Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag gjorde min första provtur nyligen, utan al-plåtar och skärmar, men vilken känsla att få köra bilen första gången. Samtidigt upptäcker man en del problem. Hur kommer man ner i tillåten ljudnivå? Vid första provturen hade jag ett 2” avgassystem med en Simons medium dämpare som sidepipe. Utan att göra någon mätning kunde jag konstatera att ljudnivån är alldeles för hög. Men det var en härlig sång i motorn. Jag köpte då en insatsdämpare och satte in i ljuddämparen. Ny provtur, fortfarande för hög nivå. Jag monterade då en Simons mini dämpare framför den andra. Fortfarande hög nivå, ingen plats för fler dämpare, vad skall jag gör för att sänka nivån så jag kan få bilen genom besiktningen. Mycket tacksam för tips.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha gjort allt som går att göra. Är det inte motorn som låter? eller att du kör utan luftfillter? Vill du bara ha ner dB för besiktningen så lägg i en slutdämpare i 2" röret från "bagge". Den blir förmodligen j.... slö men det gör ju inget om det klarar besiktningen. PS: Dämpningen funkar bäst om du har möjlighet att dämpa så nära utblåset som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv funderat på samma sak - hur man skall få ner ljudnivån tillräckligt. Jag planerar att köra en del på bana och då är de rätt petiga med ljudnivån.

Förhoppningsvis skall jag klara mig med en dämpare eftersom jag först har en turbo som hackar upp ljudet lite, sedan en katalysator och sist ljuddämparen. Nåja - det är lååångt kvar innan jag ens startar motorn så det kommer säkert en massa fina tips innan dess :P

Link to comment
Share on other sites

Finns mycket man kan göra för att få bilen att gå tyst :rolleyes: ...men om man vill köra mycket när man gör bullerprovet är en annan femma B)

Allt beror ju på vilka möjligheter man har.

Insugningsljudet...är mer än man tror ibland, har man elektroniskt insprutning kan man ju göra en besiktnings map, likaså med tändningen......

skicka på så mycket soppa så att motorn nästan 4-taktar backa tändningen en hel del, gasvajern kan ju vara lite för lång.. :P

Link to comment
Share on other sites

En stor ljuddämpare eller två små, vilket är bäst? Wanklar brukar ju låta ganska brötigt, så detta är något jag tror blir svårt för mig.

Jag har sett bilder på sjuor där de lyckats knixa avgasröret ända längst bak på bilen. Om man kan det borde man ju kunna sätta en ljuddämpare tvärs under bakdelen och få mynningen på insidan av bakhjulet på motsatt sida om motorns avgassida. Då får man ju plats med två ganska stora ljuddämpare, så det borde väl räcka. Det jag är osäker på är om det öht går att komma förbi med avgasröret bakåt (jag ska nog ha IRS). Det kan kanske också bli problem med att avgaser sugs framåt till "coupen". Någon som har erfarenhet av nån sjua med utblåset längst bak som kan säga något om det?

Link to comment
Share on other sites

Den bilden har jag också på datorn, men det är en Caterham ;)

Hade man kunnat kränga till ett sånt avgassystem med Sierra IRS hade lyckan varit total :D Blir ju lite lättare att få plats med tillräckligt antal ljuddämpare och katalysator då...

Link to comment
Share on other sites

Skulle det va lättare att få plats med ljuddämpare under bilen än på sidan ? Bygger vi olika bilar eller ? ;) Det enda man får plats med är ju en dämpare på tvären bak. Vad kat och var man ska dra röret förstår jag inte. På sidan av min bil kommer jag ha två rätt korta dämpare + kat. När jag provkörde så hade jag två gamla 2" dämpare från någon gammal golf eller 240. Lät inte alls mycket. Tänk sen då när man får på en turbo och kat också. Då är jag mer rädd för insugningsljud och vägljud.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det va lättare att få plats med ljuddämpare under bilen än på sidan ? Bygger vi olika bilar eller ?  ;)  Det enda man får plats med är ju en dämpare på tvären  bak.

Det jag sett är man har avgasröret på sidan som vanligt och sedan krånglar man in det vid bakhjulet för att sedan lägga enljuddämpare på tvären bak. Dock gissar jag att detta pussel kan bli lite väl svårt med individuell hjulupphängning bak och 3" avgasrör - kanske får gå ner till 2,5" :P

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag gjorde min första provtur nyligen, utan al-plåtar och skärmar, men vilken känsla att få köra bilen första gången. Samtidigt upptäcker man en del problem. Hur kommer man ner i tillåten ljudnivå? Vid första provturen hade jag ett 2” avgassystem med en Simons medium dämpare som sidepipe. Utan att göra någon mätning kunde jag konstatera att ljudnivån är alldeles för hög. Men det var en härlig sång i motorn. Jag köpte då en insatsdämpare och satte in i ljuddämparen. Ny provtur, fortfarande för hög nivå. Jag monterade då en Simons mini dämpare framför den andra. Fortfarande hög nivå, ingen plats för fler dämpare, vad skall jag gör för att sänka nivån så jag kan få bilen genom besiktningen. Mycket tacksam för tips.

M.V.H.

Per-Erik

Jag är förnärvarande ljudmättekniker inom Kartingsporten och där är inte avgasljudet det svåra att dämpa, det klarar man lätt av med mer dämpare.

Det stora problemet är insugningsljudet där man behöver en ljuddämpande luftburk för att få ner ljudet å en laglig nivå.

Om man tar våra biltyper ex och kör med förgasartrattar/insugstrattar enbart med ett enkelt mjukt luftfilter så kan man komma upp i runt 100 dBa bara där,så man kan förstå att det kan vara svårt att få ner ljudet bara genom att kocentrera sig på avgassidan.

Använder man sig av en Plenumkammare som på vanliga bilar så brukar det inte vara nåt problem, en annan förbisedd detalj är att man isolerar Aluplåten på sidorna av bilen med en dämpande matta, även skuffen kan behöva detta.

Vid vissa frekvenser så börjar plåten att självsvänga och förstärker ljudet precis som i en högtalare.

Hoppas detta kan vara lite till hjälp.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att man måste dämpa allting för att komma på rätt nivå. Få plats med en stor luftburk ju ett annat problem, men det löser sig nog.

Fabriksbyggda bilar brukar ha två dämpare om de inte har turbo. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad det är i ljudnivå mellan våra krav och fabriksbilar, men jag antar att det borde gå att få godkänt med en dämpare eftersom så många har det?

Personligen är ljudet nånting som jag absolut inte vill fuska med genom att ha extra dämpare osv vid testet. Dels för att jag tänker mig en bil som man ska orka köra längre stunder (och eftersom den är öppen hör man ändå motorsång så det räcker). Dels för att folk i allmänhet inte gillar bilar, speciellt inte om de låter illa. Man vill ju kunna gasa på lite utan alla vänder sig om och ska se vad det var. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...