panik koppla upp laptopen till styrsystemet för att sänka mitt lambdavärde hos "team x"

på hans jobb för att godkänna den vid besiktningen 29 april.  :icon_angry:  :icon_angry:  :icon_angry:

Du...den gubbe får passa sig så han inte biter sig själv, för då dör han väl av blodförgiftning, :thumbup: så jävlig som han verkar vara ;)

Men vi fick samma kommentar ,att det blir väl bara att punga ut me 7000:- då och det sa vi att det har vi räknat med :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Intressant, fast bifogad VVFS styr egentligen bara textkoderna - såvitt jag förstår är det egentligen fortfarande SNFS 1992:12 som verkligen reglerar saken och där finns dispensavgiften med.

Men ändringen speglar väl Vägverkets avsikt med nya avgasregler, när de nu kommer...

/Gustaf

Jo visserligen men textkoderna avspeglar ju vad som gäller... eller hur? Står ingenting om avgifter längre.

Och när man från VV säger att det är avgiftsfritt numer så gäller de från 1 februari 2005 (som står i textkoderna).

Kanske nått för SFRO att ta upp på sin hemsida? ;)

Nu står det följande:

2004-12-30

Amatörbyggda motorcyklar är undantagna avgasrening, VVFS 2004:173.

Det blir inga ändringar på Bil eller Mc reglerna för amatör- / om-byggt fordon.

Lyssna inte på de rykten som, vanligt, är i omlopp !!!

Link to comment
Share on other sites

Kommer säkert men de måste ju bekräfta det först. Jag pratade med min besiktningsman (Andreas Wilson, Malmö) och han visste ingenting, kollar vid besiktning den 3:e juni.

Kommer inte att flytta 7000kr till nöjeskontot förrän jag fått det bekräftat, helst skriftligen.

Link to comment
Share on other sites

Det vore väl snudd på tjänstefel om man tar ut avgiften när man har beslutet ligger i "byrålådan" som säger att avgiften är borttagen(dispens). :( Eller????? :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmm!

Skall man inte klara de avgasregler som gäller en viss årsmodell?? Jag är tveksam att "staten" ger dessa eftergifter förän de finns hos mig. Då jag avser att "regga" mitt bygge som en -05. Måste jag då inte uppfylla CO-kraven som en -05 dvs med katalysator? (skulle det va så så drar jag tillbaks min annons kat till salu! :mellow:

Link to comment
Share on other sites

För er som är tveksamma uppmanar jag er att själva ringa till Vägverket. tel 0771-119 119. Be att få prata med BackOffice.

Dom kan säker faxa nått så att man har det på papper.

Bara för att er lokala SFRO inte vet något betyder ju inte att tjänstemannen jag pratade med idag ljög för mig. :blink:

Skulle tro att SFRO kommer att kolla upp det här på måndag (man kan väl hoppas?) och ge ett mer officiellt besked.

Kan ju bara i sammanhanget meddela att jag vet flera bilar reggade under 2003 och tidigare som aldrig fått någon inbetalning på miljöavgift.

Min teori är att det kostat mer att administrera, än pengarna man fått in.

Hmmmmmm!

Skall man inte klara de avgasregler som gäller en viss årsmodell?? Jag är tveksam att "staten" ger dessa eftergifter förän de finns hos mig. Då jag avser att "regga" mitt bygge som en -05. Måste jag då inte uppfylla CO-kraven som en -05 dvs med katalysator? (skulle det va så så drar jag tillbaks min annons kat till salu! 

Nej, du behöver bara klara gällande CO-halt vid tomgång. Har inget att göra med årsmodell eftersom en 7:a går in som ny bil, inte ombyggd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har "kollat upp" saken såtillvida att jag kollat att lagen/föreskriften som bestämmer ATT dispensavgift ska betalas inte är ändrad.

Bilprovningen och VV har tydligen bestämt sig för att ändra textkoderna innan grundföreskriften (SNFS 1992:12 som ska övertas av VV) är ändrad.

Änringsförfattningen ovan är inte släppt på VVs hemsida än, den kommer väl. Alla SFRO-besiktningsmän får alla nya VVFS hem i brevlådan men denna har alltså inte kommit än - i alla fall inte vad jag har sett.

Ändringen var i fredags inte heller inlagd i Bilprovningens tekniska handbok såvitt jag kunde se.

Amatörbyggt fordon har undantag från de normala avgaskraven - det är en förutsättning för att öht kunna regga ett egenbyggt fordon. Utan undantaget (som säger att man kan använda en motor med kat, lambdasond och kolkanister bara den klarar gränsvärdena för kattade bilar vid kontrollbesiktning - eller utnyttja dispensen som diskuteras här, och bara ligga under 4,5% CO) skulle man behöva använda en komplett frivlina från en ny bil, med intyg av motortillverkaren, ungefär. Inte så kul...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Enligt gällande lag, ja, men enligt Bilprovningens och Vägverkets egen praxis/tolkning, nej.

Trådstartaren har ju fått info från VV om att dispensavgiften inte ska tas ut. Som jag försökte få fram i mitt första inlägg, så är det nya avgasregler på gång och i dem verkar det alltså som att dispensavgiften är borta. VV har i så fall agerat "i förhand" vilket är rätt intressant.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Man kanske inte skall väcka den björn som sover ???, det är ju en bra praxis som VV och SBP har (får en gångs skull)

Givetvis är man glad om man slipper lägga ut 7000:- :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Vad är det mer för ändringar som är på gång angående miljökraven? Är det bara ändringar för amatörbyggda fordon, eller även för ombyggda fordon? Det ryktas att det skall bli lättare att byta motor i bilar nyare än -88 till exempel. Vad är sant och vad är rykten?

Link to comment
Share on other sites

Om detta är sant skjuter väl priserna på weberförgasare i höjden.

Det har dom redan gjort eftersom dom inte tillverkas längre :icon_angry:

Vad nu det kan bero på... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Vad är det mer för ändringar som är på gång angående miljökraven? Är det bara ändringar för amatörbyggda fordon, eller även för ombyggda fordon? Det ryktas att det skall bli lättare att byta motor i bilar nyare än -88 till exempel. Vad är sant och vad är rykten?

SFRO arbetar för att det ska bli lättare att byta motor i ombyggt fordon men vad resultaten blir vet vi inte ännu.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Precis...

Finns det någon förnuftig människa idag som går och köper nya weber-förgasare?

Nu idag, 2005 när det dräller av insprutningssystem som bara har fördelar gentemot dom där gamla mekaniska grejorna...

Undantaget v8 då, dom kommer ju från usa, och där vill man inte ändra på nått som funkar :)

Sen ska det ju se ut på ett visst sätt på en v8 oxå ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar starkt på att vända på klacken i och med denna möjliga regeländring, dvs bort med MS och in med Weber eller Dellorto (nån som har till salu?).

Sen kanske jag inte är direkt vettig men va fan... :prop:

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Vår "trimmare" har en hel del i hyllorna som ligger och skrotar. Vilken storlek behöver du. Jag kan ju kolla med honom. Jag vet att han har nå´ra rallykammar för pinto oxå.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...