Jump to content

Beräkning av fjäder till stötdämpare???


Mathias78

Recommended Posts

har kommit till den punkt i bygget där jag behöver stötdämpare.... funderar så hjärnan glöder!

bygger på ett bokchassie, som är 10cm breddat.

Nu till frågan!

faktorer som spelar in i valet av fjädertryck: bil vikt(blir nog ganska lik dala7 med volvo drivlina), lutning på dämparen, avståndet från bärarmens infästning till stötdämparens nedre infästning.... Har någon nån räkneformel på detta?

Dala7 har tydligen 500lbs fjäder fram vid 41grades lutning, men vet ej vad avståndet är mellan nedre dämparfäste till bärarmsinfäsningen på dom.

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Hos Dampertech i England får du hjälp . rita på papper och faxa eller via datorn avstånd .lutningar.hur långt in/ut på länkarm resp. bakaxeln dämparen ska sitta. samt axeltryck t.ex.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sitter med samma problem...

Gjort en enkel uträkning på MIN bil detta beroende på vinklar etc.

Framfjäder:

1) vid bilvikt 600kg blir kraften på fjädern vid viloläge 3190N

2) vid bilvikt 650kg => 3460N

3) vid bilvikt 700kg => 3780N

Detta blir

Fjäderkonstanter på:

1) 325lbs/inch

2) 350lbs/inch

3) 375lbs/inch

Men detta med hertztal hur löser man det?

Lutar åt 350lbs/inch

Link to comment
Share on other sites

detta är svårt att räkna på, pga att bärarmen blir som en hävstång... ju längre ut på bärarmen desto mjukare fjäder.

men jag har precis beställt dämpare av AC Cobra Christer... han tyckte att 350 lbs borde bli bra med en lutning på 25-30grader på dämparen fram... jag ska göra så att jag kan justera både lutning på dämparna och läget som dämparen sitter på bärarmen.. då borde man kunna hitta en inställning som fungerar..

men jag vill gärna ha tips av er andra

Link to comment
Share on other sites

Fick du ett bra pris då?

hur bestämde du längden på fjädern?

Min tänkta dämpare är 14" i full längd och 9,5" ihoptryckt fjädrar finns i längderna: 7", 8", 9", 10,5", 12", 14"

Borde ju vara 10,5"...

Link to comment
Share on other sites

ja bra pris vet jag inte...7200:-, men ¨då får jag byta fjädrar om de skulle visa sej att di inte funkar.

jag tror att de är 10,5" fjädrar men är inte helt säker... nu väntar man som barnen på julafton :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Ett vad jag tror bra tips på en firma i England som håller bra priser på delar och har ett bra utbud är Rallydesign, kolla på: www.rallydesign.co.uk .

De tar tex £28,79 incl VAT för huvudbromscylinder u behållare, £56,08 för en GAZ stötdämpare med 12mm kolvstång och bussning. Fjädrarna kostar £15,63.

Alla priser är utan frakt.

Jag återkommer när jag väl handlat från dem och berättar om deras bemötande.

Panzer

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat från Rally Design och det funkade riktigt bra. Snabb leverans (3-4 dagar tror jag) och bra bemötande.

Jag fyllde i beställningslistan på nätet, skrev ut den och faxade till RD för att få prisuppgift på frakten. Det känns säkrare än att bara köra iväg det på nätet, eftersom fraktkalkylatorn verkar småskum där.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Måste kolla om detta låter rimligt...

Dämpare:

full längd 14"(355,6mm)

ihoptryckt 9,5"(241,3mm)

1" bumpstopp

gummibussning i båda ändarna

12mm stötstång

Fjäder fram:

9"(228,6mm) lång

Hårdhet 350lbs

Fjäder bak:

9"(228,6mm) lång

Hårdhet 250-275lbs

Räknat att bilen väger ca 650kg

Tycker att bakre fjädrarna verkar hårda..??

Är längden 9" lagom längd på fjädrarna eller ska jag ta 10,5" och gå ner en hårdhet?

Rideheight på halva fjädringsvägen.

Link to comment
Share on other sites

:icon_angry:  :icon_angry: ....... bilden kom ju inte med!!!!!

Nytt försök!!!

Hej Mathias 78

Jag tycker mig se på din bild att du använder styrspindlar från Volvo 140, min fråga är då, vad använder du för spindelleder?

Bygger själv med 240 axel bak och Ford spindlar och då blir det olika bultar till hjulen, har även 140 spindlar men vet ingen övre spindelled som passar.

Roland Wigström, Gotland

Link to comment
Share on other sites

jag har använt ford transit p-ända som övre spindel led... och volvo 240 undre spindeled... dom passar inte rakt av.. har fräst nya konor så dom passar... detta kan jag fixa om du skickar upp spindlarna...men det kan ta ett tag.. har ganska mycket att göra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...