Jump to content

Olycka under testkörning?


Borken

Recommended Posts

Avled efter krasch med hemmabygge

En man i 20-årsåldern har avlidit av de skador han fick vid provkörning av en hemmabyggd bil.

Olyckan inträffade på fredagskvällen på en grusväg utanför Falkenberg.

Bilen gick av vägen, kraschade mot några träd och lade sig upp och ner.

Den unge föraren, som bland annat fick svåra skallskador, fördes till Varbergs sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

Från TT

Link to comment
Share on other sites

Förbannat tragiskt!

:(

Jag känner den lokale nyhetsfotografen som var på plats och fick tillstånd att publicera en beskuren bild, sprid den helst inte.

Beach buggy är det nog inte.

Borken

post-15-1113653261.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fy satan ! Vet inte vad jag skall säga !

Ruskigt tragiskt !  :( 

Hoppas att det inte är någon vi känner genom forumet ......

Det är verkligen tragiskt :( Finns det inte någon möjlighet att få reda på om det är en av oss :(

Link to comment
Share on other sites

Mycket tragiskt!

Men en liten fråga: Hallands tidningen påstår att det var en 20åring och aftonbladet att han var 21. Någon som vet hur det ligger till med den saken? Känner nämligen en 20 åring i dem trakterna som gillar att bygga fordon.

Link to comment
Share on other sites

Usch, tråkigt sånt där. Och man skall nog komma ihåg, att en sjua förmodligen skulle klara en krasch in i ett träd sämre än den där killens bygge... Ibland funderar jag på om man inte skulle bygga sin bil helt avsedd för körning på bana, och nöja sig med vardagsbilen på de vanliga vägarna. I trakterna där jag bor finns det till exempel enorma mängder rådjur. Vad händer om man kör på ett rådjur med en så låg och öppen bil som en sjua? Usch, vill inte ens tänka på det.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis måste vi vara försiktiga med våra byggen. Skulle vi bli en olycksdrabbad grupp så kan det nog bli ändring på de ganska fria regler som vi trots allt bygger efter.

Jag tror å andra sidan att om grabben ifråga skulle kört ex.vis en Miata så hade nog utgången varit liknande, hur eller hur så är det väldigt tragiskt !!

(motorcykel är ju eller ingen höjdare ex.vis mot rådjur så man får agera något liknade)

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Givetvis måste vi vara försiktiga med våra byggen. Skulle vi bli en olycksdrabbad grupp så kan det nog bli ändring på de ganska fria regler som vi trots allt bygger efter.

Tack för dessa ord !

Något vi alla bör tänka på!

Link to comment
Share on other sites

Enligt vaga uppgifter hade det gått relativt långsamt ca 50-60 km/h varpå bilen gått ner i diket krokat i ett träd och slungats runt. Men detta är som sagt väldigt osäkra uppgifter.

borken

Link to comment
Share on other sites

En bra störtbåge plus bälten är viktigt! Hade killen haft detta hade nog utgången varit bättre. Nu slungades han ju ur bilen och slog i huvudet.

Angående djurkollisioner kan en rätt utformad båge också vara bra. Något att tänka på inför bygget....

Link to comment
Share on other sites

Kom på idag när jag var ute och körde och möte en stor buss ute på grusvägarna hemma att det är ju helt livsfarligt att köra en sådan liten bil.

Busschaffören hade ju knappt märkt om han hade kört över mej!!

Man lär ta det lungt!!!

Link to comment
Share on other sites

Fy fan.... det har väl inte hänt mer typ tre dödsolyckor med amatörbyggda fordon, och de flesta har varit då någon lånat ut bilen till någon. Men någon gång måste det ju hända....

Fullbur ingår sedan länge i mina planer. Inte för att jag tänkt tävla, men för att jag tänkt köra i trafiken... :-/

post-15-1113775536.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta var den tredje dödsolyckan i sverige med amatörbyggt fordon..

1. Hotrod som krachar under kappkörning om jag inte minns fel. Ryktet säger att det var nåt i chassiet som brast.

2. Gt40 krachar i en bergvägg då ägaren lånat ut sin bil till en kompis, hade tydligen gått ruskigt fort.

3. Den ovan omskrivna olyckan..

Läskigt men tyvärr händer det..

Link to comment
Share on other sites

Kom på idag när jag var ute och körde och möte en  stor buss ute på grusvägarna hemma att det är ju helt livsfarligt att köra en sådan liten bil.

Busschaffören hade ju knappt märkt om han hade kört över mej!!

Man lär ta det lungt!!!

Hörde om en 7:a som stod vid ett rödljus bredvid en lastbil. Då det blev grönt svängde lastbilen och kraschade in i 7:an. Lastbilsföraren sade att han inte sett skymten av 7:an trots att han tittat noga innan svängen. :(

En 7:a är mycket låg, bredvid en lastbil eller en buss syns man inte. Det gäller att tänka på det också i trafiken. :o

Link to comment
Share on other sites

Man skulle ha en sån vimpel som man har på barncyklar.. med en orange flagga..

jag va inne på en engelsk hemsida där va det en kille som hadde 2 sånna flaggor på bilen en på vardera sida om bågen.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle ha en sån vimpel som man har på barncyklar.. med en orange flagga..

jag va inne på en engelsk hemsida där va det en kille som hadde 2 sånna flaggor på bilen en på vardera sida om bågen.

Efter några säsonger med hoj kan jag nog påstå att man bör göra allt för att synas, trots att jag kör en stor knallorange offroadhoj med dubbla tända framlysen har jag varit nära att bli påkörd flera ggr. Numera resonerar jag som så att alla är blinda och jag får tänka åt dom. Förutsätter man att bilföraren sett dig, då blir man snart påkörd. Jag misstänker att det blir samma sak i en Seven. Människor tenderar att koppla ihop stora saker med fara, motorcyklar, cyklar och småbilar är ingen påtaglig fara alltså blir man påkörd eller överkörd. Att ha vimplar på bilen är nog en vettig idé, samma sak med knalloranga reflexer av den typ som polishojar har.

En frigolit replika av en hummer H2 som går utanför seven karrosen är ett annat alternativ även om den kan ge en känsla av falsk säkerhet, speciellt då målad signalröd.

skämt åsido så måste man nog i vissa lägen tänka både själv och åt sina medtrafikanter, kör man en minimal sportbil gäller det nog extra mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste det också i HN i morse... en bakmonterad V8 på 200 hk, en lätt bil och ett blött underlag... hemskt...

jag kollade på dödsannonsen som var i gårdagens HN, där var en tecknad bild på det bygge han höll på med... Jag kan scanna in det sen om någon vill se?!

Link to comment
Share on other sites

jag kollade på dödsannonsen som var i gårdagens HN, där var en tecknad bild på det bygge han höll på med... Jag kan scanna in det sen om någon vill se?!

Jo, det vore intressant att se bilen... :o

Link to comment
Share on other sites

Då kommer den inscanade dödsannonsen.... jag tog mig friheten att beskära bilden för att inte stöta mig med någon... jag vet inte hur ni ser på att lägga upp en hel dödsannons här?!

överst på bilden är det en tecknad bild av det bygge han håller på med....

post-15-1114114690.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Jag är lite skeptisk till att det skulle vara bilen!

Jag tror att det snarare är en standardsymbol just för dödsannonser, men man vet ju aldrig.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

saxat från artikeln i HN

"Det tio år gamla rör- och plåtchassit hade han köpt som byggsats i somras. Det skulle bli en täckt bil med glasfiberkaross. Den finns avbildad i gårdagens dödsannons. "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...