Jump to content

Fälgar


24-Seven

Recommended Posts

Hittade en länk på "Locostsweden.se" till Hans Aulins super 7 bygge.

Jag vill veta vad det är för fälgar han har (bifogar bild)

Ser ut som ett par breda djupa minilite kopior förmodligen 13" men hur breda?, vilket ET?, märke?, inköpsställe?, kostnad?.........

Någon här som känner Hans eller vågar sig på en kvalificerad gissning...

Mvh / Martin Johansson

-Westfield klar till sommaren??!!

post-3-1115639761.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte riktigt att det ser ut som Compomotives "ML" den har ett "veck" i fälgbanan halvägs in till "ekrarna" som gör att innerdiametern blir mindre i mitten av fälgen än i ytterkant, (bifogar bild).

Fälgarna på Hans bil har samma dia i mitten som i ytterkant, och var ruskigt djupa vilket jag gillar skarpt, misstänker dock att dom har ett ET nära noll eller till och med positivt ET och det funkar inte på Westfielden...

Mina planer på 9" breda bakfälgar föll pladask då jag mätte hjulhusets bredd bak mer nogrannt och insåg att det var så små marginaler att däcket garanterat skulle gå i skärmkanten eller aluplåten innanför när fjädringen rörde på sig

Som du märker är jag neurotiskt petig vad gäller fälgarna till "pärlan" har nog lagt ca: 300 timmar på att hitta rätt fälgar.

LETAR FORTFARANDE!!!!

Varje gång man hittar något man gillar faller man på målsnöret, antingen så görs dom bara i fel bultcirkel, fel ET, för breda, för dyra.......... :icon_angry:

man kanske är sjuk, men jag tycker fälgarna är 50% av bilens utseende.

Skärmarna bak på westfielden är FÖR smala :( (går inte att få in några fälgar som ger bilen det "feta stuket") skulle ha byggt en Rush istället... Funderar på att plasta nya skärmar.

hur går det förresten för dig med din bil Gustav? du är nära SBP nu eller?

/Martin

post-3-1115662851.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mm.. det är ju sant!

Men om du går in på www.compomotive.co.uk så kan du kolla på hur alla fälgbredder ser ut.

Vissa bredder så går ekrarna ut hela vägen till fälgbanan och på vissa har du kanten där.

Förmodligen är det lite olika gjutningar beroende på offset och bredd...

Fälgarna på den här bilden hade en kompis på sin abarth.

Det är ML i 7x13" med et0

Den gjutningen har du ekrar hela vägen ut till kanten.

http://www.abarth-r1.se/Abarth%20bild/Bild...08-23-22.48.jpg

A just det, bilen min :)

Jo jag kopplar el för fullt just nu! Räknar med en testkörning inom en månad högst... å sen ska det ju besiktas oxå.

Edit igen:

Antar att du redan vet hur mina fälgar ser ut..

Dom ser egentligen lite för modärna ut för min smak, men jag föll för den låga vikten samt kvaliten hos compomotive-fälgarna!

Dessa fälgar är även gjorda så att dom är så stora som möjligt på baksidan, dom sväljer så stora bromsar som det bara är möjligt att få in under en 13" fälg.

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...ld/IMG_0061.jpg

Edited by Gustav Sundberg
Link to comment
Share on other sites

Dom såg ganska feta ut!, Skärmbreddare är lösningen!!!!! :thumbup: :D :icon_blink:

Edit:

Du har wilwood eller AP eller liknande va?

har hört att AP kittet inte får plats i "vanliga" 13" fälgar...

Vi har samma färg förövrigt, Westfield racing green

Edited by 24-Seven
Link to comment
Share on other sites

Har fått svar från Hans Aulin!

Det var Superlite fälgar 7x13 med ET 7...

och vad jag kan se på Superlites hemsida så tillverkas bara 7x13 i ET 7, vilket gör det svårt att använda dessa fram :(

Link to comment
Share on other sites

Jag har.... tada!! Taunus orginal ;) Biltemas bromsskivor, renoverade ok och ford orignal belägg :)

Om AP bara får plats i "vissa" 13"are så törs jag svära på att dom rymms i compomotives.

Jupp, Gillar färgen starkt!

På tal om fälgar...

När jag skulle beställa mina så mejlade jag westfield i england och frågade vilken offset som dom ansåg vara lämplig på en 7x13" fälg.

Fick till svar att 24 bak och 30 fram brukar bli bra.

Häromdagen när jag skulle testa ett skärmfäste fram så märker jag att det tar i däcket!

Med typ 10mm fel, 20mm måste jag bocka om fästet för att få lite frigång... tack för det!

Link to comment
Share on other sites

...och jag som funderar på att klämma in något i stil med Kumho Ecsta V70A på 215 fram och 235 bak eller något, på Compomotive ML 13"; 8" respektive 9"... De däcken verkar iofs ha väldigt bred slitbana i förhållande till total bredd. Dessutom har de något mindre ytterdiameter (iaf de jag hittade); ca 540 mm, mot 560 för de Yokohama 048 som "alla" rekommenderar. Kanske underlättar här?

Hur mycket plats är det (inte :)) i bakskärmarna, exakt?

Funderar lite på ett möjligt alternativ till att plasta specialskärmar: Tillverka en "distansremsa" i plast, alu eller rostfritt som man sätter mellan karossen och skärmen för att flytta ut skärmen en liten bit. Dock svårt att säga hur/om det funkar innan jag har sett grejorna.

Funkar det så har det ju en del fördelar - bl a att man fortfarande kan skruva dit en ny standardskärm om man skulle smula sönder en totalt och/eller inte har tid eller lust att laga, och att man slipper tillverka hela skärmar från scratch.

Link to comment
Share on other sites

...och jag som funderar på att klämma in något i stil med Kumho Ecsta V70A på 215 fram och 235 bak eller något, på Compomotive ML 13"; 8" respektive 9"... De däcken verkar iofs ha väldigt bred slitbana i förhållande till total bredd. Dessutom har de något mindre ytterdiameter (iaf de jag hittade); ca 540 mm, mot 560 för de Yokohama 048 som "alla" rekommenderar. Kanske underlättar här?

Hur mycket plats är det (inte :)) i bakskärmarna, exakt?

Funderar lite på ett möjligt alternativ till att plasta specialskärmar: Tillverka en "distansremsa" i plast, alu eller rostfritt som man sätter mellan karossen och skärmen för att flytta ut skärmen en liten bit. Dock svårt att säga hur/om det funkar innan jag har sett grejorna.

Funkar det så har det ju en del fördelar - bl a att man fortfarande kan skruva dit en ny standardskärm om man skulle smula sönder en totalt och/eller inte har tid eller lust att laga, och att man slipper tillverka hela skärmar från scratch.

Fram borde 215 inte vara nått problem, jag har 205 nu som sagt... (kom ihåg att jag sa borde :) )

Tog ett par kort på bakdelen idag, går inte att mäta nått nu när bilen står på pallbockar, men ställer jag ner den så ska jag försöka mäta så gott det går!

Detta är 205/60-13 på 7x13" fälg, et30 och 5mm spacer, så et25 kan man säga... et30 gör att 13" fälg tar i främre nedre skruven till länkarmen.

Här är ett par bilder från idag.

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...eld/Bild002.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...eld/Bild005.jpg

Man blir rätt så sugen på att sätta sig bakom ratten och brumma iväg!

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gus...eld/Bild011.jpg

Tyvärr är det inte så färdigt som det ser ut... men om några veckor så!

Jag var ute och provkörde en kompis Locost idag, det gjorde inte suget mindre direkt!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för bilderna! :thumbup:

Man behöver nog inte oroa sig för att någon katt ska smyga in och lägga sig på hjulet iaf! :D (Det ska de tydligen få för sig ibland, även om jag aldrig sett det - och måååånga katter har vi haft...)

Men... Det är alltså de smala bakskärmarna du har; inte de (extra) wide som egentligen hör till SDV-kittet?

Verkar ju som om jag ska få de breda både fram och bak (och extra breda, platta racing-länkararmar fram), men vi får väl se vad jag får hem till slut... Fin ordning det är på allt när det gäller Westfield! ;)

Link to comment
Share on other sites

Men den tråkiga erfarenheten har jag, körde över våran lilla kattunge på det sättet och det var en tragisk upplevelse :( Har inte skaffat nån ny katt efter det.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Inget kul ju... :(

Har som sagt inte drabbats av detta, men tyvärr lever de ändå inte hur länge som helst... Men jag tycker det är lättare att acceptera det än att vara utan djur. De ger mer under sin livstid än de tar med sig när de försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har dom vanliga bakskärmarna som hör till mitt Seiw-kitt.

Länkarmarna hade jag ingen aning om att dom fanns, men det var ju jättebra att dom gjorde det!

Westfield tror jag att det är rätt bra ordning på, kan vara värre med en viss man här i Sverige som säljer bitarna.

Men men, det blir nog bra iaf!

Har du fått nått datum när kitet kommer till sverige?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ja, Bosse säger ju att det är de breda jag ska få. De ska tydligen vara standard nu... :unsure:

Länkarmarna fanns nog inte innan heller; det är senaste nytt för racechassit tydligen. Kolla in 2000S:en som visades på Autosport:

Autosport

(Tyvärr kunde jag inte få den nya krängningshämmaren på mitt chassi... :icon_blink: )

Mja; kan så vara iofs... Har dock inte fått svar på mailet jag skickade till dem för ett tag sedan. De kanske inte kollar sådant så ofta? Fortfarande inget svar från Mega i Holland heller... (Mega Sportscars - de har byggt en med Duratec V6!)

Inget datum än; ska få under veckan säger han. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja... Min skulle ju gå på ca 250000:- med allt jag vill ha, om jag köpte allt utom motorn nytt - och så en fabriksny Dunnel-trimmad motor, lite kolfiber, racingbromsar och annan lyx på det...

Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt innerutrymmet i de bakre hjulhusen på min SEIW, om man har ett lågt ET så att däcket nästan går i ytterkanten på skärmen, kan man klämma in 225or med någon centimeters marginal för de rörelser i sidled som uppstår när fjädringen rör sig, och så vitt jag vet har jag de bredaste bakskärmarna som Westfield gör.

Får de delar som krävs för att färdigställa bilen imorgon... :D

Link to comment
Share on other sites

Vad räknar du med för största bredd på däcket då?

Kumho Ecsta V70A, som jag kollade; 235/45VR13, är 236 brett totalt, har 216 mm slitbana och Kumho rekommenderar 9" fälg.

Av någon anledning verkar de inte ha 225, utan det är bara 215 och 235... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

avståndet mellan skärmkanten och ramen är ca 26cm och fjädringen gör sidorörelser på +/-15mm skulle jag gissa, men jag förstår att du behöver breda ostar om du inte bara vill ha hjulspinn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...