Jump to content

Lite för hemmapularn


_coffe_

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en hel drös med häftiga idéer i mitt huvud som bara väntar på att komma ut och bli verklighet... Vissa mer orealistiska, men det är inte de jag ska ta upp här :D

En digital hastighetsmätare - hur fixar man det på ett bra sätt?? Hur ska man få rörelsen att bli digital??

Varvräknare - jag såg en bild på någon, kommer inte ihåg vem, som hade en drös gröna och röda lysdioder i en halvmåne... detta tyckte jag var skittufft och funderar på att göra något liknande... någon som vet vad jag talar om och vet hur det kan tänkas funka??

Varvräknare - om inte ovanstående funkar, då kommer jag att pilla ihop en fin digital sak, men då kommer vi till samma problem som med hastighetsmätare. Rörelse till digitalt?

Larm - Om jag bygger ett eget, vad ska jag tänka på... Vilka funktioner och "larmställen"... Ska man ha någon sensor om någon skulle öppna motorhuv, tanklock, sätter sig i stolen, tjuvkopplar, o.s.v. Vad har ni för larm och larmställen?? räcker det med en kraftigare tuta eller ska jag försöka göra det så bra som möjligt, att en mobil ringer upp mig eller skickar ett meddelande och berättar vilken sensor som är bruten och att larmet är igång.

Tankmätare - Vad har ni för tankmätare, både den i tanken och mätaren??

Som man kanske kan förstå är jag helgalen i ett knåpa ihop egna saker, och jag ser fram mot att få sätta tänderna i lite elektronikklurigheter då det är mitt område :D

Link to comment
Share on other sites

Varv och hastighets mätare borde inte vara så svår sak att knåpa ihop.

-En krets som omvandlar pulståg till spänning (pulser från en givare på kardanaxeln=hastighet, pulser från minussidan på strömfördelaren=varvtal)

-En "leddrivar krets" som styr 10 leddar beroende på hur hög spänningen är, denna går också att dubbla så man har 20 leds till förfogande.

Har inte prövat själv, funderat på samma saker själv men inte fått tummen ur röven och verkställt dem. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Angående varv och hastighetsmätare,

Enklast är nog att göra som flying finn säger, men....

Det finns ett lite roligare alternativ som kräver lite mer tid och kunskaper men som ger möjligheter till lite mer exekthet och roliga extrafunktioner:

Om du är bra på att programmera, kan du styra alltihopa med en enkel microkontroller, typ PIC från microchip. Finns enkla programmerare till dessa för bara några hundra på kjell och company, mickrocontrollern kostar ca 40 spänn.

* Hastighetsmätare:

Sensor på kardan som finn sa kopplat till microcontrollern, microcontrollern kan sedan programmeras att styra led eller lcd-displayer som visar hastigheten.

* Varvräknare:

koppla in dig på tändspolen(12v-sidan) via en optokopplare till mikrocontrollern som därefter driver ett antal lysdioder på sina utgångar.(Här finns även möjlighet att styra en ev shiftlight om man vill ha det!)

Finns hur många möjligheter som helst, de flesta microkontrollers har även inbyggt eeprom vilket gör att man kan lagra en liten mängd mätdata i controllern, voila!- du kan även bygga en enkel loggfunktion!!!

Med en alfanumerisk lcddisplay har du även en möjlighet att visa 0-100 tider osv.

Tror nog att jag kommer att göra på detta sättet då jag upptäckt vilka möjligheter som öppnas med microcontrollers!

Men som sagt, det tar TID att skriva programmen.

Matnyttig info finns på E-bok om pic-programmering

Lärde mig själv där!!! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Låter synnerligen intressant, kommer att ta upp detta på garagefikan JonteN !!!

Glöm inte kameran när ni träffas på garagefikat, skriv lite bildtext till bilderna och skicka över det till Jonte för våra "Träffar" på Locost Swedens hemsida. :thumbup:

Kassör´n

Link to comment
Share on other sites

Låter sanerligen intresant !

Börja med tillverkning och sälj till oss andra ....... ;)

optokopplare, mikrocontrollern, eeprom etc.....

Puhh... Nä det är bara för mycket.... :blink: Spett & Släggservice är nog min grej! :D

Link to comment
Share on other sites

JonteN: Vart bor du någonstans?? Detta kanske kunde bli ett litet sammarbetsprojekt... Du verkar kunnig inom programmeringen och jag är rätt kunnig inom elektroniken... Vi skulle kunna sätta ihop några på beställning :D

Link to comment
Share on other sites

JonteN: Vart bor du någonstans?? Detta kanske kunde bli ett litet sammarbetsprojekt... Du verkar kunnig inom programmeringen och jag är rätt kunnig inom elektroniken... Vi skulle kunna sätta ihop några på beställning  :D

Ska jag vara ärlig tror jag inte att jag är särskilt kunnig på nåt av områdena :D :D :D

Men lite har man väl snappat upp här och där, mitt motto är att allt går att lära sig om man

bara ger sig f..n på det, satt varje dag i typ två veckor för att lära mig att programmera en PIC-microprocessor att styra en alfanumerisk lcd-display och till slut gick det.

(Programmeringsspråket var assembler dvs ska det vara mer lågnivå får man börja skriva ettor och nollor

:D )

Funderar just nu på hur jag skall göra med mitt eget bygge så jag vet inte riktigt om jag har tiden, man vill ju få bilen rullande först!!!

Men jag ser inget hinder för ett liknande projekt lite senare i framtiden då jag är väldigt intresserad av elektronik!!!

just det, jag bor i växjö!

Link to comment
Share on other sites

hmm, växjö var ju en bit bort :lol: ...

nää ,jag håller med dig... man vill ju ägna all tid åt bilen just nu... jag håller på att samla delar och information... vill komma igång nu så fort som möjligt....

det var helt klart intressant det där med PIC-microprocessorn... det verkar ju inte så väldans dyrt heller om man nu jämför med t.ex. VDO-instrumenten... plus att här kan man ju få ett lite mer eget utseende och funktioner...

Link to comment
Share on other sites

det var helt klart intressant det där med PIC-microprocessorn... det verkar ju inte så väldans dyrt heller om man nu jämför med t.ex. VDO-instrumenten... plus att här kan man ju få ett lite mer eget utseende och funktioner...

Nä, särskilt dyrt behöver det inte bli, Man blir ju mörkrädd när man kolla på priserna på färdiga instrument.

Sanslöst dyrt i förhållande till tekniken...

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ta och ägna dagen åt att läsa igenom det som stod om PIC-processorn, sen får vi se ifall jag blir något klokare... jag kan ju bollaen del idéer och tankar med dig Jonte, för du verkar kunna en del...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

vet inte om du syftar på min varvräknare som går i en "halvmåne"

köpte iaf led varvräknar kittet från jetronic.se fast bad om blåa leds.. kosta lite mer bara..

lotus0815-1.jpg

den funkar sådär.. den "studsar" lite.. var tyligen konstruerad så att den sista ljusdioden i bågen beroende på varvtal blinkar...

men det ser ballt ut ändå :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Johan

Om ni inte vill skriva i assembler så finns det en annan serie kretsar från Atmel som heter AVR. Alla kretsar programmeras med enkla medel och finns från simpla 4pins till väldigt avancerade kretsar. Kan varmt rekommenderas, programmeringen skrivs i C och all nödvändig programvara är fri.

Link to comment
Share on other sites

Om ni inte vill skriva i assembler så finns det en annan serie kretsar från Atmel som heter AVR. Alla kretsar programmeras med enkla medel och finns från simpla 4pins till väldigt avancerade kretsar. Kan varmt rekommenderas, programmeringen skrivs i C och all nödvändig programvara är fri.

låter intressant!!! berätta mer! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

låter intressant!!! berätta mer! :wohow:

Riktigt intressanta kretsar, Atmels AVR-serie. Som sagt så finns det allt från pyttesmå, enkla kretsar som är billiga i inköp och lämpar sig för projekt som inte kräver så många ingångar och utgångar. Och så finns det jättkretsar med dussintals av portar, ADC, UART och allt möjligt kul. Kretsarna köper man på ELFA, en programmerare att bygga själv har jag sett på nätet och mjukvaran för programmeringen laddar man ner här. Jag satt själv och programmerade en del med dom för ett par år sedan, men nu har jag glömt bort det mesta tror jag.

Link to comment
Share on other sites

låter intressant!!! berätta mer! :wohow:

Riktigt intressanta kretsar, Atmels AVR-serie. Som sagt så finns det allt från pyttesmå, enkla kretsar som är billiga i inköp och lämpar sig för projekt som inte kräver så många ingångar och utgångar. Och så finns det jättkretsar med dussintals av portar, ADC, UART och allt möjligt kul. Kretsarna köper man på ELFA, en programmerare att bygga själv har jag sett på nätet och mjukvaran för programmeringen laddar man ner här. Jag satt själv och programmerade en del med dom för ett par år sedan, men nu har jag glömt bort det mesta tror jag.

Ja, jag kikade också lite på elfa, de verkar prisvärda och med många funktioner men prestandamässigt var de ganska lika PICarna, däremot tror jag PICarna är lättare att programmera då de bara har lite över 30 instruktioner mot atmels 118... Om man skriver i assembler då.

Lite senare när bilen är klar blir det nog nån typ av projekt som involverar sånt här skoj till bilen, digitala instrument eller nåt dashloggerliknande!

den som lever får se!

Link to comment
Share on other sites

Min favorit är ATTiny2313 för ca 30:- med 18 I/O och helt okey minne. Kan köras upp till 20MHz (jag har aldrig behövt gå över 4MHz). Vissa PIC har klockdelning som gör att chippet körs i en lägre hastighet än den externa klockfrekvensen så gör inte AVR, de kör med ärliga klockor :)

Den kan också enkelt anslutas till externt tre-trådars flash-minne som kan vara flera Mbit stora och tar liten plats.

Inbyggd UART, dvs kan kommunicera med dator med enkla medel (serieport), det finns till och med mjukvara för att koppla direkt till USB.

Annars kan man börja med en sån här , den har liten display en del I/O inbyggd serieport, joystick, och inbyggd programmerare samt några mbit externt flashminne. Jag tror jag gav strax över 200:- för min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man nu inte enbart är ute efter att komma undan billigt, varför inte helt enkelt slänga in en liten industri-PC, modell PC-104, Mini-ITX eller annan SBC? De grejorna är ju ganska billiga nu för tiden, och de har blivit snabba nog att man kan välja operativsystem och programmeringsspråk ganska fritt. Framförallt är det mycket lättare att jobba med ett riktigt OS och "normala" utvecklingsverktyg, och det är väl egentligen det viktigaste om man bara ska bygga några enstaka och vill ha mer än några få funktioner.

För min del är det iaf en ganska logisk lösning, eftersom jag jobbar med sådana grejor. :)

Tänker bygga Westfield med V6, och tänkte att man kanske kan slippa sätta in någon provisorisk mätare och ändå få igång det... Sedan blir det naturligtvis till att implementera fler instrument och annat kul, men det är ett ganska omfattande projekt, så det vill jag helst pilla med *efter* att bilen är besiktigad.

Min plan:

  • Steg 1: Släng in en ITX, en TFT-skärm och en pulsgivare på något hjul. Hacka ihop en hastighetsmätare med tripp och lite annat grundläggande, så att det går att besiktiga bilen.
  • Steg 2: Montera fler givare, koppla in givare från motor mm, och implementera enkla instrument för signalerna. Tändningslås ersätts av kodlås, någon form av elektronisk nyckel, fingeravtrycksläsare eller liknande.
  • Steg 3: Implementera logging, grafer på TFTn, lite kalkyler mm.
  • Steg 4: Koppla in lite "output" så att man kan påverka saker - t ex varvtalsbegränsning och traction control via tändningen.
  • Steg 5: Ta över tändning, insprutning mm helt, så att all elektronik kan ersättas av datorn. Implementera mapping.
  • Steg 6: Fler sensorer och styrda ventiler, stegmotorer mm, för att t ex bromsa hjul individuellt för att stablisera bilen.
  • Steg 7: Automatisk parkering med fjärrkontroll. ;) :D

Naturligtvis skulle ju mjukvaran vara Free/Open Source, så folk kan i princip bygga elektroniken själva och ladda ner mjukvaran från nätet, och t o m anpassa och bygga ut den. Ni tror väl inte jag tänker hacka och felsöka allt det där själv!? ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter sanerligen intresant !

Börja med tillverkning och sälj till oss andra ....... ;)

optokopplare, mikrocontrollern, eeprom etc.....

Puhh... Nä det är bara för mycket.... :blink: Spett & Släggservice är nog min grej!  :D

Jag håller med dej!... man får ju kortslutning i hjärnan av alla micro chip :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Om man nu inte enbart är ute efter att komma undan billigt, varför inte helt enkelt slänga in en liten industri-PC, modell PC-104, Mini-ITX eller annan SBC? De grejorna är ju ganska billiga nu för tiden, och de har blivit snabba nog att man kan välja operativsystem och programmeringsspråk ganska fritt. Framförallt är det mycket lättare att jobba med ett riktigt OS och "normala" utvecklingsverktyg, och det är väl egentligen det viktigaste om man bara ska bygga några enstaka och vill ha mer än några få funktioner.

För min del är det iaf en ganska logisk lösning, eftersom jag jobbar med sådana grejor. :)

Tänker bygga Westfield med V6, och tänkte att man kanske kan slippa sätta in någon provisorisk mätare och ändå få igång det... Sedan blir det naturligtvis till att implementera fler instrument och annat kul, men det är ett ganska omfattande projekt, så det vill jag helst pilla med *efter* att bilen är besiktigad.

Min plan:

  • Steg 1: Släng in en ITX, en TFT-skärm och en pulsgivare på något hjul. Hacka ihop en hastighetsmätare med tripp och lite annat grundläggande, så att det går att besiktiga bilen.
  • Steg 2: Montera fler givare, koppla in givare från motor mm, och implementera enkla instrument för signalerna. Tändningslås ersätts av kodlås, någon form av elektronisk nyckel, fingeravtrycksläsare eller liknande.
  • Steg 3: Implementera logging, grafer på TFTn, lite kalkyler mm.
  • Steg 4: Koppla in lite "output" så att man kan påverka saker - t ex varvtalsbegränsning och traction control via tändningen.
  • Steg 5: Ta över tändning, insprutning mm helt, så att all elektronik kan ersättas av datorn. Implementera mapping.
  • Steg 6: Fler sensorer och styrda ventiler, stegmotorer mm, för att t ex bromsa hjul individuellt för att stablisera bilen.
  • Steg 7: Automatisk parkering med fjärrkontroll. ;) :D

Naturligtvis skulle ju mjukvaran vara Free/Open Source, så folk kan i princip bygga elektroniken själva och ladda ner mjukvaran från nätet, och t o m anpassa och bygga ut den. Ni tror väl inte jag tänker hacka och felsöka allt det där själv!? ;)

Det låter oerhört intressant!!

Jag har själv tänkt att slänga in en permanent dator i min saab efter det att jag byter motor... jag kommer att köra megasquirt och med hjälp av datorn så kommer jag att ha olika mappar för olika tillfällen...

jag hade tänkt att köra megasquirt till min seven också, så varför inte en dator i den bilen också... då kan ju du hjälpa mig att utveckla en hastighetsmätare, varvtalsräknare å lite sånt där roligt :wohow:

sen vet jag inte hur stöldbegärlig en dator och tftskärm i en öppen bil blir... datorn gömmer man förstås, kanske under shuttlen?!? men tft-skärmen... om någon vill så kan dom ju sno den... det tåls att tänka på :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Datorer i bilen ja...

Jag har en lösning där jag använder en ITX baserad miniPC i bilen, mest för ljud, bild, TV och kameraövervakning.

Men, det mesta stöket med den har varit att lösa problemet med att den ska vara på i rätt tillfälle, och avstängd när den inte behövs.

Jag har tagit fram en liten krets baserad på en PIC, som styr av och tillslag.

Funktionen är att man har två knappar med dioder i som "interface".

När man startar bilen startar datorn, och den går i några minuter efter att bilen stängts av, om man nu vill sitta i bilen med stereon på efter att man slagit av tändningen.

Man kan också trycka i gång PC'n utan att bilen är på, då stannar den av sig själv efter ca 30 minuter.

Kretsen har också ingång för larm, så att datorn startar om larmet går, då slår den också på en USB-kamera som i sin tur har programvara i datorn som detekterar rörelse i bilden. Om något rör sig framför kameran tar den bilder som mailas via ett gprs kort.

Kameran kan startas under normal drift också, genom en egen knapp, om man nu skulle vilja skicka eller ta bilder med den på annat än "buset".

Om någon vill ha ett ex av kretsen så kan det ordnas till självkostnadspris till alla Locost Sweden medlemmar, eller om någon bara vill ha en specifikation på hur datorn är uppbyggd.

-- Jonas

Edited by jonas2307
Link to comment
Share on other sites

sen vet jag inte hur stöldbegärlig en dator och tftskärm i en öppen bil blir... datorn gömmer man förstås, kanske under shuttlen?!? men tft-skärmen... om någon vill så kan dom ju sno den... det tåls att tänka på  :whistling:

Nja, jag tänkte ju bygga med industrigrejor (små, strömsnåla, tål stryk fysiskt), och då blir "datorn" bara ett litet kretskort med en flashdisk och något I/O-kort, som man sätter i en låda t ex under instrumentbrädan. (Får ju mer prestanda för pengarna med ett Micro-ATX med vanliga PC-komponenter så det kan vara ett alternativ, men då börjar det ta plats och dra stöm.) Mycket skruvande för lite elektronik som de flesta inte ens kan identifiera. :)

Sedan var idén att helt integrera TFTn i instrumentbrädan bakom tonad, antireflexbehandlad plast. Den kommer antagligen inte ens att synas när den är släckt. Dessutom blir det bara en panel med ett tunt aluminiumskal och några lösa kretskort kvar när man strippat displayen, så den blir inte så stöldbegärlig. Går ju inte ens att se om det är en consumer-TFT för 1500:- eller något special för 15000:-.

Link to comment
Share on other sites

JonteN: Vart bor du någonstans?? Detta kanske kunde bli ett litet sammarbetsprojekt... Du verkar kunnig inom programmeringen och jag är rätt kunnig inom elektroniken... Vi skulle kunna sätta ihop några på beställning  :D

Utifall ni skulle få ihop något och behöver hjälp med kretskortstillverkning så kan jag ställa upp på ett hörn. Har enklare utrustning för detta då hobby nr:2 är förstärkarbyggen (gott om tid är det ont om) :D

Mvh Ronny

Link to comment
Share on other sites

JonteN: Vart bor du någonstans?? Detta kanske kunde bli ett litet sammarbetsprojekt... Du verkar kunnig inom programmeringen och jag är rätt kunnig inom elektroniken... Vi skulle kunna sätta ihop några på beställning  :D

Utifall ni skulle få ihop något och behöver hjälp med kretskortstillverkning så kan jag ställa upp på ett hörn. Har enklare utrustning för detta då hobby nr:2 är förstärkarbyggen (gott om tid är det ont om) :D

Mvh Ronny

Det låter kanon! :thumbup:

dock inte aktuellt än på ett tag då bilen måste bli klar först!

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst denna tråd har jag fått lite svar på många frågor.. Har alltid varit VÄLDIGT intresserad av kretskortprogrammering men aldrig vetat hur jag ska gå till väga för att lära mig det..

Har ni några tips på vad man kan köpa och småtesta med? Gärna något svenskt? Jag kan inte C/Assembler men kan ASP/PHP så har ändå programmerings känsla så att börja lära sig C/assembler blir ju bara att sätta sig ner och börja lära sig, men behöver något att satsa på för att jag inte ska tappa intresset..

Nu har ni visat engelska sidor m.m. Finns det någon svensk butik/bok osv. som går igenom saker och ting från början? Jag vill nämnligen gärna kunna få in information från ett kretskort till datorn..

Hur lärde ni er? sökte på engelska how-to sidor på internet eller kunde ni läsa någon svensk skriven/översatt bok? I need your help guys :)

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst denna tråd har jag fått lite svar på många frågor.. Har alltid varit VÄLDIGT intresserad av kretskortprogrammering men aldrig vetat hur jag ska gå till väga för att lära mig det..

Har ni några tips på vad man kan köpa och småtesta med? Gärna något svenskt? Jag kan inte C/Assembler men kan ASP/PHP så har ändå programmerings känsla så att börja lära sig C/assembler blir ju bara att sätta sig ner och börja lära sig, men behöver något att satsa på för att jag inte ska tappa intresset..

Nu har ni visat engelska sidor m.m. Finns det någon svensk butik/bok osv. som går igenom saker och ting från början? Jag vill nämnligen gärna kunna få in information från ett kretskort till datorn..

Hur lärde ni er? sökte på engelska how-to sidor på internet eller kunde ni läsa någon svensk skriven/översatt bok? I need your help guys :)

Här http://www.robotshop.se/catalog/

Tror att detta är sidan du söker, synd att man är bättre på att surfa på nätet än att få något vettigt gjort. ;)

Edited by anders_s
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...