Jump to content

Min byggtråd


Mrlynx

Recommended Posts

I den här tråden har det inte hänt så mycket på nästan 2 år så nu är det dags att återuppta byggandet som legat i dvala i brist på tid och ork.

Det som har hänt sen sist är att jag har skaffat en uppsättning SPAX coilovers och lite andra delar.

Ikväll var jag i garaget och gjorde färdigt tvärstaget bakom diffen och började kapa upp ett hål för stötdämparen i plattan för störtbågen.

Dock upptäckte jag att fick problem med frigång mellan K3/K4 och övre fjädertallrik vilket ledde till en del onödigt filande. :banghead:

Bilder kommer när det finns något intressant att visa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag håller på att montera stötdämparna bak och funderar lite över hållfastheten i 2 st 20x20x2 fyrkantrör som sitter på vardera sidan spindelleden.

Ur spindelleden kommer jag att fräsa ur ett jack för stötdämparen.

Först hade jag tänkt montera coilovern på ovansidan bärarmen längre ut men då blev det ingen slaglängd kvar på stötdämparen.

Frågan är om jag kommer att knäcka fyrkantrören då jag inte kan montera coilovern längre ut på bärarmen?

normal_img_2408.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nu räknat på saken och kommit fram till att det blir några små förstärkningar på undersidan övre bärarmen.

Så nu är stötdämparna på plats och idag hade jag tänkt bygga toestagen till bakvagnen.

Till det använder jag styrstagen från en volvo 240 där inre styrled skruvas genom en ett fyrkantrör med ett avlångt hål så jag kan justera geometrin i efterhand.

I fredags köpte jag två stycken m14-skruvar till det men det visade sig idag att det är fingäng på styrväxeln så det sket sig. :banghead:

När jag stog och svor och funderade vad jag skulle göra fick jag se en skruv på golvet i garaget som dessutom passade och var rätt längd. :blink:

Sån tur brukar man inte ha men nu var bara problemet att hitta en till likadan till andra sidan genom att komma på var den kom ifrån.

Det visade sig att det var en av fästskruvarna till saab 900 framok. Dom har M14-fingäng till det.

Dock tog tiden slut när jag hade gjort den ena för sen kom en kompis förbi som ville ha sin 240 lite rostlagad.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...