Jump to content

Bensintank i plast


Recommended Posts

VVFS 2003:22, kap 6

"10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.

1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.

2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.

3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.

4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring."

Är det någon som funderat på att göra tanken i glasfiber?

Link to comment
Share on other sites

Läste ett inlägg för ett tag sen men minns inte om det var här eller på ett engelskt forum. Där gjorde man en tankform i någon forn av frigolit som sedan bekläddes med glasfiber. Alla infästningar gjöts in och hål för anslutningar sågades/borrades ur..

Efteråt hälldes någon gorm av vätska in i tanken som löste upp frigoliten och häpp så var tanken klar...

Link to comment
Share on other sites

Aceton var ordet sa Bull !

Hur går det med statisk el. med en tank i plast?

Må gott

Bengt

Bengt,

Tänk på att gamla SAAB 900 har tank i plast och där ligger även bränslepumpen nersänkt i bensinen med oisolerade el kontakter och det är inga problem, låter spännande va?

Pinto, fråga..

på Biltema har dom nu bensintankar till båtar som rymmer mellan 22L -30 L, är dom tilllåtna att använda? dom ser onekligen välgjorda ut och kostar inte mer än 250 :- att köpa.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet med Biltematankarna är att man måste bevisa att de uppfyller "kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 " enligt ovan citat. I alla fall om man ska följa reglerna, och det ska man ju.

ECE-reglementen kan gå att hitta på nätet men hur sjutton man bevisar en sån sak utan att tillverkaren skriver ett intyg, det vet jag inte... Men man kan ju kolla med Biltema vad det finns för dokumentation på tankarna.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 8 years later...

Hej

Jo, man får ha plasttank men den ska uppfylla kraven ovan, vilket kan vara lite bökigt att bevisa. Därför brukar jag rekommendera tank i metall, så slipper man strula...

/Gustaf Ulander, SFRO

Men gäller inte kraven längst upp bara bilar för årsmodell tidigare än 1983, eller tolkar jag det fel?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet med Biltematankarna är att man måste bevisa att de uppfyller "kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 " enligt ovan citat. I alla fall om man ska följa reglerna, och det ska man ju.

ECE-reglementen kan gå att hitta på nätet men hur sjutton man bevisar en sån sak utan att tillverkaren skriver ett intyg, det vet jag inte... Men man kan ju kolla med Biltema vad det finns för dokumentation på tankarna.

/Gustaf

Om man får tillverkaren att skriva ett intyg borde det väl inte vara några problem? Alternativt att återförsäljaren gör det.

Link to comment
Share on other sites

Visst, då går det, men väldigt få, om ens någon, eftermarknadstank är provad enligt rätt ECE-reglemente såvitt jag vet. Utan provning är det tveksamt om man kan intyga att direktivet uppfylls. Och jag har inte sett någon kommersiell tank som är tillverkad av härdplast (det är en plastad tank, typ glasfiberkaross).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...