Jump to content
Sign in to follow this  
Borken

Panhardstag?

Recommended Posts

Hur grov skall man göra ett panhardstag? Bilen är en sjua med escortaxel..

Känns som den inte behöver vara speciellt kraftig, det blir väl bara tryck och dragkrafter i en dylik? Jag funderade på att ta ett tunt 1,5 * 25 mm rör eller liknande.

H Borken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!Min SFROman hade synpunkter på mitt stag som var 22x2.

Nu har jag 25x3,på hans rek.,och gummibussning i ena ändan. M12 uniball i den andra.

mvh pixbo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var tusans :o

Kanske får köra med lite grövre då trots allt.

Jag var inne på fordonsprogrammet, och kollade panhardstaget på en 245:a, den var 25mm i ändarna och 30 mm på mitten och godset "kändes" inte speciellt tjockt.

Jag kör delrinbussningar i hela bilen, hoppas inte det blir för hemska brytningar.

H Borken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej!Min SFROman hade synpunkter på mitt stag som var 22x2.

Nu har jag 25x3,på hans rek.,och gummibussning i ena ändan. M12 uniball i den andra.

mvh pixbo ;)

Ett 20 x 2 klarar tryck och drag på ca: 1100kg och det duger.

tar man 22 x2 eller 3 mm så klarar det betydligt mer.

Caper ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

har det betydelse ifall det är runt eller kvadratiskt? i hållfasthetssynpunkt?????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det ungefär samma tvärsnittsyta på samma avstånd från centrum så är nog skillnaden marginell mellan runt å fyrkantigt.

Jag funderade på att använda ett 19*19 ett tag, men nu tycks det alldeles för klent. Så det får bli ett 25 mm rör med 2 i gods istället, blir det anmärkningar får man väl göra ett grövre.

H Borken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade delrinbussningar i båda ändar,icke godkänt.Det blir även vridningar i infästningspunkterna,så jag fick ha minst 1 gummibussning/PU-bussning.

Det blev gummibussning i chassiet,uniball i axeln(lätt att centrera axeln).

mvh pixbo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aj fan, SFRO är värsta STASI ;)

Jag får väl trycka i några amazonbussningar ändå då :icon_blink:

Hur är det i framvagnen, där blir det väl inga brytningar?

Nu funderar jag på att ta ett 30 mm rör, klämma ihop det lite i ändarna så att det går svetsa på en rörbit som är 25 mm bred. Kommer klämmingen att påverka hållfastheten avgörande?

H Borken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan igen!

Bifogar en liten ritning för att illustrera vad jag menar i ovanstående inlägg.

Längden på staget är "guesstimated" :)

H Borken

Panhard.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt stålbyggnadsnormen så skulle min konstruktion palla kring 2 ton med en säkerhetsfaktor på 2.

Det borde väl räcka?

H Borken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har någon provat med olika fästhöjder på panhardstag t.ex. ovanpå bakaxel eller under bakaxel för att se vilka skillnader det kan ge i förhållande till centrumplacerad infäetning på bakaxeln

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga förslag???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant fråga!

Läser man på rejsa så är det maximalt långt, parallellt med bakaxeln och lågt som gäller.

Är det nån som har koll på det här? rollcentrumhöjden?

Sen undrar jag fortfarande om det är ok med delrin i framvagnen?

Borken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Delrin är OK och ävenuniballs. tänk bara på att göra en löphylsa i centrum på delrinbussningen,,,den är till för att när du drar bulten så skall hylsan kunna löpa (glida runt) i bussningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bygger man med panhardstag så gäller det att placera det så lågt som bara går, gjärna lägre ;)

På en bil med så låg tyngdpunkt som en Se7en endå har, så är det önskvärt att placera RC väldigt nära markplan, 25-50 mm vilket inte är möjligt med panhardstag, men man kan ju göra så gott man kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rollcenter är absolut viktigt för att få en balanserad väghållning. Traditionellt brukar man sikta på 3 tum fram och 4 tum bak om bilen har en vettig viktfördelning.

Högre rollcenter bak ger ökad överstyrning.

Sidolutningen påverkas av placerincen av fjädrar och krängningshämmare.

Kraftigare kräng ingshämmare fram ger mer understyrning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...