Jump to content

Hur lång tid tar ett bygge?


ReDDeviL

  

46 members have voted

  1. 1. Hur lång tid tar ett bygge?

    • 2-5 Månader
      1
    • 6-9 Månader
      3
    • 10-14 Månader
      2
    • 15-20 Månader
      2
    • 20 Månader eller mer
      16


Recommended Posts

Har sökte lite på forumet men hittade ingen tråd med en fråga hur lång tid det har tagit för er att färdigställa era byggen?

Är lite nyfiken själv på hur länge man ska planera att bygget ska hålla på, skriv gärna i tråden hur många dagar/timmar i veckan ni i genomsnitt arbetar på eran Seven samt hur många Månader det tog.. Är ni inte klara med eran bil men vet rätt säkert när den kommer vara klar så kan ni skriva det oxå.

Link to comment
Share on other sites

man får nog "dela" på frågan då de finns både de som bygger på kit som MK Indy och de som bygger allt som ramen, skärmar, noskon m.m själv...

sedan e de skillnad på om man köper motor, bromsar m.m färdigrenoverat eller om man skall göra allt sådant själv....

själva monteringen om man köper färdigt kit sägs gå på runt 100 timmar å uppåt... ( efter vad jag hört iaf.. :) )

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är lite som Acke skriver... Allt hänger på hur mycket man själv är beredd att göra... Du kan svetsa allt själv, hela ramen och allt som ska till, du kan köpa en donatorbil och plocka ur allt själv därifrån, renovera alla detaljer o.dyl. Detta plockar på rätt många timmar i slutändan...

Link to comment
Share on other sites

Många jag pratat med har sagt att det tar 1,5 gång så lång tid som man tänkt sig från början...

Jag planerade för att vara klar på två år... det är snart tre år sen..

Jag bör bli färdig till denna säsongen annars vore det otroligt.

Link to comment
Share on other sites

ok..

Jo visst, tänkte inte riktigt på kitten, men då kan ni som bygger säga hur lång tid det har tagit för erat bygge, samt om ni kör från grund, kitcar osv.

Hur ofta meckar ni med bilen då? Är ni bara och meckar på helgerna, varje dag eller hur ser det ut för er som det tog 2-3 år för?

Link to comment
Share on other sites

Många jag pratat med har sagt att det tar 1,5 gång så lång tid som man tänkt sig från början...

Jag brukar räkna så här vid vanligt mekande:

Verklig tid=beräknad tid X Pi

Ibland går det åt Pi^2 oxå :whistling:

För mig har bara startsträckan varit mer än ett år, och jag har inte börjat ännu tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Jag började kapa rör 3/8 2000

Den 20/4 2005 blev det reg.besiktning !

Jag har inte använt något "kit" utan byggt allt själv, sedan har det i och för sig varit perioder då aktiviteten i garaget varit ganska låg :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag började kapa rör 3/8 2000

Den 20/4 2005 blev det reg.besiktning !

Jag har inte använt något "kit" utan byggt allt själv, sedan har det i och för sig varit perioder då aktiviteten i garaget varit ganska låg  :icon_oops:

ok.. Men om du räknar ihop alla dagar du hållt på, hur många månader/år blir det för dig då? Om du hade hållt på 7 dagar i veckan vill säga

Glömde säga Grattis! :thumbup:

Det var ju nyligen ju..

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Jag räknade (optimistiskt) med två år, men de har strax gått och jag hoppas nu bli klar på tre år, dvs till sommaren 2006.

Det som återstår är "bara" kaross, lampor och el. En del pyssel med extraktorrör, stolar och instrumentpanel återstår också. Hmmm, det blev visst en del... ;)

Just nu svetsar jag tank i 1mm plåt. Med alla mellanväggar odyl. blir den ganska tung!

Jag bygger allt själv och mekar bara torsdagar, 4-5 timmar brukar det bli.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag räknade (optimistiskt) med två år, men de har strax gått och jag hoppas nu bli klar på tre år, dvs till sommaren 2006.

Det som återstår är "bara" kaross, lampor och el. En del pyssel med extraktorrör, stolar och instrumentpanel återstår också. Hmmm, det blev visst en del...  ;)

Just nu svetsar jag tank i 1mm plåt. Med alla mellanväggar odyl. blir den ganska tung!

Jag bygger allt själv och mekar bara torsdagar, 4-5 timmar brukar det bli.

Hälsningar,

Bengt

Då ligger du på ca. 6-700 timmar nu då :D Vad blir det i arbetsdagar.....ca. 100......kan det bli ca 5-6 månader :D Det är väl snabbt skruvat :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Då ligger du på ca. 6-700 timmar nu då :D  Vad blir det i arbetsdagar.....ca. 100......kan det bli ca 5-6 månader  :D Det är väl snabbt skruvat :thumbup:

Eddy

Jodå, jag har också gjort den kalkylen och insett att det inte är så hemskt många timmar egentligen. Vi har kommit skapligt långt på bygge nummer två också, och man kan konstatera att det nästan går dubbelt så fort när man inte behöver fundera så mycket utan bara kan köra på. Detta trots att bygge 1 och 2 skiljer sig helt måttmässigt, men principerna är trots att desamma. Kontentan är alltså: man ska bygga minst 2! ;)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Då ligger du på ca. 6-700 timmar nu då :D  Vad blir det i arbetsdagar.....ca. 100......kan det bli ca 5-6 månader  :D Det är väl snabbt skruvat :thumbup:

Eddy

Jodå, jag har också gjort den kalkylen och insett att det inte är så hemskt många timmar egentligen. Vi har kommit skapligt långt på bygge nummer två också, och man kan konstatera att det nästan går dubbelt så fort när man inte behöver fundera så mycket utan bara kan köra på. Detta trots att bygge 1 och 2 skiljer sig helt måttmässigt, men principerna är trots att desamma. Kontentan är alltså: man ska bygga minst 2! ;)

Bengt

Ja...vi håller på med nr.2nu. Ett kit, MK Indy som du vet. Tog 2-3 timmar att montera länkarmar och spindlar på hela bilen. Lego :prop:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

För min del går det ofantligt långsamt :(

kanske kan/hinner jobba en till två gånger i veckan på bilen, och eftersom jag bygger från scratch så är det en hel del tänka också :blink:

Fick jag välja igen så skulle jag med lätthet köpt ett kitt, montera mekano är ju kul :)

H Borken

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

För min del går det ofantligt långsamt :(

kanske kan/hinner jobba en till två gånger i veckan på bilen, och eftersom jag bygger från scratch så är det en hel del tänka också :blink:

Fick jag välja igen så skulle jag med lätthet köpt ett kitt, montera mekano är ju kul :)

H Borken

:thumbup: Ja ...men kanske inte så utvecklande :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mig ett 5 års-projekt. Har redan hållit på i drygt 3 år :icon_oops: Så tidplanen ser ut att spricka :whistling: det är alltid så mycket annat tråkigt, som underhåll av hus m.m som tar sin tid. Numer så säger jag allid att det är tre år kvar när någon frågar ;)

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Numer så säger jag allid att det är tre år kvar när någon frågar ;)

Jag har nog också bara tre år kvar.... tills jag börjar bygga. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...