Jump to content

Hur får man tyst på skrotet del2


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

Nu har jag funderat lite mer på hur jag ska få tyst på bilen. Men jag behöver nån bra typ ull att linda runt decibellinsatsen. Kan man änvända vanlig galsfiberväv, sån man plastar båtar med? eller skall man ha nån specialvariant?

Link to comment
Share on other sites

Det blir till att göra två system, ett för första besiktningen, själv använde jag två volvo 940 dämpare hängandes på utsidan, fult som fan.

Det som används nu är ett skräddarsytt system efter motorn med Appleracings dämpare, Apple racing har en dämpare som klarar 94dB vilket är kravet för vissa banaktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Bra ljudämpare har en enda lång tråd av glasfiber.

Skulle tippa på att glasfiberväv funkar hyfsat, fast mineralull eller glasfiberull borde nästan funka bättre.

h Borken

Link to comment
Share on other sites

Bindemedlet i väven smälter nog och luktar illa, men glasfiber brukar ge sig vid 850°C så det bör väl tåla en del. Mineralull är ett par hundra grader tåligare.

H Borken

Edit: Hoppsan kollade lite snabbt och enligt vissa sidor tål glasullen bara 600°C

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Gå in på någon mc butik som säljer crosshojar, där finns det säkert packmaterial. Vanlig glasull blåser ut tämligen fort eftersom det är en massa korta fiber. Som någon tidigare sa har bra dämpare bara en enda lång tråd spunnen runt dämpar insattsen.

Link to comment
Share on other sites

Bra ljudämpare har en enda lång tråd av glasfiber.

Skulle tippa på att glasfiberväv funkar hyfsat, fast mineralull eller glasfiberull borde nästan funka bättre.

h Borken

Vi testade isoleringmatta...typ villaisolering...men den smälter :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...