Jump to content

Fjädrad/ofjädrad vikt


Sören

Recommended Posts

SFRO:s bygghandbok rekommenderar på sid 95 (7:e upplagan från 2002) ett förhållande runt 5:1 för bakaxeln då det gäller fjädrad/ofjädrad vikt.

Säg att en Seven väger runt 800 kg med förhållande 50/50% för vikten på fram- respektive bakhjulen. Då har vi ca 400 kg på bakhjulen, vilket ger maxvikt 80 kg för ofjädrad vikt.

Nu mina undringar:

1. Dala7 bygger med Volvo 740-axel. Vet någon vad vikten för denna är med plåthjul monterade?

2. Har någon på detta forum provkört Locostbilar med stela Volvoaxlar och t.ex. Sierra-axlar och jämfört hur de funkar?

Jag planerar ett Dala7-bygge och tänker inte köra racing. Vill bara ha en kul bil jag själv byggt. Men den ska ju funka så bra som möjligt inom ramen för "locost". :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan bara meddela att min bil fungerar utmärkt som den är.

Jag funderade inte nämvärt om viktförhållanden å dylikt när jag byggde min.

Min tanke med bygget är exakt som din, rolig bil man byggt själv för gatan, inte för tävling.

Min bil vägde 675 kg och fick 770 kg i tjänstevikt. När jag sitter i har jag en 50-50 viktfördelning.

Om du kommer till Tullinge den 21:a maj så kommer det att finnas ett antal Dala7:or där.

Finns säkert möjlighet till att åka med och kanske provköra ;)

Var bor du om du vill komma å sparka lite däck?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör själv med en Volvo240(1031)-axel på min bil, den väger med hjul lite drygt 100Kg, vilket får ses som väl tungt på en så lätt bil.

Jag tycker inte att det fungerar så bra, men det finns en hel del andra saker att modifiera som påverkar mer än axelns vikt, exempelvis har jag för hårda fjädrar och för högt krängningscentrum, och aldeles för kort fjädringsväg, framförallt på utfjädring.

Jag tror inte det har någon egentlig betydelse såvida du inte skall köra max med bilen, då är det en klar fördel att få ner den ofjädrade vikten rejält. Antingen genom att välja en vekare axel, exempelvis escort, eller bygga delad bakvagn. i begge fallen får man ju dessutom en lättare bil.

Link to comment
Share on other sites

Coolt, Wein, då har du nära till Tullinge.

Jag bor i Västerhaninge, så möjligheten att "sparka däck" finns också där.

Precis som Zaphod är jag mer än nöjd, och diskussionen offjädrad vikt och delad axel florerar då och då på forumet.

Alla vet väl vad som är absolut bäst för extrem banåka på hög nivå, men det var inte det jag byggde min bil för.

Jag ville ha en kul sommarbil med möjlighet till lite kvällskörningar på gatan och då är volvo ett bra koncept, krona per hk och tillgången på delar.

Skulle vara intressant om det fanns möjligheten på Tullinge att prova en bil med delad bakaxel och lätt offjädrad vikt så man kunde göra en egen bedömning om hur mycket det påverkar :icon_blink:

/Daffe

Link to comment
Share on other sites

Tack Zaphod för inbjudan! 

Jag bor i Tyresö, så jag kommer gärna!

Då har du inte långt till mitt garage på Södermalm.

PM:a eller maila så kan vi ta en liten träff framöver. Jag har inga planer nu i helgen tex, om jag inte får nya växellådan för då blir det tokskruva. Men då är jag i garaget i vilket fall ;)

Link to comment
Share on other sites

SFRO:s bygghandbok rekommenderar på sid 95 (7:e upplagan från 2002) ett förhållande runt 5:1 för bakaxeln då det gäller fjädrad/ofjädrad vikt.

Säg att en Seven väger runt 800 kg med förhållande 50/50% för vikten på fram- respektive bakhjulen.  Då har vi ca 400 kg på bakhjulen, vilket ger maxvikt 80 kg för ofjädrad vikt.

Nu mina undringar:

1. Dala7 bygger med Volvo 740-axel. Vet någon vad vikten för denna är med plåthjul monterade?

2. Har någon på detta forum provkört Locostbilar med stela Volvoaxlar och t.ex. Sierra-axlar och jämfört hur de funkar?

Jag planerar ett Dala7-bygge och tänker inte köra racing. Vill bara ha en kul bil jag själv byggt. Men den ska ju funka så bra som möjligt inom ramen för "locost". :)

Jag har Taunus 2.0 axeln som är lika bred som 740/940 och den väger med trumbromsar och trumma monterad 57 kg.

Trodde den skulle vara tyngre men ,men.. :thumbup:

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har - som jag kanske skrivit någon gång förut - besiktat ett gäng sjuor både med stel (Volvo/Ford) och delad bakaxel.

Nu är bilarna visserligen olika på de flesta andra sätt också men generellt sett kan jag inte säga att de med stel axel beter sig sämre än de med delad. Så länge vägen är jämn funkar en stel axel ypperligt, om den är väl upphängd. På ojämna vägar märks skillnaden mer, där är delad axel klart trevligare.

För min egen del ser jag fördelar med delad axel i att det är lättare att byta diffklump, man kan utan större problem ha två klumpar med olika utväxling liggande, man kan ganska enkelt stoppa i en klump med diffbroms (och det går också ofta att anpassa från andra bilar än den man ursprungligen använt, BMW-diff där det suttit Sierradiff brukar inte vara så blodigt ordnat).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant om det fanns möjligheten på Tullinge att prova en bil med delad bakaxel och lätt offjädrad vikt så man kunde göra en egen bedömning om hur mycket det påverkar 

/Daffe

Det där var en intressant sak.....

Jag instämmer till fullo i din tanke Daffe..

Min övertygelse är att för vanlig gatåka så

funkar båda delar lika bra men blir det ojämn väg så är det nog mest komforten som blir lidande

av stel axel... För vanlig användning som "glass-ätar-bil" så går det nog precis lika bra med

stel axel. Det florerar nog lite väl mycket snicke-snack om bilars uppföranden grundat på lösa antaganden

färgade av egna övertygelser í detta fallet....

Det hade varit kul att göra den jämförelsen med en riktig proffsförare för att sedan

en gång för alla döda debatten ......

Link to comment
Share on other sites

Jag ville ha en kul sommarbil med möjlighet till lite kvällskörningar på gatan och då är volvo ett bra koncept, krona per hk och tillgången på delar.

/Daffe

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju höra med Rune hur många som kör locostserien med delad axel förresten..... :whistling: :whistling:

Jag tycker inte de bilarna går som ett lass skit i en skottkärra genom kurvorna.

Så väghållningsmässigt tror jag det räcker åt de flesta på forumet med stel axel.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju höra med Rune hur många som kör locostserien med delad axel förresten..... :whistling:  :whistling:

Jag tycker inte de bilarna går som ett lass skit i en skottkärra genom kurvorna.

Så väghållningsmässigt tror jag det räcker åt de flesta på forumet med stel axel.

En av orsakerna till att det är en klar majoritet stela axlar i den serien kan eventuellt vara att det är det enda som är tillåtet :whistling:

Sen så tror i allafall jag att en stel axel är minst lika bra som en delad, förutsatt att den ofjädrade vikten inte skiljer.

På helt slätt underlag så behöver man ju överhuvudtaget ingen fjädroing, så då kvitter det ju.

Skilnaden märks ganska klart om man börjar svänga på där det är rejält guppigt, som alla vägar häromkring är(pik till vägverket), då blir det ganska stor skilnad på 100 kg ofjädrad vikt och 50 kg ofjädrad vikt. i våra ganska lätta bilar. sen är det ju andra skilnader som gör att det inte går att rakt av jämföra två bilar, exempelvis brukar fjädringsvägen på bilar med stel axel vara ganska symbolisk. Självklart beror det inte på att axeln är stel, utan snarare på den vanligaste chassiekonstruktionen.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Jag har delad bakaxel och kommer troligtvis till Tullinge (bor ju i Huddinge). Har dock inte anmält mig för jag vet aldrig hur det ser ut om jag kan förrän ca 2 veckor innan (jobbet....).

En av de klara fördelarna med delat är att om man bygger själv kan man anpassa så man får rollcentrum någorlunda lika fram och bak, och därmed får man en ganska snäll och konsekvent bil. Stel axel= rc ligger ju oftast i diffklumpens mitt (såvida man inte experimenterar med watt- eller andra sorters propellerlösningar). Sen därtill fördelen med bra väghållning när vägen inte är helt plan naturligtvis.

I slutändan dock handlar det nog mer om hur man är som person, dvs. har man svårt med vetskapen att man har en gammaldags konstruktion och mår bra av att veta att man har full justerbarhet och "modernt" eller är man nöjd med en 8v gjutjärnsmotor, stel bakaxel och generellt sett 50-tals design? Jag är nog av den tidigare sorten, ville helst ha moderna grejor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har delad bakaxel och kommer troligtvis till Tullinge (bor ju i Huddinge). Har dock inte anmält mig för jag vet aldrig hur det ser ut om jag kan förrän ca 2 veckor innan (jobbet....).

En av de klara fördelarna med delat är att om man bygger själv kan man anpassa så man får rollcentrum någorlunda lika fram och bak, och därmed får man en ganska snäll och konsekvent bil. Stel axel= rc ligger ju oftast i diffklumpens mitt (såvida man inte experimenterar med watt- eller andra sorters propellerlösningar). Sen därtill fördelen med bra väghållning när vägen inte är helt plan naturligtvis.

I slutändan dock handlar det nog mer om hur man är som person, dvs. har man svårt med vetskapen att man har en gammaldags konstruktion och mår bra av att veta att man har full justerbarhet och "modernt" eller är man nöjd med en 8v gjutjärnsmotor, stel bakaxel och generellt sett 50-tals design? Jag är nog av den tidigare sorten, ville helst ha moderna grejor.

Jag tror att dom flesta här på forumet gillar morderna lösningar, men det finns andra aspekter som gör att man väljer en annan och kanske äldre konstuktion.

För mig är det pris,kunskap och tid som skall väga mot varandra för att komma fram till rätt lösning. Ibland blir det en gammal konstuktion och ibland blir det en nyare. I mitt fall väger pris mycket tungt då jag är fattig som en lus :(

Hade jag massor av pengar och massor av tid skulle jag inte bygga en sevenbil över huvudtaget. Då skulle jag köpa mig nåt mycket roligare och dyrare. :D

Bygger man ramen själv tror jag det är lättare att få till det med en stelaxel. Köper man sin ram kan man säkert välja.

Sen tycker jag att Dedion lösingen alltid hamnar lite i skuggan. Jag tycker att det verkar vara en bra lösning som ofta glöms bort.

Link to comment
Share on other sites

Oj!!!

Volvo måste ha legat långt fram i tekniken om B-230 kom redan på 50-talet. Byggdes den samtidigt med B-16???

:D :D

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte 50Tals prylar men när man läser om en vad en del bygger så kan det kännas som om weber förgasare är lite stenåldern, men det låter gott om dem. :blink:

Nu på 2000talet finns det Snigel och insprutning och en massa andra elektroniska saker man kan stoppa dit för att göra livet mer besvärligt :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Exakt, huvudet på spiken. Kunskap, pris och tillgänglighet är begränsande faktorer.

Vi är olika, jag skulle aldrig acceptera att ha en bil på förgasare, för jag gillar insprutning, det är enkelt, smidigt, bränslesnålt och ger mer effekt.

När man har sett hur en delad bakaxel ser ut, är det inte speciellt komplicerat att bygga en. Det är INTE rocket science på något sätt. Alla är välkomna att komma hem till mig och mäta av hur den är gjord för det är inte svårare än framvagnen på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...