Jump to content

Hur många får man bygga?


Recommended Posts

Under mässan togs frågan upp hur många bilar man får bygga egentligen.

Nu har jag pratat med SFROs ordförande Gustaf Ridderstolpe om just det.

Att bygga (färdigställa) flera bilar enligt exakt samma koncept är inte välkommet.

Men bygger du din 7:a, som du sen säljer för att sedan bygga en ny "bättre" med andra komponenter så är det OK. Eller om du byter och bygger en Cobra eller annat istället.

Det står ungefär i texten att bilbygget är för enskild person och för enskilt bruk

Eller enklare sagt så:

Att bygga 1-2 bil(ar)/år ses inte med blida ögon av SFRO. Men mer sällan är ok om man mest tycker om att egentligen bara att bygga bilar.

Var jag tillräckligt otydlig nu *asg*

Link to comment
Share on other sites

tydlig som en politiker..  ;)  ( dvs inte alls..  :prop: )

så max 1 bil per år ??  :mad:  hade ju varit en affärside annars....

Kan vara svårt att få det lönsamt tror jag, Alldles för liten marknad i sverige! :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga. Egentligen är väl tanken med reglerna för amatörbyggen att man ska bygga OCH använda sitt eget fordon. Om man bygger ett fordon och inte tänker använda det själv borde man väl inte få regga som amatörbyggt fordon om man ska se det strikt. Men finns det något som hindrar att någon bygger bilar åt folk som sedan sköter besiktningen och registreringen själva?

Link to comment
Share on other sites

Enligt reglerna så skall man ju bygga bilen själv, och egentligen är vissa kit långt ute i gränslandet över vad som är tillåtet, så det borde inte gå att bygga åt andra, men vem ser om det är kalle eller jag som skruvat ihop bilen?

Sätter man det i system så lär endå SFRO eller annan inblandad komma på det och börja protestera. Missbruk av reglementet kan ställa till problem för oss som vill bygga för oss själva.

Link to comment
Share on other sites

Enligt reglerna så skall man ju bygga bilen själv, och egentligen är vissa kit långt ute i gränslandet över vad som är tillåtet, så det borde inte gå att bygga åt andra, men vem ser om det är kalle eller jag som skruvat ihop bilen?

Sätter man det i system så lär endå SFRO eller annan inblandad komma på det och börja protestera. Missbruk av reglementet kan ställa till problem för oss som vill bygga för oss själva.

Är inte detta att göra en höna av en fjäder. Jag har svårt att tro att det skulle bli några större mängder. Något jag har funderat på är däremot alla Harley Davidson kloner som byggs av diverse Custom mc firmor och säljs till kunder, där är det ju inte frågan om eget bruk utan amatörbyggen på kund basis. Jag betalar och dom bygger. Hur fungerar det?

Då det gäller kit och "gränsland" förstår jag inte problemet, ska inte bygget besiktas som en ren ram vid första tillfället, om jag sen valt att köpa alla prylar för "dyra" pengar från en leverantör snarare än jagat delar på skroten är det väl mitt problem. Skulle alla svetsa ramar och plasta upp karosser själva skulle nog inte många bilar nå vägen i slutänden.

Själv funderar jag på att bygga, i kit form. Jag har inte plats, utrustning eller kunskap för att bygga en ram från grunden som jag skulle vara nöjd med. Då betalar jag hellre lite och får grejer som jag vet att jag med en rimlig insatts kan bygga ihop och få på vägen. Samtidigt vet jag att jag förhoppningsvis får en bil med en kvalité och väghållning som är bra.

De flesta på det här forumet verkar köpa ramar av diverse olika tillverkare, ramen är väl i princip den enda större delen du kan tillverka själv. Skulle alla de personerna stoppas? Sen att man kan köpa rullande kit med merparten av grejerna monterade borde inte vara ett problem, det borde då stoppas vid den första byggbesiktningen, fast själv tycker jag att den som vill betala för sig och få saker gjorda borde få det..

Link to comment
Share on other sites

De flesta på det här forumet verkar köpa ramar av diverse olika tillverkare, ramen är väl i princip den enda större delen du kan tillverka själv. Skulle alla de personerna stoppas?

Ramen är bara en del bland andra delar man kan köpa. Sätter man ihop resten själv är det ju inget att bråka om. Så stor del av bygget tror jag inte att ramen egentligen är, även om man ger sig på att göra en egen. Iaf inte om man utgår från en färdig ritning som de flesta som bygger från scratch gör. Det är ju inte som om ramen är mer än 50% av bygget eller så menar jag. Och nej, man besiktar inte en tom ram. Vid första besiktningen ska man ha motor, drivlina, styrning och hjulupphängningar i princip klart.

Bygger chopperfirmorna verkligen så många färdiga hojar till svenskar? Är inte det mer en exportgrej? Jag trodde iaf att de mest säljer färdiga ramar de också.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag skrev detta var pga av att diskussionen fanns på ELMIA mässan.

Någon hade blivit tillsagd att man bara fick bygga 2 amatörbyggen. Så nästa man byggde skulle väljas med omsorg eftersom det var "kört" att bygga fler efter det.

Men nu vet vi att det inte stämmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Egentligen är väl tanken med reglerna för amatörbyggen att man ska bygga OCH använda sitt eget fordon.

Inte bara det. Man måste bygga det i Sverige också. Stuart-Taylor Motorsport erbjöd tidigare möjligheten att få bygga bilen i deras garage till en låg kostnad. Tanken att få både hjälp av experter och tillgång till ett fullutrustat garage var ju lockande men det får man alltså inte göra. Bilen måste byggas i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Finns det några möjligheter att bygga registrerbara bilar (enskilda eller små serier) under företagsliknande former?

Massa regler om krockprov mm gör det krångligt och dyrt........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...