Jump to content

Cad program!!


Marcus a

Recommended Posts

Någon som vet något bra cad program och någon stans man kan ladda hem det?

De flesta bra cad program som finns är dyra.

Det är svårt att hitta bra cad program att ladda ner som shareware eller freeware skulle jag tro...

ska du bara titta på cad-ritningarna så finns det ett program från SolidWorks

att hämta här:

http://www.solidworks.com/pages/programs/e...2_register.html

Link to comment
Share on other sites

i debian sarge finns qcad

#apt-get install qcad

:blink: :blink: ????

Sorry, men fattar inget!

debian är en linuxdist, men kör någon annan distribution så kanske qcad också finns paketerad till den.

Link to comment
Share on other sites

Om man bara vill öppna en ritning eller göra småändringar skulle jag rekomendera att ladda ner en evaluation version av Solid Works eller Mechanical desktop/Inventor.

Har själv båda på CD.. Använder Solid Works dagligen på jobbet.

Link to comment
Share on other sites

ingen som vet någon bra "skola" för att lära sig CAD.... det jag är intresserad av är att lära mig 3D... rita 2D kan jag redan.... det är inte så svårt... jag vill måla upp chassit i 3D....

Link to comment
Share on other sites

ingen som vet någon bra "skola" för att lära sig CAD.... det jag är intresserad av är att lära mig 3D... rita 2D kan jag redan.... det är inte så svårt... jag vill måla upp chassit i 3D....

Det ända vettiga är väl nästan att gå en Cad kurs på univeritetet.

Det har iaf jag tänkt att göra men man var ju tvungen och ha Matte D för att få gå den och så långt har jag inte kommin ännu:)

Link to comment
Share on other sites

Nu arbetar jag inte i Cad längre men hanterar man 2D så är 3D inte såå himla mycket jävligare.

Man kan ju börja med att skaffa något simpelt 3d program för att greppa grunderna t ex.

Sen kan man väl nämna att det tar en jävulsk tid att rita up ett chassi (jag har inte gjort det, men väl en å annan maskin).

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Nu arbetar jag inte i Cad längre men hanterar man 2D så är 3D inte såå himla mycket jävligare.

Man kan ju börja med att skaffa något simpelt 3d program för att greppa grunderna t ex.

Sen kan man väl nämna att det tar en jävulsk tid att rita up ett chassi (jag har inte gjort det, men väl en å annan maskin).

H Borken

Men det är ju kul när man är klar:)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lyfter denna gamla tråd med en fråga till er som ritar i Linux miljö.

Har ni en spaning på om det finns något bra OpenSource 3D-CAD att tillgå i den miljön?

Behöver egentligen bara en tråd-3D applikation då datorn är som budgeten än så länge, rätt taskig :P

Ska kanske nämna att jag ritat en del i CoCreate OneSpace Designer förut men det behöver en BRA(!!) dator. (Den datorn jag satt på hade 512MB grafikminne 3.2GHz processor och 2GB internminne, ändå gick den på knäna när man läste in ritningar på runt 200MB).

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Om man saknar skrupler så kan man skaffa sig program för bit torrent och sedan söker man på bit torrent sökmotorer och hittar olagliga crackade kopior på bra program som Solid Works!

Men så får man inte göra!!

SNIPER kör snabbare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...