Jump to content

Delad bakaxel Hur? Lite bilder


kentg

Recommended Posts

DELAD BAKAXEL från Sierra

Hej! Jag jobbar med att få ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. Här har letat fram lite bilder som jag själv vill se när jag planerar konstruktion av bakvagn.

Bakvagn med delad bakaxel, har syns länkararmar och hub tydligt.

Enjoy

Kent

:thumbup:

Edited by kentg
Link to comment
Share on other sites

DELAD BAKAXEL från Sierra

Hej! Jag jobbar med att få ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. Här har letat fram lite bilder som jag själv vill se när jag planerar konstruktion av bakvagn.

Bakvagn med delad bakaxel, har syns länkararmar och hub tydligt.

Enjoy

Kent

:thumbup:

Blackbird med delad bakaxel.

post-4-1109671108.jpg

Link to comment
Share on other sites

DELAD BAKAXEL från Sierra

Hej! Jag jobbar med att få ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. Här har letat fram lite bilder som jag själv vill se när jag planerar konstruktion av bakvagn.

Bakvagn med delad bakaxel, har syns länkararmar och hub tydligt.

Enjoy

Kent

:thumbup:

Sierra bakdel med mått

post-4-1109671181.jpg

Link to comment
Share on other sites

DELAD BAKAXEL från Sierra

Hej! Jag jobbar med att få ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. Här har letat fram lite bilder som jag själv vill se när jag planerar konstruktion av bakvagn.

Bakvagn med delad bakaxel, har syns länkararmar och hub tydligt.

Enjoy

Kent

:thumbup:

Blackbird med delad bakaxel.

liten ynklig fråga, vart kommer delarna till den ifrån?

Link to comment
Share on other sites

Delarna till bakvagnen i skisse bygger du själv, det är ju i princip en frammvagn utan möjlighet att styra.

Ett alternativ är ju att bygga en kopia av frammvagnen, men med spindel från någon frammhjulsdriven bil, och ersätta styrväxel/styrstag, med ett stag med justering av toe.

Link to comment
Share on other sites

DELAD BAKAXEL från Sierra

Hej! Jag jobbar med att få ihop men bra bakvagn med delad bakaxel. Här har letat fram lite bilder som jag själv vill se när jag planerar konstruktion av bakvagn.

Bakvagn med delad bakaxel, har syns länkararmar och hub tydligt.

Enjoy

Kent

:thumbup:

Blackbird med delad bakaxel.

liten ynklig fråga, vart kommer delarna till den ifrån?

Hej Sten! Jag vet inte men det är en kedjedriven skapelse och du hittar den på

http://locost7.info/mirror/differential.php

Mvh

Kent :)

Link to comment
Share on other sites

Delarna till bakvagnen i skisse bygger du själv, det är ju i princip en frammvagn utan möjlighet att styra.

Ett alternativ är ju att bygga en kopia av frammvagnen, men med spindel från någon frammhjulsdriven bil, och ersätta styrväxel/styrstag, med ett stag med justering av toe.

Hej! Tack för tipsen. Jag läste idag att Opel Astra spindel passar i Sierra framnav, så det ska gå att lösa. Jag kan inte mycket om styrgeometri än :icon_oops:, vad kan jag vinna på att ha toejustering bak? Svänger bilen inte bättre i kurvorna kontra högre stabilitet? Nu vet jag lite mer hur jag ska gå till väga. Man får ta det steg för steg, så löser det sig fint. Det kan ju inte bli annat än bra slutresultat med ett så här bra forum. :thumbup: Jag ska ta ner diffen i helgen då ser jag ännu mer hur bitarna sitter ihop.

Mvh

Kent

Edited by kentg
Link to comment
Share on other sites

En fördel med att ha toejusterin bak är att man kan förendra egenskaperna något med olika inställningar, en annan är att man kan kompensera om det blivit små variationer i byggprocessen.

Framförallt är lösningen med styrspindel bak ett sätt för de som tycker det verkas svårt att tillverka en bra spindel själv.

Spindlar som jag skulle rekomendera, är i princip de från frammhjulsdrivna bilar med dubbla A-armar, exempelvis Saab 900/OG som dessutom om den är före 1088 har handbroms på drivhjulen. Det finns säker många fler bilar, som kanske dessutom har mer lämpliga spindlar, man jag är inte så hemma på framkrafsare.

Ett alternativ, eftersom Sierrans spindlar är lämpliga att modifiera för dubbla A-armar, är att ta spindlar från soerra med drift även fram.

Funkar kanskle med andra Fordspindlar med.

Jag tror inte Opel astras spindlar är särskilt lämpliga, om de påminner om kadettens så blir statisk spindellutning riktigt stor om man bygger om dem för dubbla A-armar. Då de opelspindlar jag sett från McPestonframvagnar har riktigt mycket ofset från fjäderbenet till spindelleden.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

, exempelvis Saab 900/OG  som dessutom om den är före 1088 har handbroms på drivhjulen.

å ja som trode att familjen Flinta bromsade med fötterna ?? :prop:

Link to comment
Share on other sites

HA HA HA HA HA HA HA ....

Ja jäklar....... :lol: :lol:

Nu var du fyndig Acke

B.T.W.

det fanns nog båda delar.....

Jag har sett både Fred & Barney bromsa med fötterna en gång på film..

men det kanske var i en äldre årsmodell på bil

Link to comment
Share on other sites

Ja, men nu börjar vi ju närma os mitt egentliga intresseområde, forntiden, eller förhistorisk tid, men familjen flintsten levde på stånåldern, som är väldigt långt in i förhistorien, tidigare än både järn och brånsåldern, men eftersom förhistorien tyar slut år 1066 efter kristus så är vi altså med årsmodell 1088 en bra bit in i historisk tid, och då var tekniken bra mycket mer5 framstående än på stenåldern, som ni här refererar till ;)

Link to comment
Share on other sites

En fördel med att ha toejusterin bak är att man kan förendra egenskaperna något med olika inställningar, en annan är att man kan kompensera om det blivit små variationer i byggprocessen.

Framförallt är lösningen med styrspindel bak ett sätt för de som tycker det verkas svårt att tillverka en bra spindel själv.

Spindlar som jag skulle rekomendera, är i princip de från frammhjulsdrivna bilar med dubbla A-armar, exempelvis Saab 900/OG  som dessutom om den är före 1088 har handbroms på drivhjulen. Det finns säker många fler bilar, som kanske dessutom har mer lämpliga spindlar, man jag är inte så hemma på framkrafsare.

Ett alternativ, eftersom Sierrans spindlar är lämpliga att modifiera för dubbla A-armar, är att ta spindlar från soerra med drift även fram.

Funkar kanskle med andra Fordspindlar med.

Jag tror inte Opel astras spindlar är särskilt lämpliga, om de påminner om kadettens så blir statisk spindellutning riktigt stor om man bygger om dem för dubbla A-armar. Då de opelspindlar jag sett från McPestonframvagnar har riktigt mycket ofset från fjäderbenet till spindelleden.

Tack för tipsen! Saab 900 med med handbroms fram låter som ett vettigt framnav att använda. Vi får se hur lösningen blir, men nu har jag en bild framför mig i alla fall. Det är en bra början. Jag såg att den nya bakvagnen till den feta Caterhamen SVR har justerbar toe i bak.

Mvh

Kent :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...