Jump to content

Lite frågor ang. MC-motor i Locost.


Piranha

Recommended Posts

Hej!

Har påbörjat ett bygge med bokram & hade tänkt andvända en motor från en MC. Ett par frågor har dock dykt upp i mitt simmiga sinne:

Hur är det med avgasreningen på någorlunda nyare MC-motorer?

Gäller det samma regler som för bilar, alltså kat från -88?

Vill ju inte pynta 7000:- pga Sveriges skumma miljölagar...

"Det är helt ok att åka runt med en "skitig" motor, bara du betalar för dig..."

Sen en annan fråga, kanske skitdum men jag provar ändå.

När man längdsmonterar motorn i chassiet, kommer då inte motorn att snurra åt fel håll, alltså som om man skulle ha 6 backväxlar eller tänker jag fullständigt galet?

Så, det var mitt första inlägg, tack för ett schysst forum. Känns som om man

kommer att hänga mycket här... :thumbup:

MVH / Stefan

Link to comment
Share on other sites

Välkommen ! :thumbup: Här kommer du att säkert få svar på alla dina frågor...

Själv är jag ingen Mc byggare :prop: men det finns några här som säkert hjälper dig med allt du vill veta !

Link to comment
Share on other sites

Japp motorn snurrar åt rätt håll, förutom om du vill använda nån udda motor (Goldwing, Moto Guzzi och sånt)..... ;)

MHT avgas är det samma regler som gäller för bil och mc motor. Du byggar ju en bil, och det spelar ingen roll om motorn är från en bil, mc, traktor eller ? Det är fortfarende en bil du byggar.

DVS du kan bygga insprut (Megasquirt) och sätta på Katalysator mm och slippa avgiften, eller betala och vära glad :D

En del nyare mc-snurrar har insprut men merkostnaden för dem kontra byg-själv eller miljöavgift tar lite tid att räkna på.

Jag byggar själv med Yamaha R1 motor, och det lutar mot att betala och köra med förgasare. insprut osv kommar bli lika dyrt tror jag. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Okej, så långt låter det ju bra. Tack för snabba svar! :thumbup:

Motorn som jag har på lur är med insprutning, blir ju rätt dyr så det var därför jag frågade. Vad jag ville veta igentligen (dumma formuleringar...) var om moderna sporthojjar har kat.? Har inget avgassystem så jag kan inte kolla själv. Om dom inte har det så kan jag ju lika gärna bygga med en äldre motor med fuggar menar jag...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det börjar bli en hel del som bygger med MC motor!

Jag ska också bygga med MC motor. R1-01, så det får bli till att betala miljöavg för min del.

Jag har inte börjat bygga ännu, är fortfarande i "samla delar" stadiet.

Tänkte höra med er andra som ska bygga med MC motor hur ni tänkt göra med backen?

Jag har lite svårt för att bestämma mig:

1. Backväxel från Quaife el likn, dyrt och verkar inte så pålitliga enl Engelska forum.

2. Hemma snickrad/färdig el back, verkar vara lite svårkontrollerat (antingen på eller av)

3. Installera en extra växellåda och bara använda 4:an och backen, billigt men tungt och kräver lite konstruerande.

Någon som har erfarenhet från ett eller flera av dessa alternativ?

Piranha: Hoppas det är ok att jag "snyltar" lite på din tråd!

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Snylta på bara! :) Ju fler frågor som får svar desto bättre.

Okej, verkar ju som om dom nyare motorerna trots allt har kat.

Får se om det blir den motor som jag kikat på eller kanske en

gixxer 1100-motor med Megaskvätt, mycket intressant grej det där...

BoA: Om det blir lika dyrt att bygga insprutning som att betala

avgiften så skulle jag bygga insprutning. Bara för att. Har ingen lust alls till

att bidra med en massa extrapengar som jag inte vet var dom hamnar, förmodligen inte alls där dom borde. :D

Edited by Piranha
Link to comment
Share on other sites

Quaif el lign er for dyrt og dårlig.

Selv har jeg kjørt to sesonger med Volvo m40 gearkasse midt på mellomakselen og brukte 4gir og revers.

Har så tatt vekk den og montert elektrisk backgir basert på en startmotor.

Begge deler fungerer veldig bra, men til hvert sitt bruk.

Racing- el-backgir på grunn av vektbesparing og null effekt tap.

Gatebil- girkasse for komfortabel rygging.

Link to comment
Share on other sites

Man måste väl ha kolkanister också.

När jag byggde min så ringde jag Honda och frågade om dom nyare motorerna med kat klarar avgasvärdena och fick till svar att han hade ingen aning för dom har aldrig behövt testa eftersom det inte behövs på en MC. :blink:

Då tyckte jag att det vore för j*vligt att betala mer pengar och lägga mer jobb(elsystem mm) på en motor som jag ändå inte vet att den klarar SBP's avgasvärden, så jag köpte en billigare motor med förgasare.

Mvh Johan

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om regler för MC, det handlar om regler för bil.

Har du lamdastyrd insprutning, katalysator och kolkanister så slipper du, annars betala.

Sen så är ju kostnaden för ett sprut 2-3 tusen och en katalysator och kolkanister borde gå att få till rimliga pengar, så varför inte konvertera om nu motorn har fuggar i dag.

Link to comment
Share on other sites

Blir nog så. Fått tag på en äldre (& mycket billigare) motor som

ska konverteras till insprut, megaskvätt.

Ytterligare en fråga: Kolkanister? Låter som nån sorts behållare...

Edit: Ähh... Det va inget, kom på det själv... :icon_oops:

Edited by Piranha
Link to comment
Share on other sites

Men jeg strever med språkbarieren for en gang skyld. Kolkanister?

Hvis man har en forgasser motor og skal bygge den om til sprut, så må man ikke gå i den fellen at man tror det bare er å kjøpe sprut fra en nyere motor. På R1 for eksempel er toppen forskellig slik at original sprutet ikke passer. Det samme gjelder fireblade så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Men går man på ett mappbart eftermarknadssprut exempelvis MegaSquirt så far man ju möjlighet att själv anpassa soppamappen efter motorn, och slipper traggla med ombestyckningar av förgasarna för att luftfiltret är ändrat och liknande saker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...