Jump to content

Alfaromeo 75 V6 - Locost - 3,0 Upgrade


Recommended Posts

  • 6 months later...
  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tjena R

Min kompis som jag snackade om som har byggt en gul mittmotor bil är med i Teknikens värld. (med Bugatti Veiron på framsidan)

Bedrövligt reportage tycker jag.(polarns alltså)

Han verkar inte så värst glad över sin bedrift.

En sak som är den sak som han missat mest är att ha flera polare att dela sin upplevelse med.

Och ett forum att leka i när bilen är klar, så locost och kompisar verkar vara helt rätt.

post-1515-1200676950_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har dragit ihop sidepipsen till ett rör bak under bilen. mao 6-2-1 istället för 2st 3-1. Blev en helt annan karaktär på ljudet (och därmed körkänslan)

post-407-1207503870_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Så ska det ju låta!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Har funderat på att dra ihop rören på min Westfield V6 också, och det verkar ju helt klart som om det är en bra idé. (Mina välpolerade "sidepipes" blir det ju kvar ändå; har liksom ingen annanstans att göra av ljuddämparna...)

Förresten, du drar bara till ca 5000 rpm där, eller...? (Försöker få lite grepp om hur min kommer att låta när man lägger stoppet på 7200 eller så. ;))

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Nja, det är nog lite mer än 5000. Har ett för stort motstånd till varvräknaren så den blir lite "släpig" och hänger inte riktigt med. Men det skall inte vara några problem att dra min till 7000. Dock bryter min motor vid ca 6000 troligen pga för liten soppapump. Jag får återkomma med en ny inspelning och bättre mick :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En liten uppdatering av läget.

Uppgradering från 2,5 till 3,0 motor pågår. Börjar äntligen se ljuset i tunneln. Total översyn av motorn krävdes.

Här kommer några bilder ivarjefall, då blir hox-Håkan glad :)

post-407-1242113030_thumb.jpg

post-407-1242113041_thumb.jpg

post-407-1242113050_thumb.jpg

post-407-1242113057_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Startklar direkt urtagen ur orginalbil med alla vätskor, tunga org grenrör, kabelhärva osv. så vägde den över 200 kg (iof mätt med två Lidl badrumsvågar). Även om det är en helalu motor så har den ju några år på nacken och är väl därför inte direkt viktoptimerad. Men stryktåliga är dom.

Link to comment
Share on other sites

Fiiifan va bra R-mannen.

Super att du fått ihop projektet, va lite orolig ett tag.

Jag fick själv inbetalningskortet för förarlicens av SBF idag.

Kul.

Annars har man själv haft 2 ganska oproduktiva veckor.

H

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En liten uppdatering av läget innan vintern.

Tyckte det var lite bakhalt med mina 185/60 R-däck på Kinnekulle så jag har fläskat på med 225/50 på 7,5" fälgar. ca 25mm ökad spårvidd oxo med dessa fälgar.

Kan för övrigt rekomendera Camskills i england som tar ca halva priset (frakten inräknad) på R-däck jmf mot "vissa" ställen i Sverige.

post-407-125441564915_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Då får man ju gratulera till att du har fått din bil såld.

Sedan får man gratullera denna någon fordons köpare i Komunen till ett bra val av bil typ.

Nu är det tre bilar i Karlshamn som är regade. Kan ju bli riktigt kul.

Från soliga fiskevatten utan för Indonesien.

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...