Jump to content

Gastubs problem?


hustech

Recommended Posts

Tänkte höra om nån har en erfarenhet av köpta flaskor.

Köpte en svets med en mison 12 i 20L flaska. Den är inte id märkt och när ja sen ville fylla den här om veckan så sa de på AGA gasdepå att det inte gick att fylla den - motiveringen var att mison 12 har utgått + att den saknade id märkning .... suck.

Har varit och hämtat en ny låneflaska nu ... men är det någon som provat att koppla ihopa två flaskor och föra över hälften till den tomma?

Skulle man kunna ha mison 18 i en flaska som haft mison 12 tidigare ...?

Tacksam för nått tips! /Jim

Är på jakt efter ett Lastbilsflak på 5,8m gärna i aluminium ... i Skåne ett +

Link to comment
Share on other sites

Tänkte höra om nån har en erfarenhet av köpta  flaskor.

Köpte en svets med en mison 12  i 20L flaska. Den är inte id märkt och när ja  sen ville fylla den här om veckan så sa de på AGA gasdepå att det inte gick att fylla den - motiveringen var att mison 12 har utgått + att den saknade id märkning .... suck.

Har varit och hämtat en ny låneflaska nu  ... men är det någon som provat att koppla ihopa två flaskor och föra över hälften till den tomma?

Skulle man kunna ha mison 18 i en flaska som haft mison 12 tidigare ...?

Tacksam för nått tips!  /Jim

Är på jakt efter ett Lastbilsflak på 5,8m gärna i aluminium ...  i Skåne ett +

Sist jag fyllde på gas på detta sättet mellan gastuber hade man en grej i mellan en (arbetshäst?) Typ tjoffa tjoffa tjoffa som sturde när man fyllde över gas, fast det var iofösej colsyregas.

Link to comment
Share on other sites

Att ha mison 18 i en 12 flaska ska inte vara några problem men att få någon att fylla dom är värre, Dom är så jäkla nog med det på aga!!

Om man ska "piratfylla" en flaska så har jag för mej att det räcker med en slang bara :) Men tar ingen ansvar if det händer något!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det går att göra en adapter för att fylla mellan av två anslutningar till gasklockor.gör bara en mellanbit och gänga ihop men ta bort åtminstone ena backventilen och märk upp så det blir åt rätt håll. Tänk på att det är 200 bars tryck så använd inte slang!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill varna fär att meka med gastuber av alla slag. Det är som som sagt 200 bars tryck, alltså 200 kg/cm2. Jag har varit med när en kran på en dykflaska släppte. Flaska for iväg säkert 20 meter och hade någon stått i vägen hade det nog varit slutet för den personen.

Vidare har jag varit med när en säkerhetsventil på en dykompressor (300 bars) släppte. Den for rakt upp i luften och både jag och min kusin hann ta av oss våra hörselskydd och stänga av kompressorn innan ventilen damp i backen igen.

Så var försiktiga om ni skall meka med gastuber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...